H hablam skrev:
Har du provat att prata med grannen?
Japp läs posten
 
Efter att brandaspekten kommit på tal tänkte jag att det kanske kan vara ett argument. Är det nära till ert hus (5 meter angav du tror jag) och det är lättbrunnet material (torra löv, ris och grenar) så kanske kommunen har lite mer incitament att förelägga om en upprensning nu i torkan. Du kanske får lite mer vatten på din kvarn, eller snarare bränsle till motleden av detta ;)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Efter att brandaspekten kommit på tal tänkte jag att det kanske kan vara ett argument. Är det nära till ert hus (5 meter angav du tror jag) och det är lättbrunnet material (torra löv, ris och grenar) så kanske kommunen har lite mer incitament att förelägga om en upprensning nu i torkan. Du kanske får lite mer vatten på din kvarn, eller snarare bränsle till motleden av detta ;)

Ja jo o det är rejält torrt nu.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Mitt råd, med tanke på att grannen är ovillig attdiskutera saken, är att först kontrollera exakt var tomtgränsen går och sedan göra en stödmur 50 cm in på er tomt, ca 50 cm hög (det är troligen bygglovsfritt, men vissa kommuner har hårdare regler) och sedan sätta en thujahäck där. Den kommer att fånga upp deras ris och på sikt även dölja hela slänten.

Vilken riktning ligger slänten i? Dvs kommer en eventuell häck att skugga er tomt eller grannens tomt?
Stödmur har jag inte tänkt på. Häck däremot.
 
harry73
Eventuellt skulle ni kunna lägga allt som ni får plocka bort på grannens uppfart. Det kan eskalera problemet, så jag skulle bara göra det om det är mer än några löv och en liten gren. Jag skulle också först be grannen att städa undan skräpet. Men därefter kan man lägga det på uppfart eller gräsmatta.
Handlar det hela tiden om små mängder, kan man också börja lägga det i brevlådan. Helst med en liten lapp där du ber dom att visa lite mer hänsyn nästa gång.
 
N Nev skrev:
Stödmur har jag inte tänkt på. Häck däremot.
Tanken med stödmuren är att ni då inte behöver gräva så mycket, plus att det blir en lättskött barriär mot eventuell framtida ovälkommen växtlighet från grannens slänt. Bara ni vattnar ordentligt första året så kommer sedan rötterna att vara djupa nog att klara sig fint.

Om slänten ligger i norr kan ni sedan låta häcken bli hur hög som helst ;)
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Köp den tomten där det dumpas, och sen kan du tala om för grannen vad som gäller
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
BirgitS
J javlaandersson skrev:
Köp den tomten där det dumpas, och sen kan du tala om för grannen vad som gäller
Menar du att TS ska köpa sin egen tomt eller grannens?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Grannen gör ju tyvärr vad den vill på sin egen tomt. Det enklaste för att slippa se och ha att göra med dem är att bygga ett staket på din egen tomt så slipper du se både riset och grannen. Bygg så högt du får utan bygglov. De verkar inte vara av den trevliga eller sympatiska sorten som man vill se varje dag.
 
Inte riktigt vad han vill. Kolla med kommunen ev. kan de ge ett föreläggande.
 
Redigerat:
Jag är ju av åsikten att man lägger ris eller likande var man vill på sin egen tomt, vill man inte besväras av grannar köper man lämpligen större tomt, eller flera tomter omkring där man bor.

Däremot, om det nu faller/blåser in på TS tomt är det ju en annan sak.
 
  • Gilla
episcopus
  • Laddar…
X
N Nev skrev:
Rishög ligger bara och verkar har gjort i flera år. Detta inte bort den alls utan den fylls på hela tiden med gräsavfall o kvistar och grenar. Vi har nu en mur av ris uppskattningsvis 2 meter hög.
Om detta har pågått flera år, och ni köpte huset för 1 år sedan, borde ni inte tagit det i beräkningen när ni köpte huset ? Verkar som att folk köper ett hus och sen ska det klagas, bo i skogen så slipper ni grannar och majbrasor vid tomtgränsen :(
 
Anna_H Anna_H skrev:
Du läste nog inte inlägget riktigt. Personen slänger ju skräpet på sin tomt i en slänt, så att det rasar ner på TS tomt. Plus att de tvingas titta på det.
Trillar det över så är det väl just det jag beskriver som gäller. Då får grannen ta hand om sitt skräp.
Funkar inte ett påpekande får man vända sig till stadsbyggnadskontoret i aktuell kommun och åberopa brott mot PBL (plan och bygglag), §15, Underhåll av tomt.
 
harry73
X xzyllion skrev:
Om detta har pågått flera år, och ni köpte huset för 1 år sedan, borde ni inte tagit det i beräkningen när ni köpte huset ? Verkar som att folk köper ett hus och sen ska det klagas, bo i skogen så slipper ni grannar och majbrasor vid tomtgränsen :(
Det du skriver blir litet konstigt om man tänker efter. Så om jag börjar breda ut min tomt över grannens tomt och dessutom är så otrevlig och hotfull att grannen flyttar, då har jag i och med grannens försäljning rätten att ha mina grejor kvar på granntomten? Köparen såg ju innan köpet att jag är en idiot och tagit anspråk på en det av hans nya tomt?

Jag skulle säga att köparen kanske inte ska klaga hos säljaren för att jag är en idiot, framförallt om det nu var tydligt vid försäljningen. Däremot får han absolut använda alla lagliga medel sam finns till hands att tvinga mig att städa bort allt jag har på granntomten och hålla mig innanför mina tomtgränser.

Köparen har i och med köpet inte godkänt mitt handlande, men accepterat att han ska ta fighten med mig och inte kan förvänta sig att säljaren gör det åt honom.
 
GlennB GlennB skrev:
Jag är ju av åsikten att man lägger ris eller likande var man vill på sin egen tomt, vill man inte besväras av grannar köper man lämpligen större tomt, eller flera tomter omkring där man bor.

Däremot, om det nu faller/blåser in på TS tomt är det ju en annan sak.
Liknande åsikter luftas av folk ibland. Jag tycker inte att det är ett vettigt sätt att resonera. Lagmässigt med hänvisning till jordabalken 3 kap 1 §: ”Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen.”

Såklart är det alltid en tolkningsfråga vad som är skälig hänsyn, men många verkar resonera som att man får göra precis som man vill på sin egen tomt, vilket ju inte stämmer. Framförallt tycker jag det är idiotiskt att inte försöka visa rimlig hänsyn till sina grannar.

I fallet i tråden gällande rishög skulle jag tycka att en tillfällig rishög som ligger några veckor får man stå ut med varsomhelst på tomten men att ha en mer permanent ”tipp” precis i anslutning till granntomten torde räknas som nedskräpning.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.