134 482 läst ·
629 svar
134k läst
629 svar
Grannens träd skuggar för all eftermiddag och kvälls sol.
Det beror på.Å ÅMMEVÄN skrev:
Men i andra domar allt från 5000 kr till 300.000 kr.. Så låt bli.
oavsett så är det olagligt. och då kan ju grannen få sälja ditt hus istället..
Plus att du får betala för att gräva ner nya träd.. vore ett lämpligt straff..
stor skillnad på dålig förbränning vid vedeldning och att aktivt försöka styra vad ens granne får göra med sina ägodelar..T TreeView skrev:Empati hit och vad synd det är om grannen dit. Grannsämja kräver två personer, och om jag stör mig på något som grannen kan påverka så lyfter jag det så klart med grannen, alltifrån dålig vedeldning till solskymmande träd. På samma vis gör ju mina grannar det med mig, och om det är i en konstruktiv anda så försöker man ju hjälpas åt så att alla ska kunna få det bra.
Sen blir det ibland att man inte kan eller vill agera utifrån grannens önskemål, vilket i de flesta fall inte är något problem efter lite dialog. Men det krävs ju samtal för att nå dit, inte sitta ensam hemma över en dålig whisky och knyta näven i fickan.
De flesta som påtalat störande träd hos mig har fått fälla, förutom en idiot som försökte fälla utan att fråga, den enorma granen står fortfarande kvar. Dessutom så är det ett par björkar som vi vill ha kvar för skugga på vårt kök, vilket den grannen mycket väl förstod.
Så slutsatsen utifrån min världsbild är att grannar är otroligt viktigt och de behöver vårdas i en ömsesidig respekt.
För min del så skulle jag aldrig ens fråga om att få fälla.. däremot brukar de be mig att fälla och få köpa färdig ved...
Jag brukar då byta jämt upp.
Men att lägga mig i grannarnas liv och leverne gör jag inte..
Jag hade precis likadan situation som ni har med en granne vars träd skymde solen efter kl.16. De hade massor med tallar och granar. Jag försökte med allt, prata flera ggr med dem om de kunde ta ned ngr träd (5 st) så att vi kunde få eftermiddagssol och kvällssol men det var helt omöjligt. Jag provade att erbjuda de att ta bort tråden åt dem, provade även att erbjuda dem 500.000kr dvs 100.000kr per träd men inte det heller hjälpte. Vi var inte ovänner med grannarna men oavsett vad jag än försökte så insåg jag efter 10 år att de kommer inte att ta bort ngt träd. Det var så illa att de trots vad de visste vad jag ville så planterade de än mer trädplantor varje år. . Så det fanns bara kvar 2 alternativ kvar för mig att acceptera träden eller att sälja huset (sommarhus för året runt boende). Det slutade med att jag sålde huset efter 11år. Köpte ett nytt hus istället där läget var det som avgjorde köp av det nya sommarstället dvs att det låg i det vädersträck där det var omöjligt för ngr träd att skugga eftermiddagssol och kvällssol. Du får tyvärr acceptera detta och göra samma val som jag, dvs antingen acceptera och leva med träd som skuggar eller sälja huset....för grannar som vägrar ta ned träd kommer aldrig att ta ned träden. De flesta är tyvärr egoistiser där narcissismen dominerar.J Johansen skrev:Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.
Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.
Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva medDet är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.
Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
Visst, men nu har ju grannen ”bestämt” sagt att hen vill ha kvar träden. Alltså har frågan varit uppe redan. Så nu får ju TS respektera det. Respekten måste ju gå åt båda hållen...T TreeView skrev:Empati hit och vad synd det är om grannen dit. Grannsämja kräver två personer, och om jag stör mig på något som grannen kan påverka så lyfter jag det så klart med grannen, alltifrån dålig vedeldning till solskymmande träd. På samma vis gör ju mina grannar det med mig, och om det är i en konstruktiv anda så försöker man ju hjälpas åt så att alla ska kunna få det bra.
Sen blir det ibland att man inte kan eller vill agera utifrån grannens önskemål, vilket i de flesta fall inte är något problem efter lite dialog. Men det krävs ju samtal för att nå dit, inte sitta ensam hemma över en dålig whisky och knyta näven i fickan.
De flesta som påtalat störande träd hos mig har fått fälla, förutom en idiot som försökte fälla utan att fråga, den enorma granen står fortfarande kvar. Dessutom så är det ett par björkar som vi vill ha kvar för skugga på vårt kök, vilket den grannen mycket väl förstod.
Så slutsatsen utifrån min världsbild är att grannar är otroligt viktigt och de behöver vårdas i en ömsesidig respekt.
Renoverare
· Uppsala
· 2 181 inlägg
Ja. Och sedan ska man fortsätta bo bredvid grannen också. Finns ju en risk för att svinhugg kan gå igen.Maskintok skrev:
förstår inte varför det är så svårt att låta andras saker vara...
tar ni grannens bil till affären också utan lov?
skiter ni i deras toalett utan att fått låna badrummet?
sover ni i deras hus när de är borta, utan att man bett om det?
förslag som att slå i kopparspik, såga ner träd utan lov mm är illegal verksamhet och är inte att uppmuntra eller försköna..
Ska ni hålla på med detta så ta för fan ansvaret efteråt också..
tar ni grannens bil till affären också utan lov?
skiter ni i deras toalett utan att fått låna badrummet?
sover ni i deras hus när de är borta, utan att man bett om det?
förslag som att slå i kopparspik, såga ner träd utan lov mm är illegal verksamhet och är inte att uppmuntra eller försköna..
Ska ni hålla på med detta så ta för fan ansvaret efteråt också..