Alfredo Alfredo skrev:
Inte avseende uppställning av husvagn på det sätt ni gör, såvitt jag vet. Har jag fel får någon väldigt gärna rätta mig och då helst med hänvisning till lag/författning/föreskrift.
Ringde en jurist om detta och han sa att det var okej i alla fall sedan sa jag ju inte att jag skulle stå i flera år. Nu när den stått i 4 år kan man väl åberopa besittningsrätt haha. Nä skämt åsido.

Tessebubblan80 Tessebubblan80 skrev:
Ringde en jurist om detta och han sa att det var okej i alla fall sedan sa jag ju inte att jag skulle stå i flera år. Nu när den stått i 4 år kan man väl åberopa besittningsrätt haha. Nä skämt åsido.
Många regler i den här kategorin är ju av typen "Allt går bra så länge ingen klagar". Ställer man sin 6 meter långa husvagn utanför radhuset kommer såklart de anonyma anmälningarna att hagla in, men står den i ett hörn på en 3 hektars lägda i obyggden är det ingen som bryr sig. Snarare tycker grannarna det är bra att nån vistas i området och håller lite koll...

• Gilla
polaris78 och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Många regler i den här kategorin är ju av typen "Allt går bra så länge ingen klagar". Ställer man sin 6 meter långa husvagn utanför radhuset kommer såklart de anonyma anmälningarna att hagla in, men står den i ett hörn på en 3 hektars lägda i obyggden är det ingen som bryr sig. Snarare tycker grannarna det är bra att nån vistas i området och håller lite koll...
Ja det är väl så…

Detta skjul eller vad man skall kalla det är nog ca 50-60 m2 och sträcker sig ca 2 meter in på tomtgränsen. Huset vi tänkt bygga skall ligga på andra sidan tomten så inte i närheten av detta (fula) skjul. Men fan vad synd att man inte kunde dra nytta av det. Någon som vet kostnaden för att ansöka om bygglov för fritidshus vs attefallshus? Är ny på detta med tomter och grejer.
Jag skulle leta något annat ställe. Det känns inte bra att ha granner. Vad säger säljaren om grannens byggnad?

J J Vos skrev:
Jag skulle leta något annat ställe. Det känns inte bra att ha granner. Vad säger säljaren om grannens byggnad?
Nä jag skall säga att jag inte vill ha grannar egentligen. Jag hade velat bo mer enskilt. Men grejen är att jag länge letat tomt i området men inte hittat något. Denna tomt ligger perfekt geografiskt sätt. Har lagt mig långt under utgångsbud och får jag tomten för det kommer jag slå till men kommer inte köpa för mer. Jag ringde mäklaren nu som skulle ta upp detta med ägaren. Min far upptäckte dessutom att grannen har lett in sitt dagvatten på tomten så det blivit en damm på tomten. Grannen verkar ta sig många friheter så att säga.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Hur stor är fastigheten? Är det nuvarande ägare som även äger grannfastigheten och byggnaden?

useless useless skrev:
Hur stor är fastigheten? Är det nuvarande ägare som även äger grannfastigheten och byggnaden?
Det är inte säljaren som äger grannfastigheten. Tomten är ca 5000m2 den ligger inte på Hemnet utan hittade den på kommande.

Bästa svaret

Det låter som att trots läget kanske detta inte är fastigheten (den blivande tomten) för dig om det både är problem med byggnader och dagvatten och det faktum att du över huvud taget får en granne. Men, någon föreslog att gå och snacka med din eventuellt blivande granne innan affär. Det kanske visar sig att gubben är hur skön som helst och att allt löser sig! Eller så visar hans sig vara en riktig surgubbe och då kanske det är bäst att leta vidare.

Med det sagt så har du fått några råd angående husvagnens vara eller inte vara som är minst sagt tveksamma.
Det står att läsa i den eminenta länken Alfredo lade upp att för UPPSTÄLLNING av husvagn (m.m.) krävs ett slutbesked på byggnad. Det räcker alltså inte med att ha fått ett bygglov för att få börja ställa grejer där.

Om du nu fått slutbesked då? Om du har husvagnen uppställd får du inte bo i den. Alls. Däremot kanske man kan hävda att man campar i den en kortare period och sen har man den uppställd på samma plats resten av året. Oklart om det skulle hålla juridiskt.

