53 108 läst ·
80 svar
53k läst
80 svar
Grannens snickare skruvat i vårt garage
Jodå. Du blandar in utländsk förkortning mitt i din svenska text.B Byggahus48 skrev:
Att du inte är ensam om den defekten, är ingen ursäkt.
Ämnet är ju redan avklarat sedan länge.
Jag använder inte AI, kan läsa själv. Jag brukar inte bry mig om när det är stavfel eller formfel i texter på ett forum som detta. Men när någon sätter sig på höga hästar och kastar sten i glashus är det svårt att låta bli.B Byggahus48 skrev:
Eftersom du är så dömande mot andra och tydligen anser dig själv vara felfri, varsågod att kommentera varför du skriver som du gör. Jag har markerat några fel i din text, det finns för övrigt mer att anmärka på men dessa är de mest uppenbara. Och du som tydligen har hög utbildning borde veta att man inte använder versaler på det vis som du gör.
Lite väl hårt ordval. Jag kanske tycker att man mer framstår som ett barn om man kletar ner inläggen med emojisar, men resultatet blir detsamma - jag skrollar bara förbi och är nog inte ensam om att göra så.Düsseldorff skrev:
Även om någon skriver "du får väl strunta i att läsa" eller något liknande, så tror jag att man skriver för att bli läst och då är det ju rätt dumt att minska andelen som ens försöker läsa.
Vad är det du vill säga med ditt inlägg egentligen? Jag gillar själv emojis så det har inte jag något problem med. Jag har däremot problem med att någon försöker att förminska någon som ställer en ärlig fråga på forumet. Forumet är väl till för att få kunskap. Alla är inte fullärd då de skaffar en bostad. Jag är kvinna och har hittills inte upplevt att jag inte har tagits på allvar pga mitt kön. Däremot har inte alla uppskattat mina åsikter men det är en helt annan sak. Jag skulle verkligen uppskatta att människor här ska kunna ställa sina frågor utan att bli dumförklarade eller förminskade. 🙂B Byggahus48 skrev:🤔 Absolut INTE. I alla fall inte så länge det finns så många här (ingen namn….😉) som stavar som krattor, som inte korrläser sina texter utan publicerar dem rakt av. Där syftningsfel finns i varje text. Där en STOR MAJORITET aldrig lärt sig att ordet VÄL inte stavas VÄLL.
🤗 Att bli idiotförklarad av någon som knappast har någon högre utbildning inom det gebitet - ja, det säger väl mer om dig än om mig.
😕 Visst kan jag också göra knastertorra och ointressanta inlägg. Anser mig dock ha en skyldighet att liva upp detta forum, ibland fyllt av så många”besserwissers”. En hel del ”noll-koll” personer som killgissar och där många gärna ger sig på kvinnor. Mer ett konstaterande, då jag ALDRIG känt mig underlägsen en man.
😶 Självklart kära Düsseldorf, står det dig och andra fritt, att hata mina emojis (lika enkelt som du kunnat skrolla förbi mina inlägg). Düsseldorf det är så förmätet av dig (och andra fega påhejare) att kalla en medlem i forumet för IDIOT. Tänk vilken låg toleransnivå det finns i forumet. Skulle jag gissa fritt är dina ”anhängare” till 100% män, riktiga manliga män….. Som bakom alias, bakom skärmar, blir de de inte är IRL. Att ni kan triggas av att jag använder mig av emojis, det får mig att förstå hur ”män” som Tr, Pu, Or, med flera kan diskutera att förinta mänskligheten. Snacka om små marginaler, innan en manlig medlem med anhängare, tar sig rätten att kalla en annan medlem för IDIOT.
😔 Düsseldorf; du är inte en idiot för mig. Däremot är en mobbare som i detta nu, sitter och räknar dina likes och tummen-upp symboler (10 just nu).
🎼 Vem är du? Vem är jag? Levande charader. Spelar alla roller så bra…..
