59 738 läst ·
175 svar
60k läst
175 svar
Grannfejd. Slänten på min sida - schakta bort?
Framgår på ritningen att det är en kuperad terräng, höjdkurvor. Sedan beror det ju på hur slänten är utförd. Är det en naturlig sjänt så lär den inte finnas med. Jag har stödmurar runt halva min tomt och dessa finns med på detlajplanen.
Cecar33: Du framstår som att du är bergsäker på att det enda viktiga i denna fråga är huruvida slänten fanns på TS tomt när han förvärvade den. Förstår inte hur du kan vara så säker på att detta är det enda avgörande? Om du nu är 100% säker på att du har rätt så vore det bra om du visade vad du lutar dig emot i stället för att prata om att andras åsikter är pajkastning... Mitt jobb har lärt mig att människor som med 100% säkerhet säger sig veta saker, och vars åsikt man då kanske felaktigt litar på, kan ställa till en väldig skada då det efter hand visar sig att de i själva verket "bara trodde" någonting men var för "stolta" för att avslöja det.
Grannen har ett bygglov som han ska följa, och har han inte gjort det så har han brutit mot sitt lov, och då ska han åtgärda detta. I min värld kan det inte spela någon roll när i tiden Grannen anlade slänten i förhållande till TS tomtförvärv.
Mitt tips till TS är: begär ut grannens bygglov, där ska det framgå on han fått bygglov för att höja sin tomt ut till tomtgräns, och avsluta med slänt på grannfastigheten - något som jag själv tycker faller på sin orimlighet.
Grannen har ett bygglov som han ska följa, och har han inte gjort det så har han brutit mot sitt lov, och då ska han åtgärda detta. I min värld kan det inte spela någon roll när i tiden Grannen anlade slänten i förhållande till TS tomtförvärv.
Mitt tips till TS är: begär ut grannens bygglov, där ska det framgå on han fått bygglov för att höja sin tomt ut till tomtgräns, och avsluta med slänt på grannfastigheten - något som jag själv tycker faller på sin orimlighet.
De flesta kommuner medger en viss mängd marksänkning resp markhöjning utan att söka bygglov eller marklov. Det kan ju vara bra att kolla upp detta, för det är inte säkert att det finns något lov alls för denna höjning, men den kan vara OK ändå.
TS, har du pratat med grannen om någon kompromisslösning?
TS, har du pratat med grannen om någon kompromisslösning?
Ja du Jc1972 då får man hoppas på att du inte blir allvarligt sjuk och behöver en kirurg, eller att någon tvingar dig att åka flygplan med en pilot eller något.För där lämnar man inget utrymme för felaktiga beslut, lite långsökt men din retorik skulle ofelbart ställa till det för dig.
Du verkar vilja missförstå men om nu TS köpt en fastighet där grannen visserligen gjort något som man kan bedöma som en felaktighet så är det defakto så att om det finns där när TS köper, så köper han slänten också. För hur kan man bevisa att det som finns på fastigheten inte är lagligt om man inte kollar det innan man köpt. Då har man rätt o slätt köpt även slänten. Men som jag skrivit tidigare har grannen gjort slänten efter TS köpt sin fastighet så skall skiten bort, svårare en så är det inte. Men vissa verkar vilja krongala till det för att slippa göra jobbet eller betala ur egen ficka.
Du verkar vilja missförstå men om nu TS köpt en fastighet där grannen visserligen gjort något som man kan bedöma som en felaktighet så är det defakto så att om det finns där när TS köper, så köper han slänten också. För hur kan man bevisa att det som finns på fastigheten inte är lagligt om man inte kollar det innan man köpt. Då har man rätt o slätt köpt även slänten. Men som jag skrivit tidigare har grannen gjort slänten efter TS köpt sin fastighet så skall skiten bort, svårare en så är det inte. Men vissa verkar vilja krongala till det för att slippa göra jobbet eller betala ur egen ficka.
Jag måste bekänna att jag inte riktigt hänger med i denna retorik.cecar33 skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Jag som jobbar en del med detaljplanen, eller i vart fall kartan bakom den, kan dela med mig av kunskapen att kartan på en detaljplan inte på något sätt är en bindande beskrivning av vad som finns/kan finnas/får finnas.
En detaljplan beskriver vad man får bygga och framförallt INTE får bygga, detta visar man på en karta som kan ha lite varierande innehåll beroende på vilken nivå kommunen har bestämt sig för....
En detaljplan beskriver vad man får bygga och framförallt INTE får bygga, detta visar man på en karta som kan ha lite varierande innehåll beroende på vilken nivå kommunen har bestämt sig för....
Håller med Gallianoman, alla kommuner har inte resurser att ha väldetaljerat kartmaterial. I moderna detaljplaner så brukar det iofs ibland finnas med områden som uttryckligen får nyttjas som slänt, men då är det som regel intill genomfartsgator och lokalgator, inte inne mellan tomter, där reglerar man vanligtvis inte slänter.
