Alfredo Alfredo skrev:
En friggebod får inte byggas som enda byggnad på en fastighet, när vi nu ändå är inne på petigheter... 😉
Meeen va fan....
Är alla pettimetrar på något sätt....
Börja bygganmäla något, det är åtminstone 5 år för färdigställande efter givet bygglov.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
peteds01 peteds01 skrev:
Är alla pettimetrar på något sätt....
Pettimetrar eller typer som värnar om att direkta felaktigheter inte får stå oemotsagda. 🤓 Gränsen är hårfin... 😉😂

• Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
D danageborn skrev:
Du kan kräva att byggnaden rivs. Grannbyggnaden ska stå max 4,5 meter från din tomt
Jag antar att du menar ”minst” här, men det är lika fel det. Nu tror jag inte det framgår hur stort skjulet är men är det under 10kvm kan det vara en friggebod som fått medgivande av tidigare ägare (men sen hamnat lite fel). Det kan även ha sökts bygglov för närmare än 4.5m där kommunen gjort bedömningen att det är rimligt. Nu tror jag TS sa att det var utanför detaljplanerat område, men annars kan det även vara så att detaljplan medger byggande i tomtgräns. (Dock inte över). Som sagt, grannes skjul står fel. Men där med behöver det inte vara så att det tveklöst måste stå några 4.5m in för det. 😃

Tessebubblan80 Tessebubblan80 skrev:
Du har rätt men jag är så konflikträdd! Men jag får väl prata med honom, det är en gammal man. Kan ju vara en riktig surgubbe men kan ju också vara en resonabel herre. Det gör mig egentligen ingenting så sett med skjulet men rätt skall ju vara rätt.
Sur gubbe är man genom ålder och erfarenhet och, genom av att ha råka ut för många ( bättre vetande ) !

Och då antar jag att jag inte får ställa min stackars husvagn på tomten heller fören det står en byggnad där. Visst? Denna jävla byråkrati i det här landet 🙄
Jag fick vid bygglovsansökan rita upp någon plan om var jag skulle ha material och rastbod osv. Jag ritade in husvagnen som kontor och rastbod. Det är troligen inte någon problem för dig heller.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K Karriärmamman skrev:
Kan ju vara så att det stått där länge... innan avstyckning av tomterna till exempel. Eller var gemensamt förråd från början?
Nä det har inte varit. Tomten styckades av på 60 talet och det andra huset byggdes 1987.
J J Vos skrev:
Jag fick vid bygglovsansökan rita upp någon plan om var jag skulle ha material och rastbod osv. Jag ritade in husvagnen som kontor och rastbod. Det är troligen inte någon problem för dig heller.
Hoppas! Har inte köpt tomten ännu. Väntar på svar om bud.

Nä det har inte varit. Tomten styckades av på 60 talet och det andra huset byggdes 1987.

Hoppas! Har inte köpt tomten ännu. Väntar på svar om bud.
Har du kontaktat grannen än? Det vore ju en bra sak att hälsa på denne innan du lägger slutgiltigt bud.

Det kan ju som sagt vara en hur trevlig typ som helst som kan hjälpa dig med alla frågor.

Skall åka ut i veckan och försöka prata med honom.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Skall åka ut i veckan och försöka prata med honom.
Lycka till!

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Lycka till!
Tackar 😀

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tycker du har guldläge. När du köpt tomten kontaktar du grannen. Uppskatta värdet av byggnaden och säg att grannen får välja på att köpa en bit av din nya tomt för dubbla värdet av byggnaden eller riva och flytta! Maximum pressure som en känd förhandlare hade sagt 🤔
Jag tror inte att han bor i det större uthuset, om det är så stort skulle grannen kanske kunna ta bort några meter och ha resten kvar, och bo kvar i bostadshuset?

Pellegnillot71
Nu tycker jag nog att du skall läsa min TS igen för detta är väldigt orättvist skrivet. Om jag skall köpa en tomt där grannens skjul står på tomten plus att han lett in dagvattnet på tomten så det blir pissevått inne på tomten så måste jag ju givetvis få ställa frågan om vad som gäller för sånt här. Huvudfrågan var dessutom ifall jag kan dra nytta av att det står en byggnad på tomten ut bygglovssynpunkt. I varenda inlägg har jag skrivit att jag inte kommer tjafsa med grannen om detta men om jag skall lägga hela mitt livs besparingar på en tomt så vill jag veta att det inte blir några fel. Tomten styckades av på 60-talet och grannens fastighet byggdes 1987 så du har fel även där. Läs gärna igenom vad man skriver innan du dömmer ut en!

Och till er andra, nej det är ingen jordbruksfastighet och det är heller ingen skog.
Det var bara ett vänskapligt råd. Av allt jag läst som du skrivet drar jag slutsatsen att du alltid kommer att tänka på det här och jag lovar dig, 15 år av dålig stämning är inget som kommer att gå dig obemärkt förbi. Talar av egen erfarenhet. Så det är anledningen till att jag tycker att du ska ta dig en rejäl funderare på vad du egentligen vill och vad du vill åstadkomma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.