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 054 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 054 inlägg
Ja, det var kanske lite att ta i från min sida.Hep skrev:
Lite väl hårt ordval. Jag kanske tycker att man mer framstår som ett barn om man kletar ner inläggen med emojisar, men resultatet blir detsamma - jag skrollar bara förbi och är nog inte ensam om att göra så.
Även om någon skriver "du får väl strunta i att läsa" eller något liknande, så tror jag att man skriver för att bli läst och då är det ju rätt dumt att minska andelen som ens försöker läsa.
Byt aldrig tak. Då drar de in rejäla skruvar i fasaden för att stötta ställningen.Z Zojx skrev:Grannarna har snickare hemma för att sätta staket och bygga pergola. Till pergolan som ligger nära vårt garage hade de satt en planka som stabilisering och jag trodde att de bara kilat fast den. Såg idag ett skruvhål som nu är helt obehandlat. Kan man bara lämna det såhär utan att det riskerar bli någon fuktskada eller liknande på garaget? De frågade inte innan och har inte sagt att de gjort något men hålet sitter precis där de hade
Tryck in lite latex eller målarfärg i hålet och somna om!
😔 Du har helt rätt; man ska inte förminska någon som ställer en fråga för att få kunskap. Men många frågor blir rent av löjliga för att den hamnar här, isf att man bara pratar med sin granne. ” - Hej grannen! Det har blivit ett litet hål i en av mina plankor här. Hur löser vi det?”M Mrs November skrev:Vad är det du vill säga med ditt inlägg egentligen? Jag gillar själv emojis så det har inte jag något problem med. Jag har däremot problem med att någon försöker att förminska någon som ställer en ärlig fråga på forumet. Forumet är väl till för att få kunskap. Alla är inte fullärd då de skaffar en bostad. Jag är kvinna och har hittills inte upplevt att jag inte har tagits på allvar pga mitt kön. Däremot har inte alla uppskattat mina åsikter men det är en helt annan sak. Jag skulle verkligen uppskatta att människor här ska kunna ställa sina frågor utan att bli dumförklarade eller förminskade. 🙂
😏 Det var inte bara jag som raljerade över frågan, men jag skrev det längsta svaret och till råga på allt med emojis, som då kickade igång Mr Düsseldorf med anhang. Han IDIOTFÖRKLARADE mig för att han inte bara kunde skrolla förbi det som stack honom i ögonen, mängden av EMOJIS!
😶 DET är inte första gången det händer i detta forum. En del medlemmar ”Män” som tycker att de är allvetande och som gärna kritiserar. Som tycker att de har rätt och framför det på ett förtryckande sätt.
🛁 Vid ett tillfälle visade jag glatt och stolt upp bilder på mitt badrum med en del unika detaljer. Direkt var det en medlem som påstod sig vara plattläggare som rackade ner på mitt badrum och sa att det var fult, oproffsigt och att ingen besiktningsman någonsin skulle godkänna min lösning. Han fick med sig ett gäng ”gubbs” (varav en är med även idag och hackar) och de höll på i dagar om hur värdelöst och fult mitt badrum var. Det som är lite intressant är att en del av medlemmarna är med i varje diskussion och försöker framstå som proffs på alla typer av husarbeten 🤔
🤗 Det finns MÅNGA BRA MEDLEMMAR OCKSÅ, som svarar på ett konstruktivt sätt och delar med sig av sitt kunnande. Dessa medlemmar har jag STOR RESPEKT för!
UPPLYSNINGSVIS: Jag kommer fortsätta skriva inlägg enligt det format som JAG GILLAR. Om Düsseldorf + anhang stör sig på det, bjuder jag på.
