64 748 läst ·
176 svar
65k läst
176 svar
Grannens byggnad går in över tomtgräns
Just det jag visste att det var något sånt. Vi vill sätta 2 byggbodar på tomten och klä in dom i trä och sätta in fönster mm och bygga spetstak och ha detta som fritidshus.S Stefan 7306 skrev:
Ja det bör fungera bra om kommunen inte har några speciella krav på gestaltning. Det borde framgå i fhb i så fall.Tessebubblan80 skrev:
Ja precis. En och tvåbostadshus ska det vara. Och det finns ingen anledning att söka attefallshus utanför planlagt. Ibland kan det vara något billigare men handlingar är detsamma. Du kan söka för en gäststuga istället (komplementbyggnad).G gratch1111 skrev:
Ett tips. Kolla upp med kommunens miljöavdelningen vilka krav det finns på ditt avlopp. Begär sedan in lite offerter på det. Glöm inte att kolla upp dricksvatten också. Borra en brunn och allt som hör till kan vara stora kostnader. Kolla med grannarna hur kvaliteten och om någon gjort analys på det. Gissar att det inte finns något kommunalt VA där.🙂 Dom två posterna, vatten och avlopp är rätt stora i sammanhanget.Tessebubblan80 skrev:
Tack vet inte om det finns kommunalt vatten där. Får kolla upp detta.S Stefan 7306 skrev:Ett tips. Kolla upp med kommunens miljöavdelningen vilka krav det finns på ditt avlopp. Begär sedan in lite offerter på det. Glöm inte att kolla upp dricksvatten också. Borra en brunn och allt som hör till kan vara stora kostnader. Kolla med grannarna hur kvaliteten och om någon gjort analys på det. Gissar att det inte finns något kommunalt VA där.🙂 Dom två posterna, vatten och avlopp är rätt stora i sammanhanget.
Se till att vara 100% säker på var gränsen egentligen går innan du börjar ställa ultimatum till grannen, annars kan det bli lite jobbigt läge. Lita inte på kartor och flygbilder på webben, de kan visa flera meter fel. Lita inte heller på att synliga dubbar och rör alltid sitter i gränsen, det kan finnas undantag som framgår av förrättningskartan.
Jag kommer inte göra något åt det där skjulet, hatar att bråka med grannar och vill inte börja med tjafs. Däremot tänkte jag att om de skall sälja att man kunde be dom riva det. Enligt Lantmäteriet och mäklaren så ligger skjulet på tomten och mäklaren sa typ att ”grannen har brett ut sig en del”.Skärkarl skrev:
Se till att vara 100% säker på var gränsen egentligen går innan du börjar ställa ultimatum till grannen, annars kan det bli lite jobbigt läge. Lita inte på kartor och flygbilder på webben, de kan visa flera meter fel. Lita inte heller på att synliga dubbar och rör alltid sitter i gränsen, det kan finnas undantag som framgår av förrättningskartan.
Är det utanför detaljplanerat område så ser jag inget hinder till det. Du ska inte berätta att du ska bo där permanent när du ansöker om bygglovet. Och det finns inget hinder till att bo permanent i ett fritidshus. Sannolikt kommer du inte kunna få bidrag för bostadsanpassning om det skulle dyka upp behov för det någon gång. Pga att det är ett fritidshus och inte bostad.Tessebubblan80 skrev: