53 053 läst ·
235 svar
53k läst
235 svar
Gråta eller skratta?
Jag har bredbandsbolaget (telenor) och varje år kommer en uppgradering med tillhörande avgiftsökning och varje år får man ringa och pruta på abonnemanget.
De som du pratar med är säljare och de har en kvot att fylla och en viss rabatt de kan ge och för att fylla sin kvot ger de gärna ett avdrag mot att du binder upp dig i 1 år till.
Det är tyvärr så det funkar, väl kund så försöker de få ut så mycket som möjligt av en tills det brister och då erbjuder de ett förmånligare erbjudande. Tror jag betalar 299 i år mot de 499 de ville ha för en högre hastighet som jag inte behöver.
Ditt problem med ownit att de inte kan leverera verkar betydligt sämre än att pruta en gång om året så jag hade gått tillbaka till tidigare leverantör
De som du pratar med är säljare och de har en kvot att fylla och en viss rabatt de kan ge och för att fylla sin kvot ger de gärna ett avdrag mot att du binder upp dig i 1 år till.
Det är tyvärr så det funkar, väl kund så försöker de få ut så mycket som möjligt av en tills det brister och då erbjuder de ett förmånligare erbjudande. Tror jag betalar 299 i år mot de 499 de ville ha för en högre hastighet som jag inte behöver.
Ditt problem med ownit att de inte kan leverera verkar betydligt sämre än att pruta en gång om året så jag hade gått tillbaka till tidigare leverantör
stigen skrev:
Skall man skratta eller gråta?
Bytte nyligen min leverantör av bredband, Com Hem, då helt plötsligt en prishöjning med 100:- hade lagts till på nästa faktura. Kontaktade kundtjänst, 1h 14minuter och frågade varför. En prishöjning och inget att göra åt var svaret. Ville då säga upp bredbandet och blev kopplad till en ny telefonkö. 158 samtal före!?! Skickade ett mail i stället med uppsägningen. Efter två veckor blev jag kontaktad av deras "behålla kunder grupp". Plötsligt kunde jag få 12/24 månader till priset 250:-/ån. i stället för deras prishöjning till 470:-/mån. Vid alla tidigare säljsamtal hade jag blivit kallad "trogen kund"! Ett företag som behandlar kunder på detta sättet ville jag inte vara kund i. Det blev uppsägning!
Googlade runt efter en annan leverantör och hittade Ownit som hade fått bra betyg bland annat för sin kundtjänst. Beställde 250/100 för 349:-/mån. Fick det inkopplat för fyra dagar sedan och körde ett antal tester för att se om den beställda hastigheten överensstämde med verkligheten. Helt ok. på dagtid men på kvällen gick nerladdningen ner till under 5Mb mot utlovade 250Mb. Gjorde felanmälan med mail till kundtjänst på fredagsvällen. Har ännu inte fått svar! Nästa morgon full hastighet igen men till kvällen samma visa igen. 5Mb av utlovade 250Mb!.
Kontaktade supporten i dag när dom öppnade och vill göra en felanmälan. Det gick bra, men, vissa saker skulle kollas först. Omstart av modemet hade jag ju gjort bägge kvällarna när hastigheten försvann så det var bra. Men så ville personen i kundtjänsten att jag skulle mäta med en annan UTP-kabel. Varför var min naturliga fråga. Det måste du göra för att få felanmäla! Jag frågade då om han trodde att det finns UTP-kablar som har olika hastigheter på dagtid gentemot kvällstid? Nej det trodde han inte. Men varför skall jag då mäta med en annan kabel då den nuvarande bevisligen fungerar utmärkt på dagtid? Det står så i mitt formulär var hans svar! Så om kartan inte stämmer med verkligheten så använder ni ändå kartan blev min fråga. Ja, var svaret! Inser du att jag hade kan levererat en nödlögn till dig genom att ta ut nätverkskabeln ur datorn och sätta tillbaka den igen? Det inser han men vidhåller att jag måste fortfarande göra ett riktigt kabelbyte annars blir det ingen felanmälan. Han sa att dom dom har tusentals supportärenden och måste följa en viss mall. Men du inser ju själv att det kommer inte att förändra något i sak med ett kabelbyte. Felet ligger inte hos mig utan det är ju ni min leverantör som inte kan leverera utlovad hastighet dygnet runt. Det insåg han men kabelbytet måste jag göra! Då kunde jag inte hålla mig längre utan sa att jag har under åren planerat, installerat, driftsatt, felsökt och underhållit nätverk dagligen i mitt arbete. Att utgå från att alla kunder som kontaktar supporten är idioter och skall behandlas så känns inte bra.
