134 479 läst ·
629 svar
134k läst
629 svar
Grannens träd skuggar för all eftermiddag och kvälls sol.
P pmd skrev:Som svar på din fråga vill jag citera Charles Babbage:
"I am not able rightly to apprehend the kind of confusion of ideas that could provoke such a question".
Det finns också folk som är så självcentrerade att de tycker att de borde få bestämma över andras egendom. Det går nog bara utför med Sverige ...
Jag håller inte alls med. Jag tycker tvärtom -- att det är en ynnest för grannen med skogen -- i detta fall att få chansen att ställa upp för sin nya granne genom att ta ner typ 2 av 100 träd i utkanten på sin stora tomt och därigenom vara en god granne som visar omtänksamhet. Det är ju det som kan vara fint i samhället, att vi hjälper och ställer upp för varandra.Maskintok skrev:
Jag köper inte vindargumentet. Visst kan en tät skogsdunge påverka vinden lite men det är marginellt, vinden går runt träden.Maskintok skrev:
har den servitut för det? trodde den blåste.M Messier1994 skrev:Jag håller inte alls med. Jag tycker tvärtom -- att det är en ynnest för grannen med skogen -- i detta fall att få chansen att ställa upp för sin nya granne genom att ta ner typ 2 av 100 träd i utkanten på sin stora tomt och därigenom vara en god granne som visar omtänksamhet. Det är ju det som kan vara fint i samhället, att vi hjälper och ställer upp för varandra.
Jag köper inte vindargumentet. Visst kan en tät skogsdunge påverka vinden lite men det är marginellt, vinden går runt träden.
Maskintok skrev:
Tror många är väldigt rädda för sitt ägande och får svårt att sortera tankar när sådana här frågor kommer på tal.Keiller skrev:
Låt säga att du får höra om denna situation.
1. En person flyttar in i ett hus som har en sjöutsikt som störs av grannens träd.
2. Grannen kommer och frågor om den nyinflyttade vill att hen ska ta ner trädet eftersom det stör den nyinflyttades utsikt.
3. Den nyinflyttade tackar jag, och blir jätteglad. Tänk att det finns så omtänksamma människor här i världen!
1-3 är taget från verkligheten, var min gamla mamma som direkt frågade sin nya granne om hon skulle ta ner några träd på hennes tomt som blockade deras utsikt över älven. De blev väldigt glada! Det är också något som morsan är väldigt stolt över, något som hon ofta för på tal när man är å hälsar på och kommenterar grannarnas nya hus.
Vad är det för fel på detta?
Men kanske är det en attitydfråga som skiljer sig mellan norr och söder? Innan den nya grannen flyttade in och byggde nytt stod där en äldre liten kåk som det bodde ett äldre par i. Jag har alltid klippt deras gräsmatta när jag var liten. Det var instruktionerna från farsan från dag 1, gräset börjar bli långt,klipp vår gräsmatta och Gunnar och Tanjas också. Farsan gick också alltid och bevakade deras tomt för att se om det var något de behövde hjälp med. När en stupränna började hänga var vi där å hjälpte till osv.
Var detta något som vi fick betalt för? Ja, absolut, väldigt bra betalt. Alltid när jag var uppe i norr och hälsade på och sprang på Tanja blev hon så glad att se mig, ibland kunde till och med tårarna komma. Kommer ihåg när min nuvarande fru var med och hälsade på första gången, klart man blir stolt och glad! Bättre betalt kan man inte be om.
Redigerat:
fortfarande ägaren som avgör i ärendet..M Messier1994 skrev:Tror många är väldigt rädda för sitt ägande och får svårt att sortera tankar när sådana här frågor kommer på tal.
Låt säga att du får höra om denna situation.
1. En person flyttar in i ett hus som har en sjöutsikt som störs av grannens träd.
2. Grannen kommer och frågor om den nyinflyttade vill att hen ska ta ner trädet eftersom det stör den nyinflyttades utsikt.
3. Den nyinflyttade tackar jag, och blir jätteglad. Tänk att det finns så omtänksamma människor här i världen!
1-3 är taget från verkligheten, var min gamla mamma som direkt frågade sin nya granne om hon skulle ta ner några träd på hennes tomt som blockade deras utsikt över älven. De blev väldigt glada! Det är också något som morsan är väldigt stolt över, något som hon ofta för på tal när man är å hälsar på och kommenterar grannarnas nya hus.
Vad är det för fel på detta?
Men kanske är det en attitydfråga som skiljer sig mellan norr och söder? Innan den nya grannen flyttade in och byggde nytt stod där en äldre liten kåk som det bodde ett äldre par i. Jag har alltid klippt deras gräsmatta när jag var liten. Det var instruktionerna från farsan från dag 1, gräset börjar bli långt,klipp vår gräsmatta och Gunnar och Tanjas också. Farsan gick också alltid och bevakade deras tomt för att se om det var något de behövde hjälp med. När en stupränna började hänga var vi där å hjälpte till osv.
