L Lakritsianen skrev:
Det är i våra skogar vi borde ha vackra gigantiska och gamla askar, ekar, almar, lindar och bokar, varför finns de inte? ( undantag Skåne).
Ett enkelt svar är att varken ask, ek, lind eller bok växer i någon större utsträckning norr om Dalälven. Två tredjedelar av landet har inte förutsättningarna för den skog du vill ha.
 
  • Gilla
OskarL och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Björken är granens moder. Den självsår sig medan granen planteras, så vad som lätt sprider sig har du nog fått lite om bakfoten.

Och ja, man gallrar bort björken när granarna växt till sig lite, eftersom att granen är mer värdefull.

Det planteras för övrigt en del ädellöv en försvarlig bit upp i södra Sverige, men nästan alltid med bidrag, medan gran och tall (och även björk) är del av det kommersiella skogsbruket.

Allt detta gör tusentals små- och storskaliga skogsägare löpande, på sin mark.
Ja och därför har vi inte alls mycket blandskog som är så värdefull för mångfalden så fler djur också får mer mat.
Min erfarenhet är gran lätt släpper grankottar med bildar nya skott och stt det är svårt för lövträd att konkurrera! Marken har nog blivit för mörk och sur! Det hade varit så mycket vackrare för oss människor att vara i om den var glesare / lättillgänglig som den blir på ett naturligt sätt som blandskog.
Granskog fungerar inte längre! Skogsbränder sprider sig fortare när det endast är gran som står tätt plus att granens torra grenar längst ned är som tändved och Granbarkborren behöver inte flyga långt för att ta sig till nästa gran.
Kyrkan och statens skog skulle väl kunna vara 100 % blandskog och vara goda föredömen?
 
Unikt namn
Har både Björk, Asp, Tall, Gran och Ek på vår villatomt.
Är den ett föredöme ur blandskogsperspektiv, eller en löv-barr-sly skräpmaskin till alla grannars förtret? :thinking:

Träden har tyvärr inte brytt sig om 4,5meters gränsen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Ett enkelt svar är att varken ask, ek, lind eller bok växer i någon större utsträckning norr om Dalälven. Två tredjedelar av landet har inte förutsättningarna för den skog du vill ha.
Ask kan man till och med ta sticklingar på! På våren trycker man ned pentjocka grenar. Perfekt att göra på kalhyggen utan att plantera gran och björk, de kommer att hitta dit på naturlig väg i mindre skala.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Ett enkelt svar är att varken ask, ek, lind eller bok växer i någon större utsträckning norr om Dalälven. Två tredjedelar av landet har inte förutsättningarna för den skog du vill ha.
Och sedan har vi en massa nya lönnar från Tyskland som sprider sig lätt med "näsor" det vet alla trädgårdsägare och bokplantor är föehållandevis billigt! Problemet är kanske att de tar längre tid innan de blir använbar ved och virke men de får mycket bättre kvalitet och ger mer näring till skogens mark och om 50 år blir marken bördigare.
 
L Lakritsianen skrev:
statens skog skulle väl kunna vara 100 % blandskog och vara goda föredömen?
Staten är den i särklass mest cyniska skogsägare vi har. Privata ägare är mycket bättre på att ta tillvara på naturvärden i allmänhet och lokalsamhällets behov i synnerhet.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Och sedan har vi en massa nya lönnar från Tyskland som sprider sig lätt med "näsor" det vet alla trädgårdsägare och bokplantor är föehållandevis billigt! Problemet är kanske att de tar längre tid innan de blir använbar ved och virke men de får mycket bättre kvalitet och ger mer näring till skogens mark och om 50 år blir marken bördigare.
Du tror inte de växer så mycket på 50 år att de måste tas ner? Inga träd får väl vara mer än två meter höga för att inte störa grannen?
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Falckman och 5 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Du tror inte de växer så mycket på 50 år att de måste tas ner? Inga träd får väl vara mer än två meter höga för att inte störa grannen?
Hmm, kan det finnas en nisch för arborister med bonsai-inriktning?
 
