Har haft Bahnhof sedan vi drog in Telia Öppen Fiber.
Supporten är som på andra ställen...
Hade stora driftproblem under 6 månader där internet bara droppade i ett antal minuter och det fanns ingen tydligt mönster.
Gick igenom hela protokollet ett antal gånger och sa varje gång att det var fibern som var problemet...
Fick till svar att om de skulle skicka ut en tekniker och det inte var fel på fibern skulle de debitera mig (vilket jag tyckte var helt OK).
Efter sex månader hade det fortfarande inte dykt upp någon tekniker och jag skickade ett mindre väl formulerat mail (det beskrev nog dock väl mina känslor) till Jon Karlung som ringde upp 10 minuter efter skickat mail.
Tekniker dök sedan upp två dagar senare och konstaterade att det var fibern som var paj.

Nu har jag fortfarande Bahnhof för de ofta överleverar i kapacitet och deras del i leveransen har alltid fungerat !
Men supporten... tja de kanske är bättre nu.

• Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
Scout Scout skrev:
Har haft Bahnhof sedan vi drog in Telia Öppen Fiber.
Supporten är som på andra ställen...
Hade stora driftproblem under 6 månader där internet bara droppade i ett antal minuter och det fanns ingen tydligt mönster.
Gick igenom hela protokollet ett antal gånger och sa varje gång att det var fibern som var problemet...
Fick till svar att om de skulle skicka ut en tekniker och det inte var fel på fibern skulle de debitera mig (vilket jag tyckte var helt OK).
Efter sex månader hade det fortfarande inte dykt upp någon tekniker och jag skickade ett mindre väl formulerat mail (det beskrev nog dock väl mina känslor) till Jon Karlung som ringde upp 10 minuter efter skickat mail.
Tekniker dök sedan upp två dagar senare och konstaterade att det var fibern som var paj.

Nu har jag fortfarande Bahnhof för de ofta överleverar i kapacitet och deras del i leveransen har alltid fungerat !
Men supporten... tja de kanske är bättre nu.
Av detta och många andras upplevelser tror jag att vi kan konstatera att leverera bra kundtjänst är dels väldigt svårt och att göra det bra rimligen svindyrt. Inget av detta är ursäkter, men det är slutsatserna jag drar.

Kvällens mätresultat!

Så här bra tycks en 250/100 tjänst fungera på kvällen. Tydligen har jag underlåtit att koppla om till ”kvällskablar” enligt supportens förslag på lösning.
Fick också svar på min felanmälan över nätet. Stängd!
Jag tror nog dom har lite att jobba med framöver om dom vill ha kunder som tycker att ingångna avtal skall hållas. Köper jag en låda skruv med 250st så vill man ju inte bara få 7!
Jakten på den bättre leverantören fortsätter!

Skärmdump av internetprestandatest som visar låg nedladdningshastighet på 7,20 Mbit/s och en hög uppladdning på 92,33 Mbit/s.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av kundtjänstsidan från internetleverantören Ownit med stängda ärenden gällande bredbandsproblem.
Skapa konto

• Arg
  • Gilla
Richard Beiron och 1 till
  • Laddar…
Den bästa kundsupporten är den man aldrig behöver använda...

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Den bästa kundsupporten är den man aldrig behöver använda...
Instämmer! Men som tur är det bara en månads uppsägning!
Det känns bra!

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Har ownit själv och tycker det funkar kanon, har dock inte behövt blanda in supporten då jag faktiskt skiftar kablar till kvällen som sig bör.

Mätte nu på kvällen med kvällskabeln medans jag la kvällskabeln. 44Mbit ner på telefonen via Wifi.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Tagsi och 6 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Har ownit själv och tycker det funkar kanon, har dock inte behövt blanda in supporten då jag faktiskt skiftar kablar till kvällen som sig bör.

Mätte nu på kvällen med kvällskabeln medans jag la kvällskabeln. 44Mbit ner på telefonen via Wifi.
Du tycks vara en förutseende och klok man. Skall beställa ”kvällskablar” i morgon om ”dagskablarna” levererar. :D

• Haha
Richard Beiron
  • Laddar…
Blir det någon skillnad om du väljer endast websockets?

Enligt bilderna så är ju mätningarna gjorda över wifi? :thinking:

• Gilla
Bonzo2000 och 2 till
  • Laddar…
Ja det har du faktisk rätt i.
Wifi från mobil.

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Stämmer! Slarvigt av mig att lägga ut en wifimätning. Men när filmen på TV började påminna om dubbel-8 kvalite gjorde jag några skärmdumpar på paddan över wifi. Orkade inte gå upp till datorn.
Så rätt ska vara rätt! Här är en mätning på datorn direkt till modem tidigare på kvällen.

Skärmdump av bredbandskoll med låga hastigheter, 0,82 Mbit/s ner, 30,98 Mbit/s upp, 11,45 ms svarstid.
Skapa konto

• Wow
Richard Beiron
  • Laddar…
Har du gjort någon egen felsökning?

Glöm inte att byta kabeln bara. Låg impedans i kombination med den negativa Joule-Thomsoneffekten kan sluta riktigt illa.

• Gilla
  • Haha
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Har du gjort någon egen felsökning?
Hej Andy78!

Här är två morgonmätningar. Samma konfiguration som på kvällarna. Alltså samma kabel mellan dator och modem.

Skärmbild av nätverksmätningsverktygets avancerade inställningar med val för protokoll och server.
Skapa konto

Skärmdump av bredbandshastighetstest som visar nedladdning 247,67 Mbit/s, uppladdning 103,23 Mbit/s och svarstid 2,61 ms.
Skapa konto

Skärmdump av internetanslutningstest med avancerade inställningar för server i Stockholm.
Skapa konto

Internetanslutningstestresultat som visar nedladdningshastighet på 246,91 Mbit/s och uppladdningshastighet på 101,23 Mbit/s.
Skapa konto

Linan fungerar utmärkt! Inget att klaga på!
Tyvärr händer det tydligen något på kvällarna. Jag kan ju bara mäta från mitt modem men jag misstänker att fibern inte klarar av att leverera då alla människor använder den på kvällarna. Det var det jag ville ha hjälp med från min leverantör. Dom ville skicka en tekniker på dagtid men problemen uppstår ju på kvällstid och då jobbar inte dom. Lite Moment 22 i det hela.

Dag

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Jag är väldigt nöjd med Bahnhof förutom att det är väldigt lång kötid till supporten. Men när man kommer fram är det till 95% sannolikhet någon som man kan diskutera en lösning med och inte bara svarar enligt frågeformulär.
Samma här .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.