53 108 läst ·
80 svar
53k läst
80 svar
Grannens snickare skruvat i vårt garage
Du har större problem då det är felsågat i nederkanten på varje bräda, DÄR kommer fukten krypande av kappilärkraften. skit i hålen, det är bara larvigt !Z Zojx skrev:Grannarna har snickare hemma för att sätta staket och bygga pergola. Till pergolan som ligger nära vårt garage hade de satt en planka som stabilisering och jag trodde att de bara kilat fast den. Såg idag ett skruvhål som nu är helt obehandlat. Kan man bara lämna det såhär utan att det riskerar bli någon fuktskada eller liknande på garaget? De frågade inte innan och har inte sagt att de gjort något men hålet sitter precis där de hade sin stödplanka.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 054 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 054 inlägg
Du tycker alltså att det är helt ok att nån skruvar i ditt hus utan att säga till innan? Märklig inställning. Vad mer är ok? Får mina barn leka i din trädgård? Ok att rasta hunden? Kan jag släcka din utebelysning om den stör?G Gunnar Stoltz skrev:
hmm 🤔 men då blir det ju inte bara ett hål, många som hänger på forumet här så många hål blir det. 😉R ReMaxBerea skrev:
"Håldebatten" här får mig osökt att tänka på en riktigt bra Beatleslåt; A Day in The Life:
"I read the news today oh boy
Four thousand holes in Blackburn, Lancashire
And though the holes were rather small
They had to count them all
Now they know how many holes it takes to fill the Albert Hall"
Slutackordet i E-major är klassiskt, så grymt
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Det där är gamla råd. Det är viktigare att ändträet behandlas än att det är sågat snettM mattoys skrev:
https://www.traguiden.se/underhall/...ar/fasader-och-vaggar/fasader-och-vaggstomme/
"Nedåtvänt ändträ utomhus bör förseglas genom behandling med penetrerande grundolja eller träskyddsprodukt och grundfärg. Ändträbehandling är här väsentligare än snedsågning (så kallad droppnäsa). Om nederkanten av en panel ska snedsågas bör vinkeln mot horisontalplanet inte vara brantare (ungefär 15º) än att det går att grundmåla ändträet."
Givetvis har någon forskat i ämnet:M mattoys skrev:
"Slutsatsen utifrån använd bevattningsmodell var att droppnäsan inte hade någon betydelse för fuktskyddet av fasadpaneler av trä. Istället fanns det indikationer på att det är ytbehandlingen som gör skillnad på fuktinnehållet, vilket stöds av befintlig forskning."
https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?dswid=-1578&pid=diva2:1435055
"forskning" det är en kandidatuppsats. Men resultatet är intressant.useless skrev:
Givetvis har någon forskat i ämnet:
"Slutsatsen utifrån använd bevattningsmodell var att droppnäsan inte hade någon betydelse för fuktskyddet av fasadpaneler av trä. Istället fanns det indikationer på att det är ytbehandlingen som gör skillnad på fuktinnehållet, vilket stöds av befintlig forskning."
[länk]
Hittade inget om längden på studien man gjort, men antar att det handlar om ~10 veckor då det är en kandidatuppsats.
Så det vi kan säga är att droppnäsa eller ej inte spelar någon roll på kort tid.