  • Haha
Bangan och 3 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Kyrkan och statens skog skulle väl kunna vara 100 % blandskog och vara goda föredömen?
Förmodligen, om ägarna vill det och man med blandskog menar tall/gran/ordinärt löv eller gran/ordinärt löv. Ädellöv är väl inte naturligt mer förekommande än fjällbjörk och får väl ses som en bonus om den kan och vill växa och bilda skog.
 
kashieda kashieda skrev:
Du tror inte de växer så mycket på 50 år att de måste tas ner? Inga träd får väl vara mer än två meter höga för att inte störa grannen?
Jo i skogen får de bli hur höga som helst, där hör de hemma! Har du varit i en bokskog någon gång? Helt underbart som en saga.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Förmodligen, om ägarna vill det och man med blandskog menar tall/gran/ordinärt löv eller gran/ordinärt löv. Ädellöv är väl inte naturligt mer förekommande än fjällbjörk och får väl ses som en bonus om den kan och vill växa och bilda skog.
Hade man planerat ädelträd i lika stor historiska omfattning som gran hade vi haft en helt annan skog i Sverige idag.
 
L Lakritsianen skrev:
Hade man planerat ädelträd i lika stor historiska omfattning som gran hade vi haft en helt annan skog i Sverige idag.
Ja, där klimatet och jordmånen så tillåter.

Det hade definitivt varit mer blandskog ar utan hormoslyr sprutningarna, men inte vore det mycket ädellöv då marken sällan är lämplig
 
L Lakritsianen skrev:
Hade man planerat ädelträd i lika stor historiska omfattning som gran hade vi haft en helt annan skog i Sverige idag.
Ja, och mindre virkesproduktion och fattigare skogsägare. Skogen ägs av någon och det du pratar om får tydliga effekter för dessa. Om de väljer att odla gran och fur är det inte utan skäl.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ja, där klimatet och jordmånen så tillåter.

Det hade definitivt varit mer blandskog ar utan hormoslyr sprutningarna, men inte vore det mycket ädellöv då marken sällan är lämplig
Vilket skitsnack! Ädelträd klarar i alla fall att etablera sig upp till zon 6! Men om det idag endast växer björk ( tar mycket vatten) och gran ( gör marken sur och det finns knappt jord) blir det svårt och den skogen måste glesas ut ordentligt om inte annars för att det ska komma in ljus. Perfekt att sätta på kalhyggen, efter bränder och där granbarkborrar har härjat. Ek är lätt för de gillar sur mark, det är bara att kasta ut ekollon eller lägga dem i en stor hög så kommer ekorrar, nötskrikor, skator mfl att sprida dem och efter ca 5 år kommer ekplantorna sätta fart ordentligt. Ask och asp växer fort redan från början.
Har du varit i lundar någon gång? De brukar dyka upp i utkanter av kyrkogårdar, parker parkeringsplatser, runt större bostadsområden där man inte har röjt! Där är ädelträd opportunister ( nybyggare) som alm, ek, lind, asp, ask, lönn, oxel, bok de växer som sly men harar och rådjur glesar ut. Ju mer lövträd desto mer jordmån som passar lövträd kommer att skapas, förmultnade lövträd. Det kommer stt bli mer gräs och det gillar inte gran lika mycket. Det kommer flytta in mer insekter, mer mat till t ex fåglar och de in sin tur tar med dig en massa frön och det kommer fläder, vildapel, fågelbär, vilda blommor (örter). Det är också därför det är så viktigt att vintermata fåglar de sprider en massa frön.
Allt detta vet skogsägare och det är deras madröm för de vill ha granplantage som ger så mycket gran som möjligt per kvm och lätt att avverka. Om det inte är du som har satt alla dessa granar och kvävt undan alla andra trädslag så har skogägare gjort på detta sätt i hundratals år i Sverige. Dessa vackra ädelträd runt villor är INTE unika utan de har helt enkelt fått chansen att leva när de egentligen ska finnas miljoner av dem i skogen där det finns plats.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och mindre virkesproduktion och fattigare skogsägare. Skogen ägs av någon och det du pratar om får tydliga effekter för dessa. Om de väljer att odla gran och fur är det inte utan skäl.
Ja men det blir sårbart och i obalans utan mångfald. Nu tar granbarkborrarna all gran. Moderjord har sagt sitt, eller hur?
Många skogsägare har ärvt sin skog och har skogen endast som en "passiv inkomst" och har annat jobb till vardags så många är inte fattiga. Om skogsägare verkligen vill bli rika ska de förvalta sin mark så den blir bördig med en massa djur och växter i en blandskog. Och man får bättre betalt för ek än gran och då blir det lönsammare att plocka ut vissa träd varje år istället för skövla. Vi klagar på att de skövlar i regnskogen men vi är ju inte alls bättre.
 
  • Gilla
LaT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.