65 435 läst ·
176 svar
65k läst
176 svar
Grannens byggnad går in över tomtgräns
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Frågan är ju då hur mycket av dammen som beror på grannens dagvatten. Jag tror att du kommer ha en avsevärd vattensamling där ändå.Tessebubblan80 skrev:
Här där jag bor står gamla hus inte sällan delvis på angränsande fastighet. Det har inte med bristande respekt att göra utan bara att man försökt lösa bygget utan dagens moderna inmätnings utrustning.Dowser4711 skrev:
Först och främst tyder det väl på att grannen inte respekterar gränserna, vilket kanske inte är allt för muntert.
Är det över 10 år så står det där det står tills dess att grannen gör något åt det ur bygglovshänsyn.
Hurtillvida du kan kräva att han tar bort den från din mark eller börjar debitera arrende låter jag någon annan svara på.
Formellt kommer det inte ge dig några fördelar när det gäller placering nära gränsen.
Det *kan* vara så att grannen är mer välvilligt inställd till att du placerar något nära gränsen, men det kan ju lika gärna vara så att han inte vill ha något i närheten av sina byggnader...
D danageborn skrev:
Ja så kanske det är. Det kommer i alla fall från skjulet.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jo men om dammen är en sänka så samlas vatten där från all mark, inte bara från grannen.
Medlem
· stockholm
· 526 inlägg
Kan ju vara så att det stått där länge... innan avstyckning av tomterna till exempel. Eller var gemensamt förråd från början?Dowser4711 skrev:
Först och främst tyder det väl på att grannen inte respekterar gränserna, vilket kanske inte är allt för muntert.
Är det över 10 år så står det där det står tills dess att grannen gör något åt det ur bygglovshänsyn.
Hurtillvida du kan kräva att han tar bort den från din mark eller börjar debitera arrende låter jag någon annan svara på.
Formellt kommer det inte ge dig några fördelar när det gäller placering nära gränsen.
Det *kan* vara så att grannen är mer välvilligt inställd till att du placerar något nära gränsen, men det kan ju lika gärna vara så att han inte vill ha något i närheten av sina byggnader...
Nu var det väl inte en ren tomt det var fråga om.useless skrev:
F.ö.kan man väl isåfall ha ett liten byggnad typ friggebod eller dylikt.
Annars har du rätt i vad regelverket säger.
Nej, det var en ren fastighet, dvs obebyggd. Och som sagt var får man inte bygga friggebod eller andra komplementbyggnader om det inte redan finns ett bostadshus.peteds01 skrev:
Att klassa om byggnader kan beroende på kommun vara mycket svårt, attefallshus är en komplement byggnad och får inte bygga som första hus på en tomtTessebubblan80 skrev:
De va den grannsämjan de.....Farstatjej90 skrev: