E
Hur har det gått? Har kriget brutit ut eller gick det bra?

Ja nu är vi alla nyfikna på hur det gått. :rofl::rofl:

• Gilla
Porsvant
  • Laddar…
Pratade med grannen för första gången för 2 dagar sedan. Först sa hon att det var hennes tomt den står på. sen gick vi och kollade på soptunnorna och då började hon prata om överenskommelsen mellan hennes fd man och och ägaren innan fd ägare :) jag sa att inte är bindad till några överenskommelser dom haft med gamla ägarna, jag vill inte vara jobbig heller men jag kommer att göra om här vid soptunnorna och då får du gärna ställa din tunna på din tomt eller nån annan stans sa jag.

Hon var lite förvånad men sa inte emot. Super trevlig var hon.
Hennes anledning att hon inte vill ha tunnan där vid hennes uppfart är att hon tror att folk slänger soppor i den XD
Jag sa att jag har båt och släp och det e trång att köra in dom.

Så nu står soptunnan där den står och hon väntar på att jag meddelar henne när jag ska göra om/ sätta belysnings stolpar. Vet ej om hon kommer reagera då?! Men nån krig vart det inte nu iaf :)

• Gilla
l3ff3 och 24 till
  • Laddar…
Väcker liv i tråden igen!
Sedan jag parade med grannen sist 2020-09-21 så har hon inte sagt hej och alltid visat surt ansikte när våra vägar möttes. Jag brydde mig inte så mycket men stört mig på att hon inte flyttar tunnan (jag hade flyttat bort den direkt om jag var i liknande situation). jag har väntat med tålamod till våren då är det städ dax och även flytt dags av hennes tunna (hoppades jag)
Har väntat hela mars och april men inget hände, hon kör för fullt och fixar i hennes trädgård men tar inte tag och flyttar tunnan.

2021-05-18
Såg grannen när jag skulle hämta posten så jag hälsade och frågade lite försiktigt hur det går med flytten av tunnan
Grannen svarar surt nej går inte bra, jag har ingen annan plats.
Jo du har hela din tomt säger jag då. Du kan även ställa den på en valfri ställe inne på din tomt och betala för en extra tjänst hos kommunen som kallas dragväg, kostar 182kr om året noterar jag. Jag försökte även tipsa om olika placeringar men inget dög för henne.
Nej, det vill jag inte betala säger hon då. Jag vill ha min tunna här, upprepade hon några gånger.

Nej det går inte för att här ska jag göra om och sätta en pollare + att detta är min tomt och din sophämtning hanteras via min tomt och det är inte ok för mig sa jag.
Även om vi skulle leka med tankar och låtsas att den står på din tomt så får den fortfarande inte hanteras via min tomt.

Hon tar det till nästa nivå:

Sätter du pollare så kommer jag fördärva den sa hon då.
Jag sa men då får jag bygga en högre staket helt enkelt.
Det kommer jag förstöra säger hon då.

Allvarligt talat, vad är det du inte förstår, detta är min tomt och jag har varit väldigt snäll och väntat med tålamod på att du ska flytta den och du bemöter mig på så vis sa jag.

Hon sa att den har stått här i 10 år varför ska jag flytta den nu.
Jo för att jag äger marken nu, jag ska göra om här och jag vill inte ha den på min tomt. Det finns inte heller några servitutsavtal hos lantmäteriet utan bara muntliga överenskommelser mellan dig och din kompis (fd ägaren). du gjorde tjänster för honom och han gjorde tjänster för dig, inget som jag ska behöva lida av.

Hon upprepar flera gånger att jag är jobbig och dryg samtidigt som hon går därifrån. Jag ropade att hon får tills på måndag, annars flyttar jag den själv.

Polisanmäld
Jepp.. det är sant. Jag ringde och rådfrågade kära polisen som tyckte att jag ska anmäla henne för intrång eller nått liknande (minns inte exakt vad det heter)
Sagt och gjort hon är polisanmäld nu.
Kan bli böter och det räknas från september 2020. Blir ju dyrt kanske?!

Ringt till kommunen
Dom kunde se att det finns en hänvisning på var hennes tunna ska stå och det var på andra sida av huset på sin egen tomt dvs motsatta sidan till mitt hus. Så där den står idag är helt fel placering noterade kommunen som bad mig flytta tunnan per omgående och hänvisa grannen till kommunens kontaktcenter.

Jag är ändå snäll och ska vänta tills på måndag. Flyttar hon inte den då kommer jag bli jobbig på riktigt.
Kan exempelvis:
-flytta mina tunnor och Börja parkera bilen i början av min uppfart vilket gör att sophämtningen bli omöjlig och hon kommer inte få tunnan tömd.
-blockera hennes tunna med mursten/maksten. Soppbilen hämtar inte soppor när det finns hinder framför sopptunnan.
-slutar kolla på vad det står på tunnan och börja omedvetet slänga mina soppor i fel tunna.

Det finns mycket man kan göra men inget av ovanstående överensstämmer med min stil som person. Jag vill helst att hon flyttar skiten och alla är nöjda och glada.

