44 193 läst ·
227 svar
44k läst
227 svar
Grannens barrträd förstör vårt hus!
Alla verksamheter styrs av lagar och regler. Man kan inte äga mark 100% fullt och göra som man vill.Nötegårdsgubben skrev:
Vilka regler har skogsbruk?
Tar alldeles för långt tid för många att inse att de måste växla om till blandskog! Dock fortfarande kulturlandskap men kan på sikt bli naturligt.
Förstår inte varför det inte finns regler som t ex var 10e träd som planteras ska vara ett lövträd eller liknande förslag.
Haha, i en tallskog är lövträd ogräs…L Lakritsianen skrev:Alla verksamheter styrs av lagar och regler. Man kan inte äga mark 100% fullt och göra som man vill.
Vilka regler har skogsbruk?
Tar alldeles för långt tid för många att inse att de måste växla om till blandskog! Dock fortfarande kulturlandskap men kan på sikt bli naturligt.
Förstår inte varför det inte finns regler som t ex var 10e träd som planteras ska vara ett lövträd eller liknande förslag.
Jag är skogsägare, nästan enbart tallskog. Lövträden gör jag brasved av.
Rekommenderar denna bok som jag just nu läser. Om hur granen kom till Sverige efter senaste istiden. Det är en rätt sen händelse att vi bara ser gran, gran, gran över hela Sverige:
https://www.bokus.com/bok/9789157698421/en-nykomling-i-skogen-sa-erovrade-granen-sverige/
https://www.bokus.com/bok/9789157698421/en-nykomling-i-skogen-sa-erovrade-granen-sverige/
Men efter de stora skogsbränderna har man ju pratat om hur bra det är med blandskog då bränder inte sprider sig lika bra i dessa så det är väl inte så bra ta bort lövbträd. Sedan att gran bara planteras ; Jag har skog i närheten som kalavverkades för många år sedan, det markbereddes men sedan brydde sig inte ägaren om att plantera och sent omsider har det börjat komma upp en hel del träd, mestadels björk men även gran och någon enstaka tall. Fanns andra som avverkade ungefär samtidigt och där man planterade och där är träden förstås mycket större men man ser ju tydligt att det är mycket tätare än det rimligen planterades så nog växer de upp av sig själv alltNötegårdsgubben skrev:
Björken är granens moder. Den självsår sig medan granen planteras, så vad som lätt sprider sig har du nog fått lite om bakfoten.
Och ja, man gallrar bort björken när granarna växt till sig lite, eftersom att granen är mer värdefull.
Det planteras för övrigt en del ädellöv en försvarlig bit upp i södra Sverige, men nästan alltid med bidrag, medan gran och tall (och även björk) är del av det kommersiella skogsbruket.
Allt detta gör tusentals små- och storskaliga skogsägare löpande, på sin mark.
När jag satte plant en sommar för 100år sedan satte vi i långa rader 1plant varannan meter. Lite osäker på avståndet mellan raderna, men någonstans mellan 1 och 2 meter. Osäker om det var gran eller tall dock.
Just tätheten kan väl bli ett bekymmer vid eventuell skogsbrand, samtidigt som jag förstår att det egentligen generellt är för få skogsbräner för insekterna och annat som trivs där det brunnit klart.
Just tätheten kan väl bli ett bekymmer vid eventuell skogsbrand, samtidigt som jag förstår att det egentligen generellt är för få skogsbräner för insekterna och annat som trivs där det brunnit klart.
Jag förstår inte varför du inte köper mark och planterar som du vill att det ska planteras?L Lakritsianen skrev:
Om du har lagfart på din fastighet och följer skogsvårdslagen är du fri att plantera som du önskar.