Han erkänner att min analys om var problemet ligger är rätt och han hör att jag tycks veta vad jag pratar om, MEN jag måste testa en annan kabel annars blir det ingen felanmälan! Inser du att jag kommer att säga upp denna tjänsten efter bara 4 dagar och ett supportsamtal? Ja, du måste testa med en annan kabel annars kan jag inte göra en felanmälan!
Fick ta en två timmars lååååång promenad i skogen efter detta upplyftande supportsamtal!
Jag letar nu efter en seriös leverantör och skulle gärna vilja ha förslag med erfarenheter av er här på Bygga Hus om det finns några leverantörer som inte utgår från att alla kunder är idioter och behandlas därefter.
Dag Rhodin
Det är inte möjligt att avgöra om en kund är kunnig eller inte. En del har lärt sig att svänga sig med uttryck men vet ändå inte vad de pratar om. Många har en "kunnig sonson" eller "systers hunds bryllings kusin" som talat om vad felet är och man ska bara fixa det, fast det har inte ett dugg med saken att göra.P Paxman skrev:
Folk som är öppna med att de inte kan något och vill ha hjälp är bra att ha göra med. Likaså proffs som vet att en kundtjänst måste fråga vissa saker. De absolut värsta kunderna är de däremellan som kan lite, men inte tillräckligt. De får lätt för sig saker som över huvud taget inte stämmer och sen är de så inne på det felaktiga spåret så det är grymt svårt att få dem att tänka om.
Jag har haft Bahnhof sedan vi fick ett öppet stadsnät byggt i byn och de fåtal tillfällen jag har behöft ha med kundtjänst att göra har det fungerat utmärkt. Jag upplever att det är ett lite annorlunda företag jämfört med t.ex Telia och andra storföretag.stigen skrev:
Bahnhof.
Tog mig 5 samtal och långa telefonköer innan jag fick dom att förstå att jag råkat gräva av fibern in till huset och de måste kontakta fiberägaren för att laga.
Annars har de funkat bra.
Tog mig 5 samtal och långa telefonköer innan jag fick dom att förstå att jag råkat gräva av fibern in till huset och de måste kontakta fiberägaren för att laga.
Annars har de funkat bra.
Jag vet inte om du medvetet valde att fokusera på fel sak i det jag skrev. Min poäng var verkligen inte att kundtjänst ska lita på att någon som utger sig för att vara kunnig är det, utan ska lyssna på vad kunden säger sig ha gjort, kunnig eller inte:T tompaah7503 skrev:
"men när det ringer en kunnig kund som säger att h*n har gjort allt det där redan så finns det ju ingen anledning att tvinga kunden göra det igen?"
Jag hade kunnat utelämna ordet "kunnig" i den meningen...är alla steg redan utförda innan samtalet så finns det ju ingen anledning att göra dem igen.
Fick fiber för snart 4 år sedan och valde Bahnhof, och som sagts tidigare så är väntetiden till deras suport onödigt lång men vad gör det när man inte behöver kontakta dom, dessutom levererar dom det man betalar för.. Rekommenderas starkt....
Fast nu började väl kunden tjafsa emot (förståeligt, kanske), istället för att säga att han redan gjort det?P Paxman skrev:Jag vet inte om du medvetet valde att fokusera på fel sak i det jag skrev. Min poäng var verkligen inte att kundtjänst ska lita på att någon som utger sig för att vara kunnig är det, utan ska lyssna på vad kunden säger sig ha gjort, kunnig eller inte:
"men när det ringer en kunnig kund som säger att h*n har gjort allt det där redan så finns det ju ingen anledning att tvinga kunden göra det igen?"
Jag hade kunnat utelämna ordet "kunnig" i den meningen...är alla steg redan utförda innan samtalet så finns det ju ingen anledning att göra dem igen.