Ja, det finns många bra medlemmar här det håller jag med dig om. Olika medlemmar med olika kunskapsområden. Det är något vi ska vara rädda om. Om du tycker att någon fråga är löjlig så undrar jag varför du behöver svara på ett nedlåtande sätt då är det väl bara att lämna ämnet🤔 Jag håller med om att det inte bara var du det var även andra vilket inte gör saken bättre. Att det blev dig jag svarade beror nog mest på att du påstod att kvinnor skulle behandlas nedlåtande här. Det känner inte jag igen🙂B Byggahus48 skrev:😔 Du har helt rätt; man ska inte förminska någon som ställer en fråga för att få kunskap. Men många frågor blir rent av löjliga för att den hamnar här, isf att man bara pratar med sin granne. ” - Hej grannen! Det har blivit ett litet hål i en av mina plankor här. Hur löser vi det?”
😏 Det var inte bara jag som raljerade över frågan, men jag skrev det längsta svaret och till råga på allt med emojis, som då kickade igång Mr Düsseldorf med anhang. Han IDIOTFÖRKLARADE mig för att han inte bara kunde skrolla förbi det som stack honom i ögonen, mängden av EMOJIS!
😶 DET är inte första gången det händer i detta forum. En del medlemmar ”Män” som tycker att de är allvetande och som gärna kritiserar. Som tycker att de har rätt och framför det på ett förtryckande sätt.
🛁 Vid ett tillfälle visade jag glatt och stolt upp bilder på mitt badrum med en del unika detaljer. Direkt var det en medlem som påstod sig vara plattläggare som rackade ner på mitt badrum och sa att det var fult, oproffsigt och att ingen besiktningsman någonsin skulle godkänna min lösning. Han fick med sig ett gäng ”gubbs” (varav en är med även idag och hackar) och de höll på i dagar om hur värdelöst och fult mitt badrum var. Det som är lite intressant är att en del av medlemmarna är med i varje diskussion och försöker framstå som proffs på alla typer av husarbeten 🤔
🤗 Det finns MÅNGA BRA MEDLEMMAR OCKSÅ, som svarar på ett konstruktivt sätt och delar med sig av sitt kunnande. Dessa medlemmar har jag STOR RESPEKT för!
UPPLYSNINGSVIS: Jag kommer fortsätta skriva inlägg enligt det format som JAG GILLAR. Om Düsseldorf + anhang stör sig på det, bjuder jag på.
Vilket var precis vad du själv gjorde i #24, inser du verkligen inte det?B Byggahus48 skrev:
B Byggahus48 skrev:😳 SNÄLLA! Säg att detta är ett skämt?! Hur kan du få detta till ett problem? Det är nu man inser att personer som Trump, Putin, Orban m fl har problem.
🤔 Menar du på fullaste allvar att du måste skriva hit till BYGGAHUS-FORUMET och fråga om ditt garage, din fasad är i farozonen?
😕 Är du verkligen ”genuint orolig” för ett sådant litet hål? Vad är rimligt, ett skadestånd? Nytt plank?
😏 Varför inte anmäla saken till ditt eller grannens försäkringsbolag så får du, ni se hur de reagerar, agerar. Troligen skickar de ut en besiktningsman OMGÅENDE. Tills dess, kommer ni nog att uppmanas att bygga något slags skydd, för att hindra ”inflöde” och framtida röta i hålet.
🖤 LÖSNING; Ta några tändstickor och stoppa in. Ta lite vitt spackel eller utomhus latex, silicon och tryck in en liten klutt. Har du ingen tub hemma får du väl debitera grannen för inköp av både spruta och tub men jag hoppas innerligt, att du inte anser dig behöva beställa hem en hantverkare för detta.
🌼 Utan att känna dig eller huset du bor i, är jag helt övertygad om att detta pyttelilla hål, som grannen av misstag gjort i något som tillhör dig, är det minsta problemet ditt hus har. Vi har väl alla lite småfel här och där på våra fastigheter. Inte ens en helt nybyggd fastighet kommer undan att ha noll (0) punkter som behöver åtgärdas vid slutbesiktningen/kontrollbesiktningen.
🤔 TIPS! Borde inte ditt plank vara snedsågat i nederkant för att skapa en s k DROPPNÄSA. Detta för att vattnet ska rinna av lättare och förhindra att fukt blir stående och suger in i ändträet. På så sätt minimerar du rötskador! Annars får man hoppas att brädorna blivit ordentligt oljade och täckmålade vid snittytorna (så slipper du få ännu ett problem att oroa dig för….)
”Alla fastighetsägare” har någon typ av fogmassa typ utefog, annars köper du en. Kostar runt 60 kr på Byggmax och är bra att ha till mycket. Även du kan misslyckas och skapa ett hål, en spricka eller något annat du inte vill ha i din fasad
♥️♥️♥️♥️
Har du bevis på att det fungerar?B Byggahus48 skrev:TIPS! Borde inte ditt plank vara snedsågat i nederkant för att skapa en s k DROPPNÄSA. Detta för att vattnet ska rinna av lättare och förhindra att fukt blir stående och suger in i ändträet. På så sätt minimerar du rötskador! Annars får man hoppas att brädorna blivit ordentligt oljade och täckmålade vid snittytorna (så slipper du få ännu ett problem att oroa dig för….)
Men du saknar ju kanske viss läsförståelse här. Jag var fullt beredd att åtgärda det själv utan att göra en grej av det, det jag ville veta var OM det var något som kunde vara någon fara. Och det var det ju uppenbarligen inte, nu har jag lärt mig. Inlägget var klumpigt placerat under juridik eftersom det fanns ett segment om hantverkare där, jag hittade inget bättre just när jag skrev.B Byggahus48 skrev:😔 Du har helt rätt; man ska inte förminska någon som ställer en fråga för att få kunskap. Men många frågor blir rent av löjliga för att den hamnar här, isf att man bara pratar med sin granne. ” - Hej grannen! Det har blivit ett litet hål i en av mina plankor här. Hur löser vi det?”
Bättre det än att vara en gnällspik!Z Zojx skrev:Grannarna har snickare hemma för att sätta staket och bygga pergola. Till pergolan som ligger nära vårt garage hade de satt en planka som stabilisering och jag trodde att de bara kilat fast den. Såg idag ett skruvhål som nu är helt obehandlat. Kan man bara lämna det såhär utan att det riskerar bli någon fuktskada eller liknande på garaget? De frågade inte innan och har inte sagt att de gjort något men hålet sitter precis där de hade sin stödplanka.
Dålig stil att skruva i annans egendom utan att fråga innanZ Zojx skrev:Grannarna har snickare hemma för att sätta staket och bygga pergola. Till pergolan som ligger nära vårt garage hade de satt en planka som stabilisering och jag trodde att de bara kilat fast den. Såg idag ett skruvhål som nu är helt obehandlat. Kan man bara lämna det såhär utan att det riskerar bli någon fuktskada eller liknande på garaget? De frågade inte innan och har inte sagt att de gjort något men hålet sitter precis där de hade sin stödplanka.
Själv hade jag självklart tillåtit dem att skruva OM de hade frågat, men hade blivit lite småsur om de bara gjort det utan att fråga.. och om de nu gjorde det utan att fråga - så förväntar jag mig att de "återställer" sin lilla skada så det inte märks och så att jag inte ser att det är ett hål! (hade de frågat och jag hade sagt ja.. då hade de inte behöva återställa och jag hade inte brytt mig om hålet! Kommunikation och respekt/hänsyn.. är AoO så att säga)
generellt. VI har betydligt fler hål i fasaden/fasaderna en ett skruv/spikhål
Är du orolig.. peta in en liten "dutt" av nått slag för trä och utomhusbruk (reprationsmassa.. typ hm målarfog/akrylfog... men det är ju så litet.. så jag hade nog isf valt en lite mer "fullösning".. dvs "duttat" på/över/i lite målarfärg.. sett till att det torkar över hålet .