G Gubben Östman skrev:
Vi har SMS-trafik och minnesanteckningar från möten kring hur problemet ska lösas. Däremot har ju inte frågan ställts konkret om alla är med på att betala sin del vid varje tillfälle. Dessutom har just de här grannarna en tendens att inte svara på sms eller telefon och att inte heller dyka upp till mötena...

Nåja, det kan nog vara värt det att skicka ärendet till kfm i alla fall, som en markering. Så får vi se om vi drar det vidare därifrån.
Det kan vara värt att ni undersöker om det går att vinna framgång i en civilprocess med hänvisning till det begrepp som brukar kallas för konkludent handlande. Värt att notera är dock att en civilprocess kan bli dyr om man är tappande part (d.v.s. den som förlorar). Men någon timme med en jurist som fokuserar på avtalsrätt kan det nog ändå vara värt att lägga på saken, kanske inte för din del (i och med att skulden var relativt liten), men för dig och den andra grannen tillsammans däremot.

Jag är ingen expert på avtalsrätt, men som jag ser det borde det finnas ett utrymme för att i vart fall argumentera för att grannen genom sitt agerande har ingått ett avtal om att ni gemensamt ska finansiera de underhåll som krävs för vattenförsörjningen. Om jag förstått saken rätt hade grannarna betalat givet att reparationerna resulterat i att den gamla lösningen för vattnet fungerat som tänkt. Deras resonemang om en bussbiljett känns minst sagt märkligt och verkar mest ha till syfte att försöka motivera det faktum att grannarna inte vill betala för kalaset när det inte räckte till för att lösa problemet.

Det kan däremot bli något svårare att bevisa att en fordring föreligger om ni kontaktar kronofogden.

Sen måste jag bara fråga, hur ser det ut med vägarna? Är det också en informell lösning? Om så är fallet skulle jag rekommendera att ni försöker styra upp den situationen snarast eftersom era grannar bevisligen är snikna typer som försöker sko sig på andra. Lös då för allt i världen inte situationen genom servitutsbildning utan genom en gemensamhetsanläggning så att ni alla delar på underhållet etc.

Redigerat:
  • Gilla
JAndersson och 2 till
  • Laddar…
Väljer granne 1 att gå till kronofogden och därefter Tingsrätten så tycker jag att ni ska göra likadant trots att ert belopp är betydligt lägre. Av solidaritet men granne 1 och för visa att ni står enade mot granne 4.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Granne 4 har betalat för tidigare reparationer som gjorts, så det finns dokumenterat. De har också vid ett möte sagt att de inte har något emot de reparationsförsök som gjordes och att om vi hade fått igång anläggningen så hade de betalat, men eftersom det inte fungerar nu så ser de inte att de har del i anläggningen. Kanske kunde vara värt att försöka få det skriftligt... De svänger en del fram och tillbaka i sina resonemang och jag har inte skrivit upp dem alla här, eftersom det mest rör till det. Grunden är hela tiden att de ska slippa betala - eller för den delen hjälpa till att lösa de problem som funnits. Den frågan är däremot historia nu eftersom alla har varsin anläggning nu, och jag förväntar mig inte att de kommer hjälpa till att köra det gamla skrotet till tippen.

G Gubben Östman skrev:
Kanske kunde vara värt att försöka få det skriftligt...
Om du ska försöka få det skriftligt får du vara lurig - och definitivt inte nämna ett ord om kfm. Du får inte nämna något om er avsikt att använda grannens uttalande (skriftligt eller ej) för att fastställa ett fordringsförhållande. Och har grannen läst här på forumet är dina planer förstörda redan ;)

Det låter ändå som att ni kan fastställa att ni haft avtal om hur reparationskostnaderna ska fördelas baserat på hur ni gjort tidigare. Lyckas ni inte få något uttalande från grannen dokumenterat är det i de tidigare betalningarna från grannen ni har de starkaste bevisen.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
F
Är det inte enorma belopp vi pratar om så skulle jag nog personligen föreslå att gå ihop grannar 1-3 och solidariskt betala granne fyras skuld till dig och granne 1 så alla parterna 1-3 har stått för lika mycket. Livet är långt och i en liten by med fyra hushåll kommer det komma många tillfällen då granne 4 kommer känna konsekvenserna av att ställa sig utanför och bråka om kostnaderna

• Gilla
Roger Fundin och 25 till
  • Laddar…
Tråkig situation. En besvärande faktor är hur ni ska hantera utläggen om ni inte får granne fyra att betala. Ska du då ta smällen av din obetalda fjärdedel och granne ett smällen av sin större obetalda fjärdedel? Någonstans är ni väl minst tre som enats om att göra det här och som bör dela bördan lika.

