Tessebubblan80 Tessebubblan80 skrev:
Jag har en fråga gällande en tomt som jag har tänkt lägga bud på. Grannen har ett större uthus som sträcker sig in på tomtgränsen ca 2 meter. Detta uthus har nog legat där i minst 10-15 år. Har försökt googla vad som gäller och jag antar att det är gammal hävd eller något. Kommer inte kräva att han river det, men om grannen skall sälja huset någon gång kan jag då kräva att denna byggnad rivs? Det är ju ändå inte kul att ha någon annans byggnad på sin tomt. Sedan undrar jag om jag kan dra nytta av att det står ett uthus på min tomt när det kommer till bygglov? Kan jag hävda att det redan står en byggnad där så att jag kan få bygga ett attefallshus? Nån jäkla nytta skall man väl ha av att grannen byggt in på tomten?
Anmäl till kommunen så får han riva.
Allt för grannsämjan.

• Gilla
Bagerilukt
  • Laddar…
Och då antar jag att jag inte får ställa min stackars husvagn på tomten heller fören det står en byggnad där. Visst? Denna jävla byråkrati i det här landet 🙄
Det är väl tack vare den vi slipper kåkstäder typ Sao Paulo. 🙂

• Gilla
Stefan 7306
  • Laddar…
A Argsint skrev:
Anmäl till kommunen så får han riva.
Allt för grannsämjan.
Nää aldrig, han får gärna ha sitt skjul men jag tänker plantera en hög tät tujahäck och då får jag ju liksom göra en sväng runt hans skjul. Även om jag hade krävt att han skulle riva tror jag det blir gammal hävd eller nåt annat och jag vill inte vara taskig. Däremot är jag inte sugen på att ha hans dagvatten i min blivande trädgård. Men vet inte vad som gäller där. Om han haft det i 30+ år så är väl även det typ gammal hävd?

B
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tycker du har guldläge. När du köpt tomten kontaktar du grannen. Uppskatta värdet av byggnaden och säg att grannen får välja på att köpa en bit av din nya tomt för dubbla värdet av byggnaden eller riva och flytta! Maximum pressure som en känd förhandlare hade sagt 🤔
Guldläge även för grannsämjan?

grannens fastighet byggdes 1987
Menar du avstyckades? Man använder normalt inte begreppet bygga då en fastighet skapas.

Men jag kommer nog inte anmäla det eller bör jag det?
Du bör ta upp det med mäklaren innan du köper och fråga vad konsekvenserna är.

//

Däremot är jag inte sugen på att ha hans dagvatten i min blivande trädgård. Men vet inte vad som gäller där. Om han haft det i 30+ år så är väl även det typ gammal hävd?
Nej. Grundregeln är att man inte får orsaka olägenheter för grannarna. Samma sak gäller t ex träd som växer in över grannens mark. Hade man kommit undan med att trädet planterades för 30+ år sedan skulle lagen bli ganska tandlös...

Hur mycket yta försvinner om du planterar häcken 2 meter in på din sida, så att skjulet är bortom häcken?
Om fastigheten är stor för det kanske det inget att gör du "förlorar" den marken. Då kommer du dessutom åt att klippa thujan från din sida.
Prata som sagt med grannen, och var tydlig med att skjulet i då fall får stå kvar tills vidare. Men att det ska bort när grannen säljer sin fastighet, eller när skjulet förfallit.

Dagvattnet behöver grannen däremot leda om. Eller så kan anlägga en damm där som samlar vattnet om du vill ha en sådan på tomten.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du avstyckades? Man använder normalt inte begreppet bygga då en fastighet skapas.
Huset och skjulet byggdes 1987 jag kan inte de här termerna som ni andra slänger er med och jag tror ändå ni förstår vad jag menar.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hur mycket yta försvinner om du planterar häcken 2 meter in på din sida, så att skjulet är bortom häcken?
Om fastigheten är stor för det kanske det inget att gör du "förlorar" den marken. Då kommer du dessutom åt att klippa thujan från din sida.
Prata som sagt med grannen, och var tydlig med att skjulet i då fall får stå kvar tills vidare. Men att det ska bort när grannen säljer sin fastighet, eller när skjulet förfallit.

