Byggahus.se
stigen stigen skrev:
Skall man skratta eller gråta?

Bytte nyligen min leverantör av bredband, Com Hem, då helt plötsligt en prishöjning med 100:- hade lagts till på nästa faktura. Kontaktade kundtjänst, 1h 14minuter och frågade varför. En prishöjning och inget att göra åt var svaret. Ville då säga upp bredbandet och blev kopplad till en ny telefonkö. 158 samtal före!?! Skickade ett mail i stället med uppsägningen. Efter två veckor blev jag kontaktad av deras "behålla kunder grupp". Plötsligt kunde jag få 12/24 månader till priset 250:-/ån. i stället för deras prishöjning till 470:-/mån. Vid alla tidigare säljsamtal hade jag blivit kallad "trogen kund"! Ett företag som behandlar kunder på detta sättet ville jag inte vara kund i. Det blev uppsägning!

Googlade runt efter en annan leverantör och hittade Ownit som hade fått bra betyg bland annat för sin kundtjänst. Beställde 250/100 för 349:-/mån. Fick det inkopplat för fyra dagar sedan och körde ett antal tester för att se om den beställda hastigheten överensstämde med verkligheten. Helt ok. på dagtid men på kvällen gick nerladdningen ner till under 5Mb mot utlovade 250Mb. Gjorde felanmälan med mail till kundtjänst på fredagsvällen. Har ännu inte fått svar! Nästa morgon full hastighet igen men till kvällen samma visa igen. 5Mb av utlovade 250Mb!.

Kontaktade supporten i dag när dom öppnade och vill göra en felanmälan. Det gick bra, men, vissa saker skulle kollas först. Omstart av modemet hade jag ju gjort bägge kvällarna när hastigheten försvann så det var bra. Men så ville personen i kundtjänsten att jag skulle mäta med en annan UTP-kabel. Varför var min naturliga fråga. Det måste du göra för att få felanmäla! Jag frågade då om han trodde att det finns UTP-kablar som har olika hastigheter på dagtid gentemot kvällstid? Nej det trodde han inte. Men varför skall jag då mäta med en annan kabel då den nuvarande bevisligen fungerar utmärkt på dagtid? Det står så i mitt formulär var hans svar! Så om kartan inte stämmer med verkligheten så använder ni ändå kartan blev min fråga. Ja, var svaret! Inser du att jag hade kan levererat en nödlögn till dig genom att ta ut nätverkskabeln ur datorn och sätta tillbaka den igen? Det inser han men vidhåller att jag måste fortfarande göra ett riktigt kabelbyte annars blir det ingen felanmälan. Han sa att dom dom har tusentals supportärenden och måste följa en viss mall. Men du inser ju själv att det kommer inte att förändra något i sak med ett kabelbyte. Felet ligger inte hos mig utan det är ju ni min leverantör som inte kan leverera utlovad hastighet dygnet runt. Det insåg han men kabelbytet måste jag göra! Då kunde jag inte hålla mig längre utan sa att jag har under åren planerat, installerat, driftsatt, felsökt och underhållit nätverk dagligen i mitt arbete. Att utgå från att alla kunder som kontaktar supporten är idioter och skall behandlas så känns inte bra.

Han erkänner att min analys om var problemet ligger är rätt och han hör att jag tycks veta vad jag pratar om, MEN jag måste testa en annan kabel annars blir det ingen felanmälan! Inser du att jag kommer att säga upp denna tjänsten efter bara 4 dagar och ett supportsamtal? Ja, du måste testa med en annan kabel annars kan jag inte göra en felanmälan!

Fick ta en två timmars lååååång promenad i skogen efter detta upplyftande supportsamtal!

Jag letar nu efter en seriös leverantör och skulle gärna vilja ha förslag med erfarenheter av er här på Bygga Hus om det finns några leverantörer som inte utgår från att alla kunder är idioter och behandlas därefter.