Inte per automatik att egendomen ska väck pga att någon annan vill det... /önskar det...
Ja absolut, men tycker fortfarande att man är lite av en knäppgök om man nekar grannen hjälp. Men om så sker -- måste man naturligtvis acceptera det utan ett knyst. Och man ska inte sätta grannen på pottkanten heller när man ställer sin fråga. Skulle vilja se den ordentligt inlindat med 'naturligtvis helt OK om du säger nej, vi tänkte bara att det inte kan skada att vi frågor, hoppas det är OK', och allra helst att man kan ge grannen tid att fundera igenom så att hen inte känner sig pressad till något.Maskintok skrev:
Japp jag är den knäppgöken isåfall.M Messier1994 skrev:Ja absolut, men tycker fortfarande att man är lite av en knäppgök om man nekar grannen hjälp. Men om så sker -- måste man naturligtvis acceptera det utan ett knyst. Och man ska inte sätta grannen på pottkanten heller när man ställer sin fråga. Skulle vilja se den ordentligt inlindat med 'naturligtvis helt OK om du säger nej, vi tänkte bara att det inte kan skada att vi frågor, hoppas det är OK', och allra helst att man kan ge grannen tid att fundera igenom så att hen inte känner sig pressad till något.
Jag släpper aldrig efter på detta oavsett.
svaret blir alltid, "är det din mark? ditt träd?
Stod det där när ni flyttade hit?
Ska du ha fakturan med dig över att ha stört mig, eller ska jag skicka den?"..
Det brukar bli tyst ett bra tag om detta efter det..
Riktigt så fyrkantig är inte jag. Jag hjälper gärna grannar om "kostnaden" för mig är rimlig. Börjar någon kräva något kliver jag nog också raskt in i @Maskintok s lag.Maskintok skrev:
Det är väl alltid trevligt att ge och ta emot hjälp grannar emellan och så tror jag de flesta vill ha det och dessutom gör. Åtminstone om det gäller mindre saker som att hjälpa till med sysslor som gräsklippning, vattna blommor och vara kattvakt t.ex.M Messier1994 skrev:Ja absolut, men tycker fortfarande att man är lite av en knäppgök om man nekar grannen hjälp. Men om så sker -- måste man naturligtvis acceptera det utan ett knyst. Och man ska inte sätta grannen på pottkanten heller när man ställer sin fråga. Skulle vilja se den ordentligt inlindat med 'naturligtvis helt OK om du säger nej, vi tänkte bara att det inte kan skada att vi frågor, hoppas det är OK', och allra helst att man kan ge grannen tid att fundera igenom så att hen inte känner sig pressad till något.
Men i TS fall så är det lite annorlunda. Det är lite skillnad på att be grannen om hjälp att klippa gräset på semestern mot att be grannen och ta ner sina träd.
Jag håller fast vid mitt förslag till TS, att om han fått ett nej från grannen om att ta ner ett antal träd som skuggar TS altan så är det ju enklare att bygga en ny altan på en annan plats på tomten.
Nu vet jag inte hur TS tomt ser ut men jag har svårt att tro att hela den 3.000 kvm stora tomten är mörklagd efter kl. 16.
sätter ribban där och sedan får de agera efter den på min mark med min egendom.Alfredo skrev:
drar man det i näsan.. jaha.. trodde vi var grannar inte grillpolare..
skönt att fler inte tycker man är ett psykbryt
C cpalm skrev:Grundregel nummer ett i god grannsämja är att hålla isär och respektera "mitt" och "ditt".
Alla försök till att tvinga grannen till att ta ner sina träd lär leda till osämja, så om det inte fungerar att be snällt får man respektera det.
En f.d. granne (mycket trevlig) var på oss om några träd som skymde hans utsikt. Efter en tid så föreslog vi att vi kunde hjälpas åt att fälla dem. Sagt och gjort, men när träden var fällda och kvistade hette det att han hade hjälpt oss att fälla träden och sen försvann han som en avlöning och vi fick jobba en hel helg med att dra ris och fick sedan hela vår äng sönderkörd när stammarna skulle hämtas. Då var jag j-ligt förbannad för att vi gick med på att ta ned dem kan jag säga.
Bara för att ge lite perspektiv...
J Johansen skrev:Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.
Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.
Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva medDet är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.
Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
J Johansen skrev:Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.
Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.
Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva medDet är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom
Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
Du kan inte ta ner träden utan ägarens medgivande. Om du gör det så innebär det risk för åtal enligt brottsbalken och dessutom skadestånd. Finns många sådana här trädfall i domstolarJ Johansen skrev:Jag har en fundering om vad ni tycker.