Dock förvånar det mig om det inte finns några avtal eller servitut. Har ni gemensamt avlopp också? Hur är det i så fall reglerat?

Med en sådan granne skulle jag se till att få papper på så mycket som möjligt framåt. Det låter inte som någon man lånar ut ett halvdussin ägg, eller en kanna vatten, till.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tråkig situation. En besvärande faktor är hur ni ska hantera utläggen om ni inte får granne fyra att betala. Ska du då ta smällen av din obetalda fjärdedel och granne ett smällen av sin större obetalda fjärdedel? Någonstans är ni väl minst tre som enats om att göra det här och som bör dela bördan lika.

Dock förvånar det mig om det inte finns några avtal eller servitut. Har ni gemensamt avlopp också? Hur är det i så fall reglerat?

Med en sådan granne skulle jag se till att få papper på så mycket som möjligt framåt. Det låter inte som någon man lånar ut ett halvdussin ägg, eller en kanna
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Med en sådan granne skulle jag se till att få papper på så mycket som möjligt framåt. Det låter inte som någon man lånar ut ett halvdussin ägg, eller en kanna vatten, till.
Finns inget som hindrar att TS begär betalningsföreläggande hos Kfm. Om grannen vägrar betala så har i alla fall en markering gjorts. Det är dock inte värt att ta frågan till tingsrätten. Det rör för litet pengar och frågan kan vara juridiskt komplicerad (men TS bör i grunden ha rätt).
Håller med att det är rimligt att grannar 1-3 bör dela kostnaderna.

• Gilla
Gubben Östman och 2 till
  • Laddar…
Dela upp kostnaden mellan er 3 som vill betala sen kan ni gå till granne nr 4 och tala om vad som gäller i fortsättning dvs att ni vill inte ha nått med han att göra.

• Gilla
mlaf och 4 till
  • Laddar…
Spontan kort kommentar efter att ha skummat inläggen. Min erfa: Reaktionen från den "betalningsovillige" berörde indikerar att man fått dålig ekonomi och/eller är osams internt, dvs i familjen eller fastighetens ägarkrets om de är fler. Personliga saker antagligen. Den som frontar Er har fått eller är rädd för att få skit och saknar mandat. De som har "mest årsikter" styr från baksätet genom att tjura och köra med frontfiguren. .

Det är verkligen synd att man måste formalisera för att saker ska funka över tid men tydligen är det vad som fattats.

Hoppas det löser sig

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
G Gubben Östman skrev:
Granne 1 har fått betalt av alla utom av nr 4, det är egentligen han som sitter med de stora kostnaderna och förmodligen kommer driva frågan vidare.

Servitut på gamla brunnen finns men är från 40-talet och inte så detaljerade. De nya brunnarna behöver inga servitut eftersom varje fastighet borrar hos sig. Lite onödigt kanske att betala 100 kkr+ per brunn när det skulle räcka med en brunn til alla fyra men rätt skönt att inte behöva agera vaktmästare åt grannen.

För min del handlar det inte så mycket om pengarna utan om att jag tycker granne 4 utnyttjar oss andra. Som i så många andra fal är det här bara sista droppen som får bägaren att rinna över...

Det ser ut som att vi kommer hantera vägen genom att skapa en samfällighet, det kostar visserligen skjortan men om en vägrar samarbeta så får man väl ta till formalia...
Det har tydligen gått bra för nr 4 att åka snålskjuts alla andra år, det borde väl ha skapats en hävd kan man tycka.
Så otroligt trist med människor som inte gör rätt för sig.
Men, Skit i pengarna, lägg istället en hundring på ett paket montageskruv och låt den jä..in få köpa nya däck för 10 tkr och njut av situationen!

• Haha
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
B
Först reagerade jag som de flesta här; tyckte att det var en skit till granne som inte betalar sin del av er muntliga överenskommelse - sedan började jag fundera. Kan det finnas ett annat skäl till att de vägrar att betala? Kan de på något sätt hamnat i ekonomiskt trångmål, men vill inte klä skott för det? Vad vet ni om deras situation? Kan ni kanske närma er genom att diskutera en ekonomisk lösning, kanske avbetalning? Många människor har hamnat i svårigheter pga att t ex Corona. Blivit av med inkomster som man haft tidigare. De kanske har problem i familjen som de inte vill skylta med? osämja. Skilsmässa. Otrohet, mm. Det man ser utifrån som grannar är sällen hela sanningen.

Visst kan man gå den ”hårda vägen” med kronofogden och tingsrätten, men jag föreslår ändå att den av er grannar som står närmast den berörda familjen tar kontakt och försöker prata. Kanske bara med en i familjen, som med lite tur kan berätta vad DET VERKLIGEN handlar om. Inte kan väl en familj tycka att det är värt att hamna utanför er lilla gemenskap för en så pass liten summa. Känner denna familj sig utanför? Snackas det skit om dem och detta är deras sätt att ge igen? Fundera ni övriga ”duktiga betalande grannar” vad som kan vara den verkliga faktorn. Det är svårt att vara grannar och alltid vara överens. (Jag vet och talar av egen erfarenhet ☹️)

Jag tror att det finns mer i denna berättelse än det vi fått veta. Så mitt råd är att först försöka en gång till innan ni tar till stora släggan. Ni ska ändå leva sida vid sida många år till. Om det sedan inte går att lösa på annat sätt, kanske ni återstående grannar kan ta ”er del” av grann-skulden. Lycka till ❤️❤️❤️❤️

• Gilla
nissebrun och 13 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Det kan vara värt att ni undersöker om det går att vinna framgång i en civilprocess med hänvisning till det begrepp som brukar kallas för konkludent handlande. Värt att notera är dock att en civilprocess kan bli dyr om man är tappande part (d.v.s. den som förlorar). Men någon timme med en jurist som fokuserar på avtalsrätt kan det nog ändå vara värt att lägga på saken, kanske inte för din del (i och med att skulden var relativt liten), men för dig och den andra grannen tillsammans däremot.

Jag är ingen expert på avtalsrätt, men som jag ser det borde det finnas ett utrymme för att i vart fall argumentera för att grannen genom sitt agerande har ingått ett avtal om att ni gemensamt ska finansiera de underhåll som krävs för vattenförsörjningen. Om jag förstått saken rätt hade grannarna betalat givet att reparationerna resulterat i att den gamla lösningen för vattnet fungerat som tänkt. Deras resonemang om en bussbiljett känns minst sagt märkligt och verkar mest ha till syfte att försöka motivera det faktum att grannarna inte vill betala för kalaset när det inte räckte till för att lösa problemet.

Det kan däremot bli något svårare att bevisa att en fordring föreligger om ni kontaktar kronofogden.

Sen måste jag bara fråga, hur ser det ut med vägarna? Är det också en informell lösning? Om så är fallet skulle jag rekommendera att ni försöker styra upp den situationen snarast eftersom era grannar bevisligen är snikna typer som försöker sko sig på andra. Lös då för allt i världen inte situationen genom servitutsbildning utan genom en gemensamhetsanläggning så att ni alla delar på underhållet etc.
Hej
Be Lantmäteriet göra en regelrätt förrättning och fastställa andelstal för gemensamhetsanläggningarna. Då är problemet ur världen.

• Gilla
Gubben Östman
  • Laddar…
Ganska speciellt och faktiskt lite intressant, åtminstone potentiellt. Men skulle nog bli ganska snårigt i en process. Det gäller ju då att försöka styrka inte bara ett samarbete som konstituerar ett avtal (eller möjligtvis, men troligen inte, ett enkelt bolag) med ett fast partsbruk, utan också vilket innehåll bruket har och om det har följts i detta sista fall. Sannolikt skulle det bli svåra bevisfrågor och relativt dryga advokatkostnader. Fast allt beror förstås på all dokumentation, vittnen med mera som det är svårt att veta så mycket om. KFM kan nog vara en motiverad markering, men mycket svårt att säga om det är värt att processa. Spontant är jag skeptisk, men som sagt, det är mycket jag inte vet.

• Gilla
Gubben Östman
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Är det inte enorma belopp vi pratar om så skulle jag nog personligen föreslå att gå ihop grannar 1-3 och solidariskt betala granne fyras skuld till dig och granne 1 så alla parterna 1-3 har stått för lika mycket. Livet är långt och i en liten by med fyra hushåll kommer det komma många tillfällen då granne 4 kommer känna konsekvenserna av att ställa sig utanför och bråka om kostnaderna
Kanske ni 3 som är överens ska göra en gemensam anläggning och dela på kostnaden? Och då göra klart vad som gäller. Sedan har ni nog nästa problem snart när det gäller vägen. Men beställ inget förrän granne 4 betalat i förskott.

• Gilla
Niklas Hjalmarsson och 1 till
  • Laddar…
Kan inte förstå hur man kan " skita ner sig" för 2000kr. Han kanske inte är intresserad av framtida goda relationer. Mest synd om honom. Dela hans kostnad på er andra tre.
En sak till, sluta hälsa på honon.

• Gilla
mg765 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.