Hade denna person varit trevlig och visat hänsyn så hade vi kanske inte haft grannfejd nu men men.. vill hon ha det så, får hon ha det så.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Nalleman64 och 26 till
  • Laddar…
Otroligt tråkigt att det blev så här. Som det presenterats så har du all rätt att vidta åtgärder mot din granne oavsett om vederbörande förstår eller ej, det kan du inte råda över mer än vad du redan gjort. Vägs ände.

• Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Hemmakatten
Detta verkar vara en helt onödig konflikt med grannen. Du har gått och laddat upp för denna konfrontation. Tagga ner.:)
Flytta soptunnan i all enkelhet utan kommentarer, till den plats kommunen visade på. Om hennes sopor blev omhändertagna från den nya platsen, så var glad och säg inget mer till grannen.

• Gilla
Nalleman64 och 8 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Otroligt tråkigt att det blev så här. Som det presenterats så har du all rätt att vidta åtgärder mot din granne oavsett om vederbörande förstår eller ej, det kan du inte råda över mer än vad du redan gjort. Vägs ände.
Ja det tycker jag också att det är. Har väldigt god relation med övriga grannar. Ville inte att det ska gå så långt men hon gav mig inget annat val tyvärr.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Detta verkar vara en helt onödig konflikt med grannen. Du har gått och laddat upp för denna konfrontation. Tagga ner.:)
Flytta soptunnan i all enkelhet utan kommentarer, till den plats kommunen visade på. Om hennes sopor blev omhändertagna från den nya platsen, så var glad och säg inget mer till grannen.
Ja, så känner jag med men jag ville samtidigt inte bara gå och flytta på hennes "saker" utan dialog, jag trodde att hon kommer förstå. Men tydligen inte..
Jag har visst stört mig på att tunnan står där men jag har absolut inte taggat upp för att tagga ner :)
Vi får se vad som händer när jag flyttat bort den på måndag ;)

• Gilla
Hullefar och 9 till
  • Laddar…
Tyvärr kan det antagligen ses som egenmäktigt förfarande om du flyttar hennes tunna. Knappast lagligt att slänga ditt skräp i hennes tunna heller och dessutom väldigt enkelt för henne att slänga i din.

Blockera borde du ju kunna göra utan problem.

• Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
E Eld skrev:
Tyvärr kan det antagligen ses som egenmäktigt förfarande om du flyttar hennes tunna. Knappast lagligt att slänga ditt skräp i hennes tunna heller och dessutom väldigt enkelt för henne att slänga i din.

Blockera borde du ju kunna göra utan problem.
Tekniskt sätt är det väl inte hennes tunna, utan kommunens? Att ställa tillbaka den på av kommunen anvisad plats är knappast egenmäktigt förfarande. Att däremot ställa den på en tomt där kommunen har sagt att den inte ska stå kan nog vara det.

• Gilla
Novisorisk och 21 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Tekniskt sätt är det väl inte hennes tunna, utan kommunens? Att ställa tillbaka den på av kommunen anvisad plats är knappast egenmäktigt förfarande. Att däremot ställa den på en tomt där kommunen har sagt att den inte ska stå kan nog vara det.
Att hon gjort fel ger inte TS rätt att göra fel. Två fel blir inte ett rätt.

• Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Att hon gjort fel ger inte TS rätt att göra fel. Två fel blir inte ett rätt.
TS gör inte fel. Kommunen hade ju både berättat för honom var tunnan ska stå och även bett honom att flytta tunnan. TS skriver såhär:

Saabgubben Saabgubben skrev:
Ringt till kommunen
Dom kunde se att det finns en hänvisning på var hennes tunna ska stå och det var på andra sida av huset på sin egen tomt dvs motsatta sidan till mitt hus. Så där den står idag är helt fel placering noterade kommunen som bad mig flytta tunnan per omgående och hänvisa grannen till kommunens kontaktcenter.

• Gilla
Hemmakatten och 15 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Tyvärr kan det antagligen ses som egenmäktigt förfarande om du flyttar hennes tunna.
Det är inte TS som har gjort något egenmäktigt , det är grannen som ockuperar egenmäktigt annans egendom.. Det är inte heller en polisär eller kommunal sak, som det är med bilar som hamnar fel. Tar lång tid att få bort. Bara flytta på tunnan till grannens tex uppfart, TS har ingen skyldighet att placera tunnan på aviserad plats 'Ställ bilen eller annat upplag där så platsen blir blockerad. Finns inget lagligt hinder för det. Grannen säger att den varit där i 10 år ( är det så ? ) och skulle då kunna vara gammal hävd , men inte utan att det kan hävas när en ordinarieplats finns, samt att vid byggnation så är det en omöjlighet att ha den där.
Lite att skruva upp konflikten, men vad gör man med sådana grannar

• Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
Bäst är att helt enkelt göra som kommunen sade och flytta tunnan till den anvisade plats, varje gång. och inte tjafsa, utan säga att "kommunen har bett mig ställa din tunna där".

Be gärna kommunen att på nytt skicka ut beslutet om var hennes tunna ska stå till henne, så att hon får svart på vitt!

• Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Finns det möjlighet att få bild på aktuellt område eller bild på platsen möjligtvis.
Och av nyfikenhet. Var står dina.
Samt varför tror du hon vill ha dem där. Vintertid känns det väldigt otympligt att behöva gå över en oskyddad gräsmatta

• Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.