Precis! Och hade det funnits gamla stora ädelträd i närheten med frö och nötter hade de också hittat dit!J Jamtstårsa skrev:Men efter de stora skogsbränderna har man ju pratat om hur bra det är med blandskog då bränder inte sprider sig lika bra i dessa så det är väl inte så bra ta bort lövbträd. Sedan att gran bara planteras ; Jag har skog i närheten som kalavverkades för många år sedan, det markbereddes men sedan brydde sig inte ägaren om att plantera och sent omsider har det börjat komma upp en hel del träd, mestadels björk men även gran och någon enstaka tall. Fanns andra som avverkade ungefär samtidigt och där man planterade och där är träden förstås mycket större men man ser ju tydligt att det är mycket tätare än det rimligen planterades så nog växer de upp av sig själv allt
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Ja, det pratas mycket, i synnerhet sv dem som inte själva har sina pengar i skog.J Jamtstårsa skrev:
Jag utesluter inte att det satts för mycket gran, det talas om att det satts gran även på tallmarker vilket gör den mindre motståndskraftig. Å andra sidan kan ett regnigare klimat i Sverige vid höjda temperaturer tala till granens fördel. Det är inte så lätt att gissa rätt.
Min uppfattning är att skogsägare är rätt öppna för olika alternativ och gärna risksprider, men på olika platser, inte inom bestånd. Sannolikt för att det fortfarande är effektivare med skogsåkrar än blandskog, oavsett vad idealisterna säger.
För egen del tycker jag om tall- och lövskog av estetiska skäl, men har full förståelse och respekt för att de som lever av skogen har en mer prosaisk inställning till val av trädslag.
Vi har ungefär en hundradel så mycket skogsbränder nu som innan skogsbrukets expansion mitten 1800-talet.Anna_H skrev:
Vi har i stort sett inga rejäla skogsbränder alls om man jämför med tiden innan 1850.
"Men fynd av mer än 10 000 år gammal granved i fjällen antyder att den i själva verket har varit i landet "hela tiden"."Claes Sörmland skrev:
Grannens expansion har inget med plantering att göra dock, om någon skulle tro det. Det kommer sig av det kallare och fuktigare klimatet som startade för några tusen år sedan, vilket passade granen mycket bra.
Ändras klimatet, ändras vilka växter som är vanliga.
Lindbladh redogör för forskningsläget och även om data tyder på att det har funnits refugier med enstaka granar som klarade istiden (alltså isfria områden i fjällen i nordväst mot Atlanten) så ifrågasätts inte den generella bilden av en invandring från öst efter senaste istiden.M -MH- skrev:"Men fynd av mer än 10 000 år gammal granved i fjällen antyder att den i själva verket har varit i landet "hela tiden"."
Grannens expansion har inget med plantering att göra dock, om någon skulle tro det. Det kommer sig av det kallare och fuktigare klimatet som startade för några tusen år sedan, vilket passade granen mycket bra.
Ändras klimatet, ändras vilka växter som är vanliga.
Granens migration hade inte kommit till Skåne (förutom spridda bestånd) vid förra sekelskiftet så plantering har mycket med spridningen att göra där och längs västkusten. Men invasiv som granen är så hade den med tiden vunnit i alla fall, den kan etablera sig på ostörd mark i skuggan av andra träd. Sen växer den upp och slår ut konkurrenternas förmåga att föryngra sig.
Vill vi inte ha hela landet täckt att gran så måste vi således vidta aktiva åtgärder. Granens invasiva potential är alltför stark. Det är ett val vilken natur vi vill leva med.
Det ska ju också sägas att lövskog inte är så enkelt att få upp p g a viltbetet. Det gäller även tall. Nu bor jag i och för sig i vårt eget lilla zoo av inplanterade betare här vid Sörmlandskusten men banne mig allt som inte är gran toppas effektivt av klövdjuren. Gran är vinnaren.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det pratas mycket, i synnerhet sv dem som inte själva har sina pengar i skog.
Jag utesluter inte att det satts för mycket gran, det talas om att det satts gran även på tallmarker vilket gör den mindre motståndskraftig. Å andra sidan kan ett regnigare klimat i Sverige vid höjda temperaturer tala till granens fördel. Det är inte så lätt att gissa rätt.
Min uppfattning är att skogsägare är rätt öppna för olika alternativ och gärna risksprider, men på olika platser, inte inom bestånd. Sannolikt för att det fortfarande är effektivare med skogsåkrar än blandskog, oavsett vad idealisterna säger.
För egen del tycker jag om tall- och lövskog av estetiska skäl, men har full förståelse och respekt för att de som lever av skogen har en mer prosaisk inställning till val av trädslag.
Såg när jag bodde i Tyskland att man hägnade in planteringar av ädellöv med höga viltstängsel för att inte förlora småttingarna till viltet. Hur man får ekonomi i det förstår jag dock inte.