Dag Rhodin
Det är väl så alla nätleverantörer jobbar uttrötningsmetoden lika så leverantörer av tv , mobilnät .

stigen stigen skrev:
Det måste du göra för att få felanmäla! Jag frågade då om han trodde att det finns UTP-kablar som har olika hastigheter på dagtid gentemot kvällstid? Nej det trodde han inte. Men varför skall jag då mäta med en annan kabel då den nuvarande bevisligen fungerar utmärkt på dagtid?
Stackars den som besvarade ditt samtal. Varför inte bara göra som de föreslår och byta kabel istället för att tjafsa och ge sig på ännu en leverantörsbyte?

Har jobbat i kundtjänst eoner sen och man har varit med om de mest märkliga fel som kunderna aldrig nånsin skulle kunna reda ut själv. Framför allt inte eftersom deras teorier om vad orsaken är och deras förståelse för ens erfarenhet/intuition om vad problemet sannolikt är så ofta är helt felaktiga.

Jag minns särskilt en som principfast hävdade att "datorn fungerar inte vid Globen men den fungerar bra i Solna". Som om geografisk placering skulle förändra en laptops funktion?
En annan kunds nätverk kopplade ner när han lutade sig tillbaks i sin stol. Ja precis. Det var TP-kabeln som var dåligt pressad och när han lutade sig tillbaks i stolen så kom han åt den med foten och orsakade glapp.
Har åratals insamlade historier av denna kaliber på lager.

Såna här fullständiga stolligheter får man vara med om, därför går man alltid igenom grundläggande felsökning av modell "starta om den" och "byta kabeln". Det är för att det är inte någon mening att börja driva supportärenden mot hårdvaruleverantörer och börja patcha switchar och felsöka firmwares om det är kundens kabel som är kass.
Följ felsökningen så blir alla glada och lyckliga på snabbast och billgast möjliga vis.

Eller tjafsa..

• Gilla
Bonzo2000 och 8 till
  • Laddar…
Jag hade exakt samma problem för några år sedan med Bredband2. Dom behövde bygga ut kapaciteten helt enkelt, för många kunder som hamnat på samma ställe.

"När jag kör bredbandskollen så får jag ca 20 Mbit/sekund på kvällar. Sent på natten och på morgonen är det 100/10 som det ska. Jag har kollat att min router inte har annan trafik heller. Jag har haft Bahnhof tidigare (på annan adress i Mölndal) och dom har inte haft liknande problem. Jag är direktkopplad mot min router med sladd när jag testar."

Nu idag har jag Telia via Öppen Fiber, funkar kanon. Fast det var några månader med fibertombla och bortkopplingar innan det kom igång, 100 samtal till helpdesk etc.

Bahnhof skulle jag rekommendera, fungerade klockrent när jag hade dem. Tre skulle jag undvika idiotförklarade mig när jag kontaktade kundservice och då fick jag ändå prata med olika personer och att de sa'' ska kolla med en tekniker'' vilket jag inte tror de gjorde.

stigen stigen skrev:

Bytte nyligen min leverantör av bredband, Com Hem, då helt plötsligt en prishöjning med 100:- hade lagts till på nästa faktura. Kontaktade kundtjänst, 1h 14minuter och frågade varför. En prishöjning och inget att göra åt var svaret. Ville då säga upp bredbandet och blev kopplad till en ny telefonkö. 158 samtal före!?! Skickade ett mail i stället med uppsägningen. Efter två veckor blev jag kontaktad av deras "behålla kunder grupp". Plötsligt kunde jag få 12/24 månader till priset 250:-/ån. i stället för deras prishöjning till 470:-/mån. Vid alla tidigare säljsamtal hade jag blivit kallad "trogen kund"! Ett företag som behandlar kunder på detta sättet ville jag inte vara kund i. Det blev uppsägning!

Googlade runt efter en annan leverantör och hittade Ownit som hade fått bra betyg bland annat för sin kundtjänst. Beställde 250/100 för 349:-/mån. Fick det inkopplat för fyra dagar sedan och körde ett antal tester för att se om den beställda hastigheten överensstämde med verkligheten. Helt ok. på dagtid men på kvällen gick nerladdningen ner till under 5Mb mot utlovade 250Mb. Gjorde felanmälan med mail till kundtjänst på fredagsvällen. Har ännu inte fått svar! Nästa morgon full hastighet igen men till kvällen samma visa igen. 5Mb av utlovade 250Mb!.