Nej, det är bygglovshandlingarna som man bör studera, där ska ju den sökande ange hur han har tänkt att utforma sin tomt. Om han sedan inte gjort det som han sök om och fått lov till, så är det där man bör börja gräva - gärna tillsammans med argument som dagvattenhantering.
Tillägg: Sedan tror jag inte riktigt på motargumenten att "du såg ju vad du köpte, en tomt med en slänt, för sent att klaga nu!". Anta att grannen istället hade byggt ett garage på tok för nära TS tomt. Det hade TS nog också sett vid ett köp, och så länge det inte är preskriberat så går det ju utmärkt att anmäla det i efterhand. Visst, grannen kanske klarar sig undan med att betala en straffavgift, eller får bygglovsändring beviljad i efterhand, men rent principiellt har ju grannen gjort fel och kan bli anmäld för det.
Nej, det är bygglovshandlingarna som man bör studera, där ska ju den sökande ange hur han har tänkt att utforma sin tomt. Om han sedan inte gjort det som han sök om och fått lov till, så är det där man bör börja gräva - gärna tillsammans med argument som dagvattenhantering.
Tillägg: Sedan tror jag inte riktigt på motargumenten att "du såg ju vad du köpte, en tomt med en slänt, för sent att klaga nu!". Anta att grannen istället hade byggt ett garage på tok för nära TS tomt. Det hade TS nog också sett vid ett köp, och så länge det inte är preskriberat så går det ju utmärkt att anmäla det i efterhand. Visst, grannen kanske klarar sig undan med att betala en straffavgift, eller får bygglovsändring beviljad i efterhand, men rent principiellt har ju grannen gjort fel och kan bli anmäld för det.
Redigerat:
Jaha du Cecar. Förstår inte riktigt dina liknelser med piloter och kirurger, och jag tror fortfarande inte att du vet vad du pratar om i sakfrågan då det du säger verkar bakvänt. Det enklaste vore om du kunde visa vad du grundar din övertygelse på? Var kan man läsa att om man köper en tomt som belastas av olovliga åtgärder så kan man inte göra något åt dem, och den som utfört åtgärderna har helt plötsligt inget ansvar? Skulle du kunna visa detta så skulle det vara oerhört attraktivt att vara förste fastighetsägare i ett blivande bostadsområde då man kan planera sin tomt utan att ta hänsyn till efterföljande grannar.
Om TS granne ej följt sitt bygglov så spelar det inte någon roll om TS "köpt slänten". Grannen har med stor sannolikhet inte bygglov för sin markhöjning, och alldeles säkert har han inte bygglov för att tillverka en slänt på grannfastigheten då han inte äger marken. Han har alltså gjort fel, brutit mot lagen. Oavsett grannfastighets ägare.
Om TS granne ej följt sitt bygglov så spelar det inte någon roll om TS "köpt slänten". Grannen har med stor sannolikhet inte bygglov för sin markhöjning, och alldeles säkert har han inte bygglov för att tillverka en slänt på grannfastigheten då han inte äger marken. Han har alltså gjort fel, brutit mot lagen. Oavsett grannfastighets ägare.
Gör en stödmur på din tomt och släpp sedan detta och gå vidare....om något år kommer du vara glad att ha lite mindre gräsmatta att klippa.....
Ja jisses...
Begär ut kopior på det beviljade bygglovet.
På sektionsritningarna bör du kunna se att det ska vara ett dike på grannens tomt.
Den marknivå som är på fastighetsgränsen skall bibehållas och man tar rätt på sitt eget regnvatten via ett dike på sin tomt.
Om inte 2 grannar kommer överens om att lägga ett gemensamt dike i tomtgtäns dvs.
Är det en lag?
Vet inte, men jag fick lära mig det av en veteran i ämnet.
Och det känns rimligt.
Begär ut kopior på det beviljade bygglovet.
På sektionsritningarna bör du kunna se att det ska vara ett dike på grannens tomt.
Den marknivå som är på fastighetsgränsen skall bibehållas och man tar rätt på sitt eget regnvatten via ett dike på sin tomt.
Om inte 2 grannar kommer överens om att lägga ett gemensamt dike i tomtgtäns dvs.
Är det en lag?
Vet inte, men jag fick lära mig det av en veteran i ämnet.
Och det känns rimligt.
Var hittar du informationen om att om slänten finns där när TS köper så köper han slänten också? Är det något du personligen tror eller finns det belägg för detta?cecar33 skrev:Ja du Jc1972 då får man hoppas på att du inte blir allvarligt sjuk och behöver en kirurg, eller att någon tvingar dig att åka flygplan med en pilot eller något.För där lämnar man inget utrymme för felaktiga beslut, lite långsökt men din retorik skulle ofelbart ställa till det för dig.
Om du har rätt innebär det då att jag som första "nybyggare" i ett område kan höja min tomt och anlägga slänterna på granntomterna och att de kommande grannarna då får skylla sig själva?
/Krister