Dowser4711 Dowser4711 skrev:
De skriver precis vad som helst som de tror säljer bättre...
Tessebubblan80 Tessebubblan80 skrev:

När finns det ett en-eller tvåbostadshus?​

För att få ställa upp båt, husvagn eller husbil utan bygglov måste det finnas ett befintligt en- eller tvåbostadshus på tomten.

Står på Boverket
Som sagt var är "uppställning" förvaring av husvagnen. På en obebyggd fastighet gäller allemansrätten, så det är ok att campa där några dagar.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
[länk]

Här står det att man inte får ställa båt eller husvagn på obyggd tomt.
Uppställning får du inte göra utan bygglov om det inte finns något hus.
Du får inte heller bo i en "uppställd" husvagn.

Det är därför du behöver flytta på den då och då.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som sagt var är "uppställning" förvaring av husvagnen. På en obebyggd fastighet gäller allemansrätten, så det är ok att campa där några dagar.
Ja precis men jag får inte ställa min husvagn där permanent vilket jag hade velat.

För att få ställa upp båt, husvagn eller husbil utan bygglov måste det finnas ett befintligt en- eller tvåbostadshus på tomten.
Återigen, du misstolkar orden "ställa upp". Med din tolkning vore det förbjudet att parkera en halvtimma på en normal parkeringsplats vid sidan av vägen. Så är det naturligtvis inte.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nä det tror jag inte. En obebyggd tomt vet väl ändå de allra flesta vad det är. Jag har heller inte budat på en fastighet utan på en obebyggd tomt. 🤔🙃
Ok. Återkom när du har köpt tomten och registrerat den i Lantmäteriets tomtregister... 😉

• Haha
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Och är det din egen fastighet får du campa betydligt längre.
Har sett en uppgift om 4 veckor tidigare. Vilket ju ser ut att passa TS krav utmärkt.

(Men som sagt, TS behöver flytta vagnen ett par gånger om året, eller iallafall varje gång kommunen anmärker och ber om rättning)

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Återigen, du misstolkar orden "ställa upp". Med din tolkning vore det förbjudet att parkera en halvtimma på en normal parkeringsplats vid sidan av vägen. Så är det naturligtvis inte.
Men om jag ställer min husvagn där så står den väl uppställd? Det känns som att allt är en tolkningsfråga här.

Ja precis men jag får inte ställa min husvagn där permanent vilket jag hade velat.
OK. Jag tolkade "Det enda jag vill är att ställa dit min husvagn där och sova i den i sommar några nätter hit och dit" som att du ville parkera din husvagn där "några nätter hit och dit". Jag förstod inte att du avsåg att permanent förvara din husvagn på den obebyggda fastigheten.

Men om jag ställer min husvagn där så står den väl uppställd? Det känns som att allt är en tolkningsfråga här.
Nej. Den står uppställd där om den står på en och samma plats under en längre tid.
Inte om du flyttar på den mellan säsongerna.

Men om jag ställer min husvagn där så står den väl uppställd?
Ja. Jag förstod som sagt inte att du avsåg att permanent förvara den där.

Jag låter min husvagn stå kvar på bondens mark tills jag fått bygglov då kommer jag ställa dit husvagnen ändå och så får folk gnälla bäst dom vill. Tanken var ju att ställa vagnen på min egen mark eftersom det känns betydligt roligare att ha den på sitt eget ställe men jag har ingen annan stans att ställa den så att flytta den på vinterförvaring är inte aktuellt. Jag tycker reglerna är så jävla sjuka ärligt talat.

Och TS: Begränsningen på långvarigt boende i husvagn på en obebyggd tomt beror helt enkelt på att man vill ha ett skydd från att någon börjar använda en fastighet till boende som kommunen inte anser vara lämplig för boende.

Om du får ett positivt förhandsbesked till att bygga på marken har du i praktiken fått okej på att det kommer vara okej att bo på platsen.
Får du inte något positivt förhandsbesked kommer du med stor sannolikhet inte heller få något bygglov och du har därmed köpt en skogsfastighet...

Så snart du har fått ett bygglov (startbesked) så får du nyttja tomten precis som om du hade en byggnad på den. Dvs du kan ha din husvagn uppställd och även bo i den under sommaren som du vill.

Bygglovet är giltigt i 5 år, du behöver ha börjat *något* av bygget inom 2 år.
Sedan går det utmärkt att söka ett nytt bygglov efter 5 år om du inte blev klar.

