Hej gott folk,

Jag har grävt ur min källare ner till underkant på sulan, och nu när snön har börjat smälta får jag in vatten i källaren. Under sulan och i hela källaren består marken av lera.

Min plan för uppbyggnaden är följande:
  • Fiberduk direkt på leran
  • 4–8 mm grus som justeringslager, ca 2 cm
  • 10 cm Isodrän
  • Åldersbeständig plast
  • 10 cm cellplast

Tanken är även:
  1. Att lägga dräneringsrör ungefär 40 cm från sulan och ca 10 cm under sulans underkant.
  2. För att få rätt fall behöver jag korsa sulan två gånger med dräneringsrören.

Frågor jag funderar över:
  • Är denna konstruktion rimlig och hållbar?
  • Är det acceptabelt att korsa sulan med dräneringsrör?
  • Finns det risk för framtida sättningar eller andra problem om jag gör så?
  • Hur ser ni med erfarenhet på detta upplägg
Bilden är tagen innan snösmältning.

• Källare under renovering med grusig jord, en skottkärra, verktyg som spade och borrmaskin samt rördelar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas du menar att du ska gräva upp och lägga ny dränering på utsidan av väggen? Det är ju där den gör mest nytta.
För om du menar att du ska dränera inne i källaren och gå under grundsulan för att få fall, var tänker du då ansluta dräneringen?

Inne i källaren planerar jag att lägga dräneringsrör som korsar sulan, och därefter ansluter jag dräneringen till en brunn utomhus som i sin tur leder vidare till en stenkista.
Det jag är mest orolig för är vattnet som kommer in under sulan att den leder med sig material vilket kommer medföra risk för sättningar i framtiden.

Du måste nog dränera om huset och gå ner 40-50 cm under sulan för att få bort vattnet. Låt inget vatten gå in under huset, bort med det bara ;-)

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Du måste nog dränera om huset och gå ner 40-50 cm under sulan för att få bort vattnet. Låt inget vatten gå in under huset, bort med det bara ;-)
Just på den sida där vattnet tränger in finns en tillbyggnad på huset utan källare, och där kommer jag inte åt att dränera från utsidan.

S Sixtens skrev:
Just på den sida där vattnet tränger in finns en tillbyggnad på huset utan källare, och där kommer jag inte åt att dränera från utsidan.
Då får du dränera till fullt djup runt tillbyggnaden

F fribygg skrev:
Då får du dränera till fullt djup runt tillbyggnaden
Där är det dränerat till underkant platta.

S Sixtens skrev:
Där är det dränerat till underkant platta.
Gräv då en fot djupare så du har möjlighet att få bort vattnet ur källaren

F fribygg skrev:
Gräv då en fot djupare så du har möjlighet att få bort vattnet ur källaren
Det blir svårt, har altan…

C
Av utländska "byggprogram" att döma verkar det i vissa länder vara en vanlig lösning att lägga dränering längs insidan av yttervägg. Vettigt eller inte skall jag inte uttala mig om.

Frågan är om det är ett problem överhuvudtaget i detta fall? Ser inget fritt vatten på bilderna, men det har kanske varit värre?

C cpalm skrev:
Av utländska "byggprogram" att döma verkar det i vissa länder vara en vanlig lösning att lägga dränering längs insidan av yttervägg. Vettigt eller inte skall jag inte uttala mig om.

Frågan är om det är ett problem överhuvudtaget i detta fall? Ser inget fritt vatten på bilderna, men det har kanske varit värre?
Jag är mer orolig för sättningsskador, eftersom vattnet som tränger in kan ta med sig material från under sulan och på sikt försvaga bärigheten.

• Vatten i ett öppet grundutrymme med exponerad jord och rör, där risken för sättningsskador på grund av erosion är en oro.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
S Sixtens skrev:
Jag är mer orolig för sättningsskador
Aaa nu ser jag sjön. Syntes inte på första bilden(?)
Dränering på insidan hindrar ju förvisso inte flödet. Snarare tvärtom.

S Sixtens skrev:
Det blir svårt, har altan…
Ta bort den.

Vilken deja vu, exakt sådär såg det ut hemma hos mig också. Jag tror inte att det är någon större fara för att väggarna undermineras, det är ju inte så att det sprutar vatten direkt.

joakim_j joakim_j skrev:
Vilken deja vu, exakt sådär såg det ut hemma hos mig också. Jag tror inte att det är någon större fara för att väggarna undermineras, det är ju inte så att det sprutar vatten direkt.
Hur löste du problemet Joakim ? Pumpgropp?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.