34 675 läst ·
47 svar
35k läst
47 svar
Grannen vill ta bort sin del av gemensam bergsyta
Är lite svårt att svara på.N Ninnie.1 skrev:Sluttningen av berget är på grannens sida. Den den engång srängda delen är på vår sida. Staketet är i behov av upprustning!!
Vi är inte intresserade av att lägga pengar på att ta bort del av berget som "insyns skyddar" oss från grannen. Dessutom uppskattas kostnaden till 150.000kr för att ta bort vår del. Skapar inget mervärde för oss.
Tror du det finns risk för att den kil som blir kvar kan rasa åt ena eller andra hållet?
Men om jag ska göra ett ingenjörsmässig antagande skulle jag spontant säga: iom att berget är skjutet tidigare på er sida, dessutom utan tätsöm är det värre tilltygat och mycket sprickbildning/mikrosprickor.
När grannen nu spräcker bort de intakta berget och lämnar en kil på en meter blir det intressant efter ett par vintrar.
Berg är otroligt starkt under tryck men mycket svagt i drag (det är därför sprängning fungerar så bra i berg. Särskilt med ”långsamma” sprängmedel som ger mycket gasbildning. Det gör att Berget ”kollapsar” och går sönder). Hursomhelst… poängen i det ovan är att efter vintern och när isen som expanderat smälter kommer du få ett drag i berget (därför våren är det mest riskabla i berg).
Detta kommer upprepas med åren och är det mycket sprickbildning i berget/slag/fickor kommer berget rasa sönder.
Ju längre norr ut du bor ju fortare kommer detta gå.
mvh
Redigerat:
Det är väl rätt självklart att TS kan kräva ett skriftligt ansvar för varje form av spricka eller annan skada på den del av berget dom är kvar. Går han inte med på det bör TS väldigt noga fotografera hela bergsytan på sin tomt för att kunna utkräva skadestånd om berget får sprickor eller andra skador. Att besiktning inte krävs innebär ju inte att en ansvarsfull granne måste säga nej till att betala en besiktning. Den som sätter igång så stora projekt borde känna ansvar att säkra mot skador hos grannar.
Återigen: Hur motiverar kommunen marklov för knackningen. Har TS lämnat godkännande till kommunen? TS måste ju tillfrågas då marknivån ska ändras > 0,5 m. Finns ju ingen anledning att ge OK om TS inte gillar att berget tas bort. Behöver inte ens motivera.
Jag skulle aldrig ens överväga att ge OK i det här läget.
QUOTE="ArneTW, post: 4438827, member: 30886"]Varför skulle grannen gå med på nåt sånt?
Jag tror TS inte har nåt att komma med...
Antingen tas berget bort och TS får betala en del.
Eller så blir det en bergsremsa kvar på TS tomt.
/ATW[/QUOTE]
Återigen: Hur motiverar kommunen marklov för knackningen. Har TS lämnat godkännande till kommunen? TS måste ju tillfrågas då marknivån ska ändras > 0,5 m. Finns ju ingen anledning att ge OK om TS inte gillar att berget tas bort. Behöver inte ens motivera.
Jag skulle aldrig ens överväga att ge OK i det här läget.
QUOTE="ArneTW, post: 4438827, member: 30886"]Varför skulle grannen gå med på nåt sånt?
Jag tror TS inte har nåt att komma med...
Antingen tas berget bort och TS får betala en del.
Eller så blir det en bergsremsa kvar på TS tomt.
/ATW[/QUOTE]
Klicka här för att svara