Får du campa på din obebyggda tomt/fastighet? Visst! Men du får inte ställa upp husvagnen. Och jag TROR inte det kommer räcka att flytta din husvagn inom fastigheten lite då och då och på så sätt undvika lagen. Men om någon kan visa på rättsfall som säger annorlunda så vänligen länka till det. Många på forumet hävdar med bestämdhet att det räcker att sätta hjul på allt från bastu till gäststuga och på så sätt undvika både bygglov och strandskyddsdispens för att byggnaden är flyttbar, men det stämmer helt enkelt inte.

Att få bygglov och sen ställa upp en husvagn för att ha någonstans att bo under byggtiden TROR jag inte heller är okej, men här är jag ute på djupt vatten. Jag ställde upp en husvagn på min fritidshustomt under tiden jag skulle RENOVERA, men det sket sig. Jag blev anmäld av grannen och kommunen sade att det var ett svartbygge. Då hade husvagnen stått där i ett och ett halvt år. Jag hade ingen aning om reglerna.
Lösningen blev att jag sökte tillfälligt bygglov för husvagnen , tror det var för tre år, och då var det inget problem. Slapp alla övriga avgifter, jag tror kommunen förstod att det var ett ärligt misstag.

Att det kanske inte är någon som kommer se, bry sig och anmäla att du har en husvagn stående på ett olagligt sätt - nej, risken är inte stor om det är ett ensligt läge. Men, du får minst en granne och det räcker med en...

Med allt detta sagt så tror jag det bästa du kan göra - om du köper fastigheten - är att när du söker bygglov så lägger du med att du vill ha tillfälligt bygglov för husvagnen under byggtiden. Jag kan inte tänka mig att det kostar mycket extra, om något.

Lycka till!
ToRy

• Gilla
johannord och 8 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Det låter som att trots läget kanske detta inte är fastigheten (den blivande tomten) för dig om det både är problem med byggnader och dagvatten och det faktum att du över huvud taget får en granne. Men, någon föreslog att gå och snacka med din eventuellt blivande granne innan affär. Det kanske visar sig att gubben är hur skön som helst och att allt löser sig! Eller så visar hans sig vara en riktig surgubbe och då kanske det är bäst att leta vidare.

Med det sagt så har du fått några råd angående husvagnens vara eller inte vara som är minst sagt tveksamma.
Det står att läsa i den eminenta länken Alfredo lade upp att för UPPSTÄLLNING av husvagn (m.m.) krävs ett slutbesked på byggnad. Det räcker alltså inte med att ha fått ett bygglov för att få börja ställa grejer där.

Om du nu fått slutbesked då? Om du har husvagnen uppställd får du inte bo i den. Alls. Däremot kanske man kan hävda att man campar i den en kortare period och sen har man den uppställd på samma plats resten av året. Oklart om det skulle hålla juridiskt.

Får du campa på din obebyggda tomt/fastighet? Visst! Men du får inte ställa upp husvagnen. Och jag TROR inte det kommer räcka att flytta din husvagn inom fastigheten lite då och då och på så sätt undvika lagen. Men om någon kan visa på rättsfall som säger annorlunda så vänligen länka till det. Många på forumet hävdar med bestämdhet att det räcker att sätta hjul på allt från bastu till gäststuga och på så sätt undvika både bygglov och strandskyddsdispens för att byggnaden är flyttbar, men det stämmer helt enkelt inte.

Att få bygglov och sen ställa upp en husvagn för att ha någonstans att bo under byggtiden TROR jag inte heller är okej, men här är jag ute på djupt vatten. Jag ställde upp en husvagn på min fritidshustomt under tiden jag skulle RENOVERA, men det sket sig. Jag blev anmäld av grannen och kommunen sade att det var ett svartbygge. Då hade husvagnen stått där i ett och ett halvt år. Jag hade ingen aning om reglerna.
Lösningen blev att jag sökte tillfälligt bygglov för husvagnen , tror det var för tre år, och då var det inget problem. Slapp alla övriga avgifter, jag tror kommunen förstod att det var ett ärligt misstag.

