Hej

I sommarstugan har vi blivit med badtunna och jag funderar på en utedusch.

Först var jag inne på att dra en temporär vanlig vattenslang direkt över gräset, ca 10 meter men sedan tänkte jag att det kanske kan vara läge att gräva ner 50 cm (sand primärt) och isolera en PEM slang. Några tankar, dimernsioner och vilka kopplingar ska man köra. Tacksam för tips då jag aldrig använt PEM slang.

Mvh Ola

Det är inte nån dum ide att gräva ned slangen, men jag tror att det är överdrivet att gräva ner den en halvmeter om den ska till en utedusch.

Ska den vara inkopplad under vintern?
Om inte behöver du inte isolera den utan bara tömma så gott det går innan frosten kommer.

PEM16 borde funka men kan ju gå upp till PEM20 om man vill vara säker på tillräckligt flöde.
Behöver inte gräva ned den så djupt men om man vill slippa 90° kopplingar kan man gräva lite djupare där slangen ska gå ner/upp ur mark för att bara kunna böja PEM-slangen.

Jag har både Beulco och plastkopplingar på mitt bevattningssystem och båda håller fortfarande snart 10 år efter installation.
Allt sitter ute under hela året och ligger väldigt ytligt/på mark.
Fördelen med plast är att de är lite enklare att arbeta med, finns att få tag på lite överallt och kostar inte mycket.
Kanske inget man gräver ner eller placerar på ställe som blir jobbiga att byta men annars hade jag kört på plastkopplingar.

• Gilla
ola_augustsson
  • Laddar…
O ola_augustsson skrev:
Hej

Först var jag inne på att dra en temporär vanlig vattenslang direkt över gräset, ca 10 meter men sedan tänkte jag att det kanske kan vara läge att gräva ner 50 cm (sand primärt) och isolera en PEM slang. Några tankar, dimernsioner och vilka kopplingar ska man köra. Tacksam för tips då jag aldrig använt PEM slang.

Mvh Ola
PEM låter avancerat. Jag är en glad amatör, men jag hade förlagt ett skyddsrör ngn dm under mattan och dragit en vanlig 1/2"-slang i det. Då kan man byta i en framtid om det skulle vara så. En tanke bara.

F fribygg skrev:
Det är inte nån dum ide att gräva ned slangen, men jag tror att det är överdrivet att gräva ner den en halvmeter om den ska till en utedusch.
Vad tror du om att gräva ner en vanlig vattenslang i rör 30 cm ner, borde ju hålla i 10 år i alla fall om man köper en vettig slang eller har jag fel?

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
PEM låter avancerat. Jag är en glad amatör, men jag hade förlagt ett skyddsrör ngn dm under mattan och dragit en vanlig 1/2"-slang i det. Då kan man byta i en framtid om det skulle vara så. En tanke bara.
Har funderat på det också och skrev precis det som en kommentar under, borde hålla ett ta och med rör går det att byta ut om förhoppningsvis 10 år

O ola_augustsson skrev:
Vad tror du om att gräva ner en vanlig vattenslang i rör 30 cm ner, borde ju hålla i 10 år i alla fall om man köper en vettig slang eller har jag fel?
Om du ska gräva tycker jag du ska välja PEMslang så du slipper göra om jobbet, att gräva ner en trägårdsslang anser jag inte vara värt besväret och skyddsrör är en onödig fördyrning.

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
PEM är oavancerat, tåligt och avsett att grävas ner, sannolikt både billigare och bättre än kombinationen rör och trådgårdsslang

• Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du ska gräva tycker jag du ska välja PEMslang så du slipper göra om jobbet, att gräva ner en trägårdsslang anser jag inte vara värt besväret och skyddsrör är en onödig fördyrning.
Jag skulle ha nöjt med med en halvtrasig dränslang eller så för detta syfte. Så min tanke var att göra det hela mycket enkelt och billigt. Det blir dock liiite mer grävande än att bara "skeda" ner slangen i gräsmattan.

• Gilla
ola_augustsson
  • Laddar…
Du klarar dig bra med 16mm PEM. kopplingarna kallas PRK och finns i olika varianter beroende på hur du ska koppla.

Ska du tappa ur vattnet vintertid, eller hur tänker du kring frostsäker i duschen?

H hovapettson skrev:
Jag skulle ha nöjt med med en halvtrasig dränslang eller så för detta syfte. Så min tanke var att göra det hela mycket enkelt och billigt. Det blir dock liiite mer grävande än att bara "skeda" ner slangen i gräsmattan.
I dåliga korrugerade dräneringsslangar är det inte roligt att dra något, det kommer inte vara lättare om något eller några år då trädgårdsslangen behöver bytas.
Ska man ha ett skyddsrör för att lätt kunna byta slang behöver det vara rakt med jämna insida tex 110mm pvc eller slätt och med mjuka böjar( dvs enklast en grov PEM slang) ett kabelskyddsrör med slät insida kanske skulle funka?

H hovapettson skrev:
Dede77 Dede77 skrev:
Ska den vara inkopplad under vintern?
Om inte behöver du inte isolera den utan bara tömma så gott det går innan frosten kommer.

PEM16 borde funka men kan ju gå upp till PEM20 om man vill vara säker på tillräckligt flöde.
Behöver inte gräva ned den så djupt men om man vill slippa 90° kopplingar kan man gräva lite djupare där slangen ska gå ner/upp ur mark för att bara kunna böja PEM-slangen.

Jag har både Beulco och plastkopplingar på mitt bevattningssystem och båda håller fortfarande snart 10 år efter installation.
Allt sitter ute under hela året och ligger väldigt ytligt/på mark.
Fördelen med plast är att de är lite enklare att arbeta med, finns att få tag på lite överallt och kostar inte mycket.
Kanske inget man gräver ner eller placerar på ställe som blir jobbiga att byta men annars hade jag kört på plastkopplingar.
Tänker ta in uteduschen under vintern och jag trodde knappt att man kunde böja PEN slangen alls (ny) så då slipper man en del bekymmer. En säker dum fråga men hur tömmer du röret på det vattnet som står i det? PEM och plastkopplingar verkar vara den billigaste lösningen och kanske den som verkar vettigast

O ola_augustsson skrev:
Tänker ta in uteduschen under vintern och jag trodde knappt att man kunde böja PEN slangen alls (ny) så då slipper man en del bekymmer. En säker dum fråga men hur tömmer du röret på det vattnet som står i det? PEM och plastkopplingar verkar vara den billigaste lösningen och kanske den som verkar vettigast
Jag har 20mm PEM draget från källaren ned till garage och växthus för sommarbevattning. På insidan av källarväggen har jag en kulventil och efter det en bilventil för tryckluft. Så jag stänger av vattnet ut med kulventilen, öppnar utkastarna i växthuset och vid garaget och använder sedan bilventilen till att med tryckluft tömma slangen. Ganska enkel och fungerar väldigt bra.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
O ola_augustsson skrev:
Går ju inte att bocka hur som helst men enkelt att testa sig fram.
Annars är det ju bara att sätta en 90° så är det löst.

Första åren blåste jag med tryckluft ut så mycket vatten jag kunde men de sista åren har jag bara låtit det stå öppet och det verkar funka det också.

• Gilla
ola_augustsson
  • Laddar…
O ola_augustsson skrev:
Hej

Mvh Ola
Tänker att jag beställer 20mm PEM slang och två av denna så kan kan dela utkastaren med annat också, https://markgrossen.se/brunnar/plastrorskopplingar/avtappningskran-regnvattentank/

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.