Så, kolla på vad kommunen i fråga tar för ett bygglov, dela den kostnaden. på 5 så har du kostnaden du kommer att dras med per år för att ha din husvagn stående på din egen mark istället för bondens.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
jag har ingen annan stans att ställa den så att flytta den på vinterförvaring är inte aktuellt.
Det finns inte flera stället på fastigheten där den kan stå?

Och rent krasst, du får inte ha din husvagn stående på bondens mark på samma ställe år efter år heller om allt ska skötas korrekt, men det har ju gått rätt bra hittills.

Om du väljer att bryta mot regelverket så kan du ställa din husvagn på din nya fastighet.
Med stor sannolikhet (om du kommer väl överens med grannen) så kommer ingen att anmäla det heller, precis som att ingen har anmält den där den står nu.

*Om* någon anmäler det kommer du först bli kontaktad av kommunen och få yttra dig. Du kan då säga att det är en förberedelse inför ditt bygge eller liknande.
Om de anser att du bryter mot reglerna kommer de utfärda ett föreläggande om rättelse.
Det innebär att du får 2-4 veckor på dig att ta bort husvagnen eller söka ett bygglov.
Först om det inte sker kan du få en byggsanktionsavgift på några tusen och uppåt beroende på hur allvarligt de anser att din felaktiga användning är.

Jag tycker reglerna är så jävla sjuka ärligt talat.
Rent krasst beror det på att så snart du börjar bosätta dig i husvagnen så får du också en hel del rättigheter från kommunen, som att få hemtjänst och så vidare.

Regelverken är för att undvika att hamna i den typen av situationer.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Och TS: Begränsningen på långvarigt boende i husvagn på en obebyggd tomt beror helt enkelt på att man vill ha ett skydd från att någon börjar använda en fastighet till boende som kommunen inte anser vara lämplig för boende.

Om du får ett positivt förhandsbesked till att bygga på marken har du i praktiken fått okej på att det kommer vara okej att bo på platsen.
Får du inte något positivt förhandsbesked kommer du med stor sannolikhet inte heller få något bygglov och du har därmed köpt en skogsfastighet...

Så snart du har fått ett bygglov (startbesked) så får du nyttja tomten precis som om du hade en byggnad på den. Dvs du kan ha din husvagn uppställd och även bo i den under sommaren som du vill.

Bygglovet är giltigt i 5 år, du behöver ha börjat *något* av bygget inom 2 år.
Sedan går det utmärkt att söka ett nytt bygglov efter 5 år om du inte blev klar.

Så, kolla på vad kommunen i fråga tar för ett bygglov, dela den kostnaden. på 5 så har du kostnaden du kommer att dras med per år för att ha din husvagn stående på din egen mark istället för bondens.
Det finns ett förhandsbesked klart som väl är.
Det finns inte flera stället på fastigheten där den kan stå?

Och rent krasst, du får inte ha din husvagn stående på bondens mark på samma ställe år efter år heller om allt ska skötas korrekt, men det har ju gått rätt bra hittills.

Om du väljer att bryta mot regelverket så kan du ställa din husvagn på din nya fastighet.
Med stor sannolikhet (om du kommer väl överens med grannen) så kommer ingen att anmäla det heller, precis som att ingen har anmält den där den står nu.

*Om* någon anmäler det kommer du först bli kontaktad av kommunen och få yttra dig. Du kan då säga att det är en förberedelse inför ditt bygge eller liknande.
Om de anser att du bryter mot reglerna kommer de utfärda ett föreläggande om rättelse.
Det innebär att du får 2-4 veckor på dig att ta bort husvagnen eller söka ett bygglov.
Först om det inte sker kan du få en byggsanktionsavgift på några tusen och uppåt beroende på hur allvarligt de anser att din felaktiga användning är.

Rent krasst beror det på att så snart du börjar bosätta dig i husvagnen så får du också en hel del rättigheter från kommunen, som att få hemtjänst och så vidare.

Regelverken är för att undvika att hamna i den typen av situationer.
Haha ja ur den synvinkeln är det ju bra förstås så vi slipper trailerparks överallt. Jag tänkte ansöka om bygglov direkt och tänkte ha kåken klar inom max 2-3 år. Husvagnen får stå kvar. Den står på jordbruksfastighet och då är det lite andra regler vad jag förstått. Vi betalar dessutom 2000:- per år i vägföreningsavgift så alla runtom är mycket glada över att vi står där.

Den står på jordbruksfastighet och då är det lite andra regler vad jag förstått.
Inte avseende uppställning av husvagn på det sätt ni gör, såvitt jag vet. Har jag fel får någon väldigt gärna rätta mig och då helst med hänvisning till lag/författning/föreskrift.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.