65 434 läst ·
176 svar
65k läst
176 svar
Grannens byggnad går in över tomtgräns
Nu blev jag riktigt förvirrad!!Alfredo skrev:
Det kan man tycka men yrkesgrupper som enligt min uppfattning borde vara avsevärt mer professionella än "huskrängare", använder också begreppen felaktigt väldigt ofta.
Tittar vi exempelvis på ordet fastighet är såväl SAOL som SO samstämmiga med lagstiftningen om att en fastighet är ett område mark, Trots detta är det väldigt vanligt, även i rätt officiella sammanhang, att man använder ordet fastighet fast man avser en byggnad. Med denna utbredda okunskap är det kanske inte så konstigt att även mäklarna gör fel?
[bild]
[bild]
[bild]
Enligt Svenska Akademins ordlista är tydligen en fastighet en markyta med byggnad(er).
Har dom fel?
Tycker TS ska prata med säljaren och sedan grannen för att försöka se vad det är för en filur. Är han en vresig en kan det ju genast bli problem att ha en husvagn stående på tveksamma grunder. Det blir ju svårt att vara hård mot grannen o inte förvänta sig en anmälan tillbaka. På tal om grunder, om hans dagvatten bildar en sjö på tomten så kanske du inte får temp bygglov pga strandskyddet 😆
Och där rök grannsamverkanFarstatjej90 skrev:
Gränspinnar går före satelitkartor fick vi till svar av lantmäteriet när vi skulle bygga carport för 5 fordon och det skulle grävas ner fiberkabel på vår tomt. Så det är viktigt att kolla gällande gränser.Skärkarl skrev:
Se till att vara 100% säker på var gränsen egentligen går innan du börjar ställa ultimatum till grannen, annars kan det bli lite jobbigt läge. Lita inte på kartor och flygbilder på webben, de kan visa flera meter fel. Lita inte heller på att synliga dubbar och rör alltid sitter i gränsen, det kan finnas undantag som framgår av förrättningskartan.
Tessebubblan80 skrev:
Hemnet skriver ofta fel.Tessebubblan80 skrev:
Det ingen nämnt är att grannens sjul står på grannens tomt som denne har anekterat. Sjulet kan stå på din fastighet men det betyder inte att det är din tomt. En tomt kan sträcka sig utanför en fastighet och i ditt fall sträcker sig grannens tomt in på din blivande fastighet i och med att grannen annekterat en bit av den marken för att bygga ett sjul.
Det är inget dolt fel, och du måste ta det i beaktande när du bjuder på fastigheten. Grannens besittningsskydd är tyvärr starkt i det här läget. Det är inte så ovanligt som man tror att någon annekterar tomt utanför sin fastighet, det ser man i nästan alla villakvarter.
Grannen vill inte köpa tomten. Det finns inga andra spekulanter än jag på den. Jag är inte nojig alls utan vill bara veta vad som gäller. Kommer att prata med grannen.L Linus Andersson4 skrev:Är du helt säker på att inte grannen också vill köpa tomten? Låter ju som att det kan bli en billig affär om du kan tänka dig att bara använda den som husvagnsparkering och om grannen ändå börjat breda ut sig ditåt kanske han bara passar på att lägga ett bud han också.
Det lär ju vara enklast för säljaren också.
Om man verkligen vill ha tomten hade jag iaf varit nojig över det och kanske inte pratat för mycket med grannen i förväg.
Nu tycker jag nog att du skall läsa min TS igen för detta är väldigt orättvist skrivet. Om jag skall köpa en tomt där grannens skjul står på tomten plus att han lett in dagvattnet på tomten så det blir pissevått inne på tomten så måste jag ju givetvis få ställa frågan om vad som gäller för sånt här. Huvudfrågan var dessutom ifall jag kan dra nytta av att det står en byggnad på tomten ut bygglovssynpunkt. I varenda inlägg har jag skrivit att jag inte kommer tjafsa med grannen om detta men om jag skall lägga hela mitt livs besparingar på en tomt så vill jag veta att det inte blir några fel. Tomten styckades av på 60-talet och grannens fastighet byggdes 1987 så du har fel även där. Läs gärna igenom vad man skriver innan du dömmer ut en!Pellegnillot71 skrev:
Och till er andra, nej det är ingen jordbruksfastighet och det är heller ingen skog.
Redigerat:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Jag tycker du verkar ha en sund inställning till saken/grannsämja, och till skillnad från många vekar det inte som du går in i det med en bergfast övertygelse att hävda din rätt.
Med detta sagt behöver du nog prata m grannen innan du verkligen bestämmer dig. Det är klart att det kan vara lockande att ”låna” lite av grannfastigheten för ett skjul eller för att leda dagvatten dit när det ändå inte bor någon där eller fastigheten används till något ”riktigt”. Den stora frågan är hur grannen kommer reagera på din begäran att ta hand om sitt dagvatten själv på sin fastighet (vilket man är skyldig att göra). Och hur är inställningen till att han byggt delvis på din fastighet?
Antingen är det en vettig person som tagit den enkla vägen men är beredd att ta ansvar, eller så är det en envis person som anser sig ha rätt att göra det han vill och tänker inte ändra något. Den senare är typen man ibland läser om på BH och som ger upphov till gråa hår och ångest hos grannarna, och det vill man ju om möjligt undvika…
Med detta sagt behöver du nog prata m grannen innan du verkligen bestämmer dig. Det är klart att det kan vara lockande att ”låna” lite av grannfastigheten för ett skjul eller för att leda dagvatten dit när det ändå inte bor någon där eller fastigheten används till något ”riktigt”. Den stora frågan är hur grannen kommer reagera på din begäran att ta hand om sitt dagvatten själv på sin fastighet (vilket man är skyldig att göra). Och hur är inställningen till att han byggt delvis på din fastighet?
Antingen är det en vettig person som tagit den enkla vägen men är beredd att ta ansvar, eller så är det en envis person som anser sig ha rätt att göra det han vill och tänker inte ändra något. Den senare är typen man ibland läser om på BH och som ger upphov till gråa hår och ångest hos grannarna, och det vill man ju om möjligt undvika…
Jo du får ha den ståendes på din tomt. Men du behöver söka bygglov för husvagnen.Tessebubblan80 skrev:
Jasså? Kan man flytta runt den lite på tomten då eller? Men sova i den får man väl inte? Vi har en husvagn uppställd på en kompis mark sedan 4 år tillbaka och vi bor där hela somrarna men det är jordbruksfastighet så ingen har gnällt hittills. Men på tomten blir det nog svårare med eventuellt griniga grannar. Haha
Om det är en vägförening så får du högre andelstal och högre räkning redan när du ställer en husvagn på tomten.