Att det kanske inte är någon som kommer se, bry sig och anmäla att du har en husvagn stående på ett olagligt sätt - nej, risken är inte stor om det är ett ensligt läge. Men, du får minst en granne och det räcker med en...

Med allt detta sagt så tror jag det bästa du kan göra - om du köper fastigheten - är att när du söker bygglov så lägger du med att du vill ha tillfälligt bygglov för husvagnen under byggtiden. Jag kan inte tänka mig att det kostar mycket extra, om något.

Lycka till!
ToRy
Ett tillfälligt bygglov är en utmärkt ide!
Det kan man ju få för upp till 15 år, så det kan ju vara en enkel lösning för TS om kommun och granne är välvilligt inställda till konceptet.

Dessutom finns det ju oftast inte något fast pris för det, så där kan de ibland vara flexibla i prissättningen.

T ToRy skrev:

Lycka till!
ToRy
Tack så jättemycket för ditt långa och utförliga svar. Precis det som du skriver om husvagnen är så som jag uppfattat det. Jag börjar tveka rejält om tomten faktiskt det känns väldigt omständigt med alltihop. Vill bara ha en stor tomt som angränsar till jordbruksmark där ingen får bygga men att hitta det till rätt pris i området där jag söker är som att vinna på lotto. Har letat i 6 års tid typ. Vilken tur du hade med husvagnen att du slapp böter. Min vagn står bra där den står idag och om jag mot förmodan köper tomten kommer jag följa ditt råd att ansöka om tillfälligt bygglov för den!

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Tack så jättemycket för ditt långa och utförliga svar. Precis det som du skriver om husvagnen är så som jag uppfattat det. Jag börjar tveka rejält om tomten faktiskt det känns väldigt omständigt med alltihop. Vill bara ha en stor tomt som angränsar till jordbruksmark där ingen får bygga men att hitta det till rätt pris i området där jag söker är som att vinna på lotto. Har letat i 6 års tid typ. Vilken tur du hade med husvagnen att du slapp böter. Den står bra där den står idag och om jag mot förmodan köper tomten kommer jag följa ditt råd att ansöka om tillfälligt bygglov för den.
Liten varning angående "Jordbruksmark där ingen får bygga".
Om du inte äger utsikten har du inga garantier...

Ett bostadsområde byggdes nyligen på en höjd vid en åker, hyfsat exklusivt läge.
Lagom när husen var färdigbyggda började de sälja åkermarken framför husen...

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Varför kan man inte välja alla fyra?

Fyra emojis: en skrattar, en är förvånad, en är ledsen, och en ser arg ut.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Liten varning angående "Jordbruksmark där ingen får bygga".
Om du inte äger utsikten har du inga garantier...

Ett bostadsområde byggdes nyligen på en höjd vid en åker, hyfsat exklusivt läge.
Där jag söker är de oerhört restriktiva med att stycka av jordbruksmark. Har ringt kommunen och frågat då jag själv ville ha en tomt på ett specifikt ställe. De sa att de beviljar detta väldigt sällan eftersom de vill behålla jordbruksmarken och är den väl borta får man aldrig igen den. Men visst det kan ju hända. Vore inte kul, därför vill jag ha en gigantisk tomt för att slippa se dom i alla fall. 😀

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
TheImprovisor
Min far upptäckte dessutom att grannen har lett in sitt dagvatten på tomten så det blivit en damm på tomten. Grannen verkar ta sig många friheter så att säga.
Luktar problemgranne tycker jag.

• Gilla
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Lärorik tråd. Som det ofta är på Byggahus.

Jag vill träda fram för alla de som använder begrepp felaktigt, det finns ju många ord som används "fel". Som "stilrent", "aktivist", "pretentiös" med flera.
Spartacus ego sum!

Oavsett att jag är medveten om vad "fastighet" betyder (jag äger två) så är det naturliga för mig att "tomt" är en markyta omgiven av gräns och "fastighet" är en byggnad. Tänk "fastighetsskötare" som vi ser som en som går runt och luftar element, sopar cykelutrymmen och lagar dörrar till soprum. Utan byggnad ingen "fastighetsskötare"...

Jag tror att en majoritet även på byggahus använder de orden på samma sätt.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.