Dagvattnet behöver grannen däremot leda om. Eller så kan anlägga en damm där som samlar vattnet om du vill ha en sådan på tomten.
Nä vill inte ha en damm då det drar till sig mygg. Men får man kräva att han skall dra bort dagvattnet om han haft det så här i alla år?

Om dagvattnet bara är från skjulet ser jag inte riktigt problemet om du inte tänker bygga just där. Gratis vatten är t ex guld värt om du tänker skärma av dig genom att plantera häck, träd buskar etc och det låter som du vill göra. Är det ett problem så är det frågan om några meter rör eller slang och har du fått bra kontakt med grannen så är det oftast enkelt att fixa senare. Eftersom byggnaden står på fel mark och takavvatning brukar sitta i hörnen så skulle byggnaden som sådan vara det jag fokuserar på.
I värsta fall så går det snabbt att gräva en infiltration om det visar sig att grannen helt plötsligt blir oresonlig

En husvagn under ett bygge skulle jag bara ställa dit. De är så enkla att flytta och vill man kan man också enkelt skapa solskydd över den. För mer permanent uppställning för att bara använda 4 veckor per år skulle jag hellre ställa den hemma hos någon och köra dit. Den behöver rengöras, städas ur och dessutom är det bra om någon har lite koll på den.

Jag har en fråga gällande en tomt som jag har tänkt lägga bud på. Grannen har ett större uthus som sträcker sig in på tomtgränsen ca 2 meter. Detta uthus har nog legat där i minst 10-15 år. Har försökt googla vad som gäller och jag antar att det är gammal hävd eller något. Kommer inte kräva att han river det, men om grannen skall sälja huset någon gång kan jag då kräva att denna byggnad rivs? Det är ju ändå inte kul att ha någon annans byggnad på sin tomt. Sedan undrar jag om jag kan dra nytta av att det står ett uthus på min tomt när det kommer till bygglov? Kan jag hävda att det redan står en byggnad där så att jag kan få bygga ett attefallshus? Nån jäkla nytta skall man väl ha av att grannen byggt in på tomten?
Det finns inget som heter hävd när det gäller det här. Urminnes hävd finns för samernas renbeten tex. Du kan kräva att byggnaden rivs. Grannbyggnaden ska stå max 4,5 meter från din tomt

Z z_bumbi skrev:
Om dagvattnet bara är från skjulet ser jag inte riktigt problemet om du inte tänker bygga just där. Gratis vatten är t ex guld värt om du tänker skärma av dig genom att plantera häck, träd buskar etc och det låter som du vill göra. Är det ett problem så är det frågan om några meter rör eller slang och har du fått bra kontakt med grannen så är det oftast enkelt att fixa senare. Eftersom byggnaden står på fel mark och takavvatning brukar sitta i hörnen så skulle byggnaden som sådan vara det jag fokuserar på.
I värsta fall så går det snabbt att gräva en infiltration om det visar sig att grannen helt plötsligt blir oresonlig

En husvagn under ett bygge skulle jag bara ställa dit. De är så enkla att flytta och vill man kan man också enkelt skapa solskydd över den. För mer permanent uppställning för att bara använda 4 veckor per år skulle jag hellre ställa den hemma hos någon och köra dit. Den behöver rengöras, städas ur och dessutom är det bra om någon har lite koll på den.
Grejen är att det blir en stor pöl på tomten eller snarare en damm och detta känner jag att jag inte vill ha. Skjulet är okej , det kommer jag inte säga så mycket om men vattnet är en annan sak. Gällande husvagnen kommer jag ansöka om bygglov för att få ha den stående där under bygget.

Så vattnet kommer från något annat än skjulets tak?

Då har du en utmärkt förhandlingsposition. Skjulet får stå kvar tills vidare om grannen leder om sitt dagvatten så att det flödar ut någon annanstans än på din fastighet.

B
En fråga till, ni är ju så kunniga här! Är det någon skillnad på att ansöka om bygglov på fritidshus eller ”riktigt hus”? Jag har googlat, tro mig men Google suger numera tycker jag. Får bara upp dåliga alternativ till min sökning. Det måste väl vara olika regler?
Men du behöver väl inte googla för att få veta vad som gäller. Du vet förmodligen vilken kommun som tomten ligger. Gå in på kommunens hemsida på Bygga och bo. Där hittar du all information du behöver ang bygglov etc.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.