4 138 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Gräva med lastbilsskopa
Skall gräva ut för ett uterum i en slänt. Kommer det fungera om jag anlitar enbart en lastbil med kran och skopa eller behöver jag också hyra en minigrävare? Markförutsättningarna är sand som ej är hårt packad, dock har det varit en uteplats på det tidigare.
Någon som har erfaranhet av vad man klarar med skopan på en lastbil? Hur djupt kan man gräva med skopan ungefär på plan mark?
Någon som har erfaranhet av vad man klarar med skopan på en lastbil? Hur djupt kan man gräva med skopan ungefär på plan mark?
Det kommer kommer ta en väldigt tid för en lastbil å gräva. Tror inte dom är så sugna på det heller. Blir billigare om du själv hyr en liten grävare en helg å gräver. Vilket dessutom är roligt 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Kranen kan inte trycka nedåt så det blir bara vikten av skopa och kranarm som ska "klösa" lös material.
Är det lös sand så kan det gå, är det pinnmo eller stenigt, nja.
Djupet är nog inga problem, kompisen har en kran med 14 m räckvidd, hur mycket nedåt vet jag dock inte .
Protte
Som Martin skriver så är inte gripskopa det mest lämpliga men om du gräver upp en hög så kan lastbilen skopa upp det sedan. Du behöver inte känna stressen att lasta bilen.
Är det lös sand så kan det gå, är det pinnmo eller stenigt, nja.
Djupet är nog inga problem, kompisen har en kran med 14 m räckvidd, hur mycket nedåt vet jag dock inte .
Protte
Som Martin skriver så är inte gripskopa det mest lämpliga men om du gräver upp en hög så kan lastbilen skopa upp det sedan. Du behöver inte känna stressen att lasta bilen.
Redigerat:
Klicka här för att svara