Tessebubblan80 Tessebubblan80 skrev:
Men jag kommer nog inte anmäla det eller bör jag det?
Hans svartbygge?
Nä, det är ju över 10 år gammalt så ur den synvinkeln finns det inget att göra för kommunen.
Det här är mellan er två.

Det var mer att du själv hade kunnat bygga något utan att behöva vara så kinkig med reglerna tidigare. :)

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hans svartbygge?
Nä, det är ju över 10 år gammalt så ur den synvinkeln finns det inget att göra för kommunen.
Det här är mellan er två.

Det var mer att du själv hade kunnat bygga något utan att behöva vara så kinkig med reglerna tidigare. :)
Aha du menar så. Nää jag vill inte bre ut mig. Det enda jag vill är att ställa dit min husvagn där och sova i den i sommar några nätter hit och dit. Det får man ju inte men grannen kanske inte kommer klaga.

Konstigt att mäklarna skriver fel.
Det kan man tycka men yrkesgrupper som enligt min uppfattning borde vara avsevärt mer professionella än "huskrängare", använder också begreppen felaktigt väldigt ofta.

Tittar vi exempelvis på ordet fastighet är såväl SAOL som SO samstämmiga med lagstiftningen om att en fastighet är ett område mark, Trots detta är det väldigt vanligt, även i rätt officiella sammanhang, att man använder ordet fastighet fast man avser en byggnad. Med denna utbredda okunskap är det kanske inte så konstigt att även mäklarna gör fel?

Svenska Akademiens ordlista-definition av ordet "fastighet" som "markområde med byggnad(er) som utgör rättslig enhet".

Svensk ordboksdefinition av "fastighet": markområde med byggnad(er) som utgör en ekonomisk enhet, substantiv, uttalas "fastighet".

Lagtext om fastighetsgränser: "Fast egendom är jord, indelad i fastigheter; avgränsas horisontellt eller både horisontellt och vertikalt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
av den tomt (jag kallar det tomt)
Tror du inte den språkliga kommunikationen försvåras om du medvetet använder felaktiga begrepp? 😉🤔

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det enda jag vill är att ställa dit min husvagn där och sova i den i sommar några nätter hit och dit. Det får man ju inte
Varför skulle man inte få det menar du? Jag tycker det låter som en trevlig och fullkomligt tillåten idé.

• Gilla
Elfströmsgardn och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du inte den språkliga kommunikationen försvåras om du medvetet använder felaktiga begrepp? 😉🤔
Nä det tror jag inte. En obebyggd tomt vet väl ändå de allra flesta vad det är. Jag har heller inte budat på en fastighet utan på en obebyggd tomt. 🤔🙃

Jag har heller inte budat på en fastighet utan på en obebyggd tomt. 🤔🙃
Det tror du kanske men du har fel! 😉

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle man inte få det menar du? Jag tycker det låter som en trevlig och fullkomligt tillåten idé.
Enligt vad jag kunnat googla mig till så får man inte ställa upp en husvagn på en obebyggd tomt. Och om man har ett hus på tomten och ställer dit en husvagn så får man inte sova i den. Det finns ju så galet mycket regler för allting så man blir knäpp. Man kan få höga böter om man sover i husvagn på egen tomt med hus och om man sätter upp en husvagn på obebyggd mark blir den ännu högre.

Aha du menar så. Nää jag vill inte bre ut mig. Det enda jag vill är att ställa dit min husvagn där och sova i den i sommar några nätter hit och dit. Det får man ju inte men grannen kanske inte kommer klaga.
Kan du förklara varför du inte skulle få campa på din egen mark?

Det är en sak att du inte får ha en husvagn fast uppställd åratal, men flyttar du den typ en gång i halvåret så är det inget problem.

Om du planerar att bo en längre tid kan man anse att det är en förändring av markanvändningen, beroende på hur den är klassad nu och du kan behöva ett bygglov.

*Men* du behöver det inte till en början och när du väl har ansökt om bygglov för ditt framtida hus så har markanvändningen redan ändrats (om det är en skogsfastighet nu exempelvis) så då kan du fortsätta att bo i din husvagn under byggtiden.
Eller rättare sagt, redan från det att du skickar in ansökan om förhandsbesked bör det inte leda till några konsekvenser av att bo på fastigheten i en husvagn.

Och i samband med att du sökt bygglov/börjat bygga så ser jag inte heller något problem med att ha husvagnen stående på en och samma plats i rimlig närhet till själva bygget som vilken byggbod som helst.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Det första jag skulle gjort innan jag lade bud på den "tomten" (hur stor är den?) är att gå och prata med grannen vars byggnad går över gränsen. Detta för att få ett hum om vad det verkar vara för en människa. Grannen från helvetet eller en resonabel, normalt tillmötesgående och lösningsinriktad person?

Vad vill du göra med marken? Du pratar om husvagn, byggbod, fritidshus, permanentboende. Vad är din tanke?

• Gilla
  • Älska
linneac och 6 till
  • Laddar…
Enligt vad jag kunnat googla mig till så får man inte ställa upp en husvagn på en obebyggd tomt.
Jag tror du misstolkar ordet uppställning. Det du läser gissar jag handlar om exempelvis säsongsvis vinterförvaring. Det blir lätt fel när sändare och mottagare använder ord på olika sätt. 😉

Här finns lite info om uppställning av husvagnar.

Och om man har ett hus på tomten och ställer dit en husvagn så får man inte sova i den.
Var hittar du det?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det tror du kanske men d
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Det första jag skulle gjort innan jag lade bud på den "tomten" (hur stor är den?) är att gå och prata med grannen vars byggnad går över gränsen. Detta för att få ett hum om vad det verkar vara för en människa. Grannen från helvetet eller en resonabel, normalt tillmötesgående och lösningsinriktad person?

Vad vill du göra med marken? Du pratar om husvagn, byggbod, fritidshus, permanentboende. Vad är din tanke?
Jag väntar på besked idag från säljaren och om dom accepterar budet så kommer jag inte hinna prata med grannen innan.

Jag är inte ute efter en permanent bostad utan en sommarstuga, fritidshus. Längre fram kanske jag kommer bosätta mig där men inte förens in 10-15 år tidigast. Jag har en husvagn uppställd på en bondes mark just nu sedan 4 år tillbaka. Den har stått på samma ställe och vi bor i den ca 4 veckor om året. Den skulle jag vilja göra direkt är att flytta husvagnen till tomten och nyttja på samma vis dvs bo där 4 veckor om året men enligt vad jag har kunnat googla mig till är detta förbjudet. Man får inte sova i husvagn på egen tomt med hus och man får inte ställa upp en husvagn eller båt på en tomt utan en byggnad. Många vet inte om dessa regler men när jag köpte min husvagn för 4 år sedan blev jag varse dessa regler.

Man får inte sova i husvagn på egen tomt med hus
Jag upprepar frågan. Var hittar du detta?

man får inte ställa upp en husvagn eller båt på en tomt utan en byggnad.
Du måste skilja på tillfällig parkering, som exempelvis på en campingplats, och uppställning, som exempelvis vid vinterförvaring.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag upprepar frågan. Var hittar du detta?

Du måste skilja på tillfällig parkering, som exempelvis på en campingplats, och uppställning, som exempelvis vid vinterförvaring.

När finns det ett en-eller tvåbostadshus?​

För att få ställa upp båt, husvagn eller husbil utan bygglov måste det finnas ett befintligt en- eller tvåbostadshus på tomten.

Står på Boverket

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.