Kontaktade supporten i dag när dom öppnade och vill göra en felanmälan. Det gick bra, men, vissa saker skulle kollas först. Omstart av modemet hade jag ju gjort bägge kvällarna när hastigheten försvann så det var bra. Men så ville personen i kundtjänsten att jag skulle mäta med en annan UTP-kabel. Varför var min naturliga fråga. Det måste du göra för att få felanmäla! Jag frågade då om han trodde att det finns UTP-kablar som har olika hastigheter på dagtid gentemot kvällstid? Nej det trodde han inte. Men varför skall jag då mäta med en annan kabel då den nuvarande bevisligen fungerar utmärkt på dagtid? Det står så i mitt formulär var hans svar! Så om kartan inte stämmer med verkligheten så använder ni ändå kartan blev min fråga. Ja, var svaret! Inser du att jag hade kan levererat en nödlögn till dig genom att ta ut nätverkskabeln ur datorn och sätta tillbaka den igen? Det inser han men vidhåller att jag måste fortfarande göra ett riktigt kabelbyte annars blir det ingen felanmälan. Han sa att dom dom har tusentals supportärenden och måste följa en viss mall. Men du inser ju själv att det kommer inte att förändra något i sak med ett kabelbyte. Felet ligger inte hos mig utan det är ju ni min leverantör som inte kan leverera utlovad hastighet dygnet runt. Det insåg han men kabelbytet måste jag göra! Då kunde jag inte hålla mig längre utan sa att jag har under åren planerat, installerat, driftsatt, felsökt och underhållit nätverk dagligen i mitt arbete. Att utgå från att alla kunder som kontaktar supporten är idioter och skall behandlas så känns inte bra.

Han erkänner att min analys om var problemet ligger är rätt och han hör att jag tycks veta vad jag pratar om, MEN jag måste testa en annan kabel annars blir det ingen felanmälan! Inser du att jag kommer att säga upp denna tjänsten efter bara 4 dagar och ett supportsamtal? Ja, du måste testa med en annan kabel annars kan jag inte göra en felanmälan!

Fick ta en två timmars lååååång promenad i skogen efter detta upplyftande supportsamtal!

Jag letar nu efter en seriös leverantör och skulle gärna vilja ha förslag med erfarenheter av er här på Bygga Hus om det finns några leverantörer som inte utgår från att alla kunder är idioter och behandlas därefter.

Dag Rhodin
det blir nog svårt att hitta och det är dessutom lönlöst att prata med kundtjänst i de flesta fallen. Får man prata med en mupp på kundtjänst är det lika bra att lägga ner och rota fram högste chef och skriva mejl till just den personen.
Dock kan det bli mycket jobb med det då dessa chefer ofta inte är tillgängliga.

Det är samma hos alla, jag har bredband2 via öppen fiber och de har också ett formulär i sin first line support.

Två gånger har jag haft problem med att fiberporten i fiberkonvertern inte har länk upp mot nästa pop, när detta ska felanmälas så ska också kablar bytas och dator kopplas direkt emot fiberkonvertern utan router.

Man föklarar sig blå om att vad jag gör på insidan inte kan påverka huruvida fibern har kontakt eller inte men det spelar ingen roll.

För övrigt måste jag säga att Bredband2 är den enda leverantören jag har provat som levererar den hastighet de lovar. Så bara gott att säga om dem så.

Har du testat speedtest.net? Jag får ibland märkliga resultat från Bredbandskollen.

MrJay
Kapacitetsproblem. Det är någon switch eller dylikt hos din ISP som inte klarar av belastningen på kvällen då alla familjer sitter hemma och streamar Netflix. Själva fibern lär det inte vara. Provar du bredbandkollen kl. 1:30 på natten lär jag lova att det är typ samma hastighet du har på dagen.

Som de allra flesta sa, kör Bahnhof - något du ändå borde vetat hittills ;)

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Kan tipsa om minatjänster.se (gratis tillgång via Swedbank). Där kan man ge fullmakt så de kan säga upp tjänster åt en. Blev av med både ComHem och SATS utan att behöver sitta i telefonköer, gå tid etc.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag får helt klart mer fart än vad jag betalar för med Telia. 250 Mbit/s har jag betalat för. Men som sagt det var en hel del strul för att få igång fibern efter installationen. Den var igång, fibern gick av, jag insåg att jag hade fått TV-paket, fel hastighet och helt fel pris, det visade sig vara en ihopblandning av adresser av Telia då tomten (för 6 år) sedan bytt adress. Så när Skanova hade en adress tog Telia den och struntade i min adress från beställningen, hittade på ett eget paket vad jag hade beställt etc. Total kaos.Tog flera månader att reda ut. Jag fick ett SIM-kort under tiden och fiber var avstängd i 3 månader eller nåt sånt.

• Screenshot_20200117-071922.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E elmont skrev:
Man kan ju undra varför TS inte bara bytte kabeln i stället för att reta upp sig. Har man jobbat med nätverk så skulle det förvåna mig om man inte har några extra kablar liggande.
Du anar inte hur många det är som arbetar MOT supporten de ringer till för att få hjälp av.

• Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Skratta hade jag gjort, definitivt. Man måste följa en mall i alla supportärenden, oberoende på den faktiska användaren. Det är ju inte alls omöjligt att även den mest erfarne kan ha råkat göra en dum tabbe någonstans. Så det är bara att spela med. :)

I lägenheten har vi A3/T3 sedan flera år tillbaka. Har haft en driftstörning när åskan slog ner på helt fel ställe, men annars aldrig haft problem med dem.

BAHNHOF!
Inte billigast, inte dyrast, men stabilt och bra.

Men den viktigaste frågan kvarstår!
Har du bytt kabel? :crysmile::crysmile::crysmile:

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
stigen stigen skrev:

Dag Rhodin
Riksnet. Haft dem i fem år. Mycket nöjd

• Gilla
ltmrt
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Såna här fullständiga stolligheter får man vara med om, därför går man alltid igenom grundläggande felsökning av modell "starta om den" och "byta kabeln".
Det är väl helt OK...men när det ringer en kunnig kund som säger att h*n har gjort allt det där redan så finns det ju ingen anledning att tvinga kunden göra det igen? Det blir väl ingen skillnad på omstarten ifall den gjorts fem minuter innan samtalet påbörjats eller om den görs under samtalet? Tror man att kunden ljuger om att de olika felsökningarna är gjorda kan man ju inte förvänta sig att den ska vara mer sanningsenlig under samtalet...precis som TS sa till sin kundtjänst: "Inser du att jag hade kan levererat en nödlögn till dig genom att ta ut nätverkskabeln ur datorn och sätta tillbaka den igen?"

Jag är i en liknande situation med Arlo-support. I över ett halvår har jag haft mailkontakt med dem om att det är så usel bildkvalité i mina två kameror. De har bett mig utföra deras punkter i testformuläret säkert tio gånger helt utan någon förbättring (eller ens förändring) i kvalitén skett. Om de gjort något från sin sida har jag ingen aning om. För mig känns det som att de använder sig av uttröttningstaktiken eftersom de antagligen vet att deras grejer inte håller vad de lovar...lägg allt jobb på kunden så många gånger att h*n ger upp. Dit har vi kommit nu...jag orkar inte förklara för dem fler gånger att jag gjort allt de bett mig om, flera gånger, och det har inte blivit någon förbättring alls. Kamerorna sitter där de sitter...och blir vi utsatta för inbrott lär det inte gå att identifiera någon via filmerna på grund av att det är så pixligt. Riktigt uselt för ett system som kostar så mycket pengar och som utger sig för att leverera full HD.

Till TS gällande leverantör med bra kundtjänst:

Vi har varit kunder hos Universal Telecom i ganska många år och är mycket nöjda med åtminstone kompetensen hos deras kundtjänst. De har inte så bra öppettider och ibland är det långa väntetider, men det är aldrig något problem att få prata med någon som verkligen kan sina grejer och som engagerar sig i kundens problem. Jag har också lyckats få personlig kontakt som jag kunnat maila till för uppföljning etc. Dessvärre verkar de ha ganska stor personalomsättning, så den killen jag mailat med är inte kvar.

Hur Universals tjänster står sig i förhållande till andra leverantörer vet jag inte. Vi har inte så stora krav på hastigheter, så vi kollar inte så ofta bandbredden och jämför därför inte heller med andra leverantörer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.