Tessebubblan80 Tessebubblan80 skrev:
Grejen är att det blir en stor pöl på tomten eller snarare en damm och detta känner jag att jag inte vill ha. Skjulet är okej , det kommer jag inte säga så mycket om men vattnet är en annan sak. Gällande husvagnen kommer jag ansöka om bygglov för att få ha den stående där under bygget.
Frågan är ju då hur mycket av dammen som beror på grannens dagvatten. Jag tror att du kommer ha en avsevärd vattensamling där ändå.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Först och främst tyder det väl på att grannen inte respekterar gränserna, vilket kanske inte är allt för muntert.

Är det över 10 år så står det där det står tills dess att grannen gör något åt det ur bygglovshänsyn.
Hurtillvida du kan kräva att han tar bort den från din mark eller börjar debitera arrende låter jag någon annan svara på.

Formellt kommer det inte ge dig några fördelar när det gäller placering nära gränsen.
Det *kan* vara så att grannen är mer välvilligt inställd till att du placerar något nära gränsen, men det kan ju lika gärna vara så att han inte vill ha något i närheten av sina byggnader...
Här där jag bor står gamla hus inte sällan delvis på angränsande fastighet. Det har inte med bristande respekt att göra utan bara att man försökt lösa bygget utan dagens moderna inmätnings utrustning.

D danageborn skrev:
Det finns inget som heter hävd när det gäller det här. Urminnes hävd finns för samernas renbeten tex. Du kan kräva att byggnaden rivs. Grannbyggnaden ska stå max 4,5 meter
H hempularen skrev:
Frågan är ju då hur mycket av dammen som beror på grannens dagvatten. Jag tror att du kommer ha en avsevärd vattensamling där ändå.
Ja så kanske det är. Det kommer i alla fall från skjulet.

useless useless skrev:
Varför fortsätter du sprida denna fullständiga felaktighet??

[länk]
Surkart.
Det går visst att ställa upp husvagn, dock med vissa förbehåll.

Jo men om dammen är en sänka så samlas vatten där från all mark, inte bara från grannen.

H hempularen skrev:
Jo men om dammen är en sänka så samlas vatten där från all mark, inte bara från grannen.
Det är ingen sänka det är plan mark med berg under.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Först och främst tyder det väl på att grannen inte respekterar gränserna, vilket kanske inte är allt för muntert.

Är det över 10 år så står det där det står tills dess att grannen gör något åt det ur bygglovshänsyn.
Hurtillvida du kan kräva att han tar bort den från din mark eller börjar debitera arrende låter jag någon annan svara på.

Formellt kommer det inte ge dig några fördelar när det gäller placering nära gränsen.
Det *kan* vara så att grannen är mer välvilligt inställd till att du placerar något nära gränsen, men det kan ju lika gärna vara så att han inte vill ha något i närheten av sina byggnader...
Kan ju vara så att det stått där länge... innan avstyckning av tomterna till exempel. Eller var gemensamt förråd från början?

peteds01 peteds01 skrev:
Surkart.
Det går visst att ställa upp husvagn, dock med vissa förbehåll.
Berätta gärna vilka förbehåll som skulle göra det möjligt att ställa upp en husvagn på en obebyggd fastighet utan bygglov.

useless useless skrev:
Berätta gärna vilka förbehåll som skulle göra det möjligt att ställa upp en husvagn på en obebyggd fastighet utan bygglov.
Nu var det väl inte en ren tomt det var fråga om.
F.ö.kan man väl isåfall ha ett liten byggnad typ friggebod eller dylikt.
Annars har du rätt i vad regelverket säger.

peteds01 peteds01 skrev:
En friggebod får inte byggas som enda byggnad på en fastighet, när vi nu ändå är inne på petigheter... 😉

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Farstatjej90
B Bokskogsbacken skrev:
Guldläge även för grannsämjan?
Ja det tror jag.. "peace through strength"🤔

peteds01 peteds01 skrev:
Nu var det väl inte en ren tomt det var fråga om.
Annars har du rätt i vad regelverket säger.
Nej, det var en ren fastighet, dvs obebyggd. Och som sagt var får man inte bygga friggebod eller andra komplementbyggnader om det inte redan finns ett bostadshus.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tessebubblan80 Tessebubblan80 skrev:
Men man kan väl söka bygglov för ett attefallshus om det inte finns en huvudbyggnad? Sedan kan man klassa om det till boningshus läste jag.
Att klassa om byggnader kan beroende på kommun vara mycket svårt, attefallshus är en komplement byggnad och får inte bygga som första hus på en tomt

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tycker du har guldläge. När du köpt tomten kontaktar du grannen. Uppskatta värdet av byggnaden och säg att grannen får välja på att köpa en bit av din nya tomt för dubbla värdet av byggnaden eller riva och flytta! Maximum pressure som en känd förhandlare hade sagt 🤔
De va den grannsämjan de.....

Farstatjej90
B Brevduva skrev:
De va den grannsämjan de.....
Amen sluta nu.... Byggahus ska alltid ta sidan som gör fel... Förstår inte vad problemet är? Mina grannar ska respektera mig, inte älska mig...

• Gilla
Renovatorus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.