.. förutom att när man envisas med att kunden gör dem ändå under protester och suckar, så funkar det konstigt nog direkt.P Paxman skrev:
Så vad kunden säger ≠ sanning.
Jag pratar inte specifikt TS fall, utan generellt och efter egna erfarenheter. Det är ett otyg när kundtjänst inte lyssnar på sina kunder utan endast följer sina mallar...och därigenom idiotförklarar en hel del kunder.Jetkokos skrev:
Och de gånger det inte fungerar? Vad kunden säger = sanning. Tänka sig...kunden visste mer om sin utrustning och förutsättningar än vad kundtjänsten gjorde.T tompaah7503 skrev:
Det blir påfallande ofta ett helt annat tonläge när det plötsligt fungerar. Och samtalet tenderar avslutas ganska omgående.P Paxman skrev:
Så vet man.
Hmmmm...?
Förutom att det krävs en rejäl uppryckning vad det gäller service- och kundrelationskompetensen, så är det beklagligt att inte företaget ifråga har gått in och bemött ärendet här i tråden. Att ha en position med denna arbetsuppgift kan vara mycket lönsam i slutändan.
Hade jag varit i Comhems och Ownits kläder hade jag "klippt" den här tråden innan det femte inlägget. Kom ihåg att det bara är
3-4% av de som är missnöjda som klagar direkt till företaget, det är alltså ett utmärkt tillfälle att vända dessa till lojala kunder genom ett snabbt och snyggt bemötande.

//Ekis
Förutom att det krävs en rejäl uppryckning vad det gäller service- och kundrelationskompetensen, så är det beklagligt att inte företaget ifråga har gått in och bemött ärendet här i tråden. Att ha en position med denna arbetsuppgift kan vara mycket lönsam i slutändan.
Hade jag varit i Comhems och Ownits kläder hade jag "klippt" den här tråden innan det femte inlägget. Kom ihåg att det bara är
3-4% av de som är missnöjda som klagar direkt till företaget, det är alltså ett utmärkt tillfälle att vända dessa till lojala kunder genom ett snabbt och snyggt bemötande.
//Ekis
Ok, så du tycker att följande konversation är korrekt agerande av kundtjänst?T tompaah7503 skrev:
Kunden:
Hej, jag har problem med bredbandet. Jag har testat att starta om alla enheter och jag har testat med andra kablar. Det fungerar fortfarande inte, så det verkar som felet ligger utanför mina grejer.
Kundtjänst:
Kan du starta om alla enheter?
Kunden:
Det har jag ju redan testat...
Kundtjänst:
Du behöver starta om dina enheter.
Kunden:
Suck...Ok, nu har jag gjort det igen.
Kundtjänst:
Fungerar det nu?
Kunden:
Nej.
Kundtjänst:
Kan du testa med en ny kabel?
Kunden:
Det har jag ju redan gjort!
Kundtjänst:
Du måste testa med en annan kabel.
Kunden:
SUUUUUUUUCK!! OK, nu har jag testat med en annan kabel IGEN.
Kundtjänst:
Fungerar det nu?
Kunden:
Nej...inte nu heller.
Kundtjänst:
Då verkar det som att det här felet ligger utanför dina grejer. Jag får skicka ditt ärende vidare till våra tekniker så får de titta på det.
Kunden:
Det var ju det jag sa för en halvtimme sedan!
Har aldrig någonsin varit med om en kundtjänst som, när dom säger "gör si" och "gör så", varpå jag säger att "jag har testat det", "jag har gjort det", att dom då skulle kräva att jag gör det JUST DÅ när dom pratar med mig.P Paxman skrev:
Det är just när dom säger "gör si" och jag säger "det kan inte vara det, du hör ju själv att det inte är rimligt" som det blir dom problemen som TS upplevde. Om han bara sagt "jag har redan testat med en annan kabel" tror jag inte kundtjänst grävt vidare på den punkten i listan.
OK...intressant inblick i din personlighet. Gör du på samma sätt mot din familj och dina vänner?T tompaah7503 skrev:
Din kompis:
tompaah, min bil startar inte när jag vrider på nyckeln...vet du vad det kan vara för fel?
Du:
Har du provat att vrida på nyckeln?
Din kompis:
Öh...ja, jag sa ju det...jag har till och med testat med reservnyckeln...
Du:
Kan du testa med reservnyckeln?