Grannen tog bort våran genensamma avloppsbrunn (som vi har servitut på) och byggde en ny gigantisk avloppsbrunn (lika stor som vårat sommarhus). Kopplade in oss på den nya och kräver att vi ska betala för halva. Grannens hus är antal 100kvm större än vårat. Vi påtalade vid deras bygglovsansökan att våran gemensamma avloppsbrunn ligger där grannens nybyggnation ska stå. Mina frågor är
1. Hur kunde kommunen tillåta att det byggs på ett servitut? 2.Hur kan man bara riva någons servitut utan att vi kontaktas? 3.Kan verkligen lantmäteriet tvinga oss riva det gamla servitut och gå med på det nya?
Känner mig så överkörd och maktlös för så här kan det väl inte gå till?
1. Hur kunde kommunen tillåta att det byggs på ett servitut? 2.Hur kan man bara riva någons servitut utan att vi kontaktas? 3.Kan verkligen lantmäteriet tvinga oss riva det gamla servitut och gå med på det nya?
Känner mig så överkörd och maktlös för så här kan det väl inte gå till?
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
1.tror inte det påverkar ett bygglov. Servitutet är mer en civilrättslig rättighet. Om grannen hindrar dig från att nyttja ditt servitut så är det upp till dig att stämma grannen.
2. Var kommer LM in i bilden? Har grannen fått igenom en ny förrättning?
När det gäller hur en ev. ny avloppsanläggning skall betalas så blir det lite komplicerat. Det kan ju vara så att kommunen kräver uppgradering till miniteningsverk (låter som det på beskr). Då är det rimligt att de som använder anläggningen delar på kostnaden. Om den bef. anläggningen blir förbjuden. Om delningen sedan skall vara 50/50 kan ju diskuteras. Går att argumentera för alla möjliga fördelningar.
2. Var kommer LM in i bilden? Har grannen fått igenom en ny förrättning?
När det gäller hur en ev. ny avloppsanläggning skall betalas så blir det lite komplicerat. Det kan ju vara så att kommunen kräver uppgradering till miniteningsverk (låter som det på beskr). Då är det rimligt att de som använder anläggningen delar på kostnaden. Om den bef. anläggningen blir förbjuden. Om delningen sedan skall vara 50/50 kan ju diskuteras. Går att argumentera för alla möjliga fördelningar.
Jag tror ni ska förhandla om andelstalen... är grannens hus större och använder den mer så ska de kanske stå för en större del av kostnaden.
Om jobbet redan är gjort så får ni ta ställning till om det är billigare/bättre för er att göra en egen lösning eller betala.
Historiskt vem har haft ansvaret för avloppet skött om slamtömning etc?
Hur mycket pengar pratar vi om?
/ATW
Om jobbet redan är gjort så får ni ta ställning till om det är billigare/bättre för er att göra en egen lösning eller betala.
Historiskt vem har haft ansvaret för avloppet skött om slamtömning etc?
Hur mycket pengar pratar vi om?
/ATW
Ja det stämmer, kommunen har inte med era servitut att göra utan det är mellan er som fastighetsägare.
Sen tycks det råda någon sorts missförstånd. Ett servitut är inte en fysisk anläggning som t ex en avloppsbrunn utan är en rättighet att stadigvarande få nyttja något på en annan fastighet t ex ett avlopp eller mark för att leda avloppsvatten.
Vad exakt står det att denna rättighet är i servitutet? Finns den en karta som beskrivet var servitutet är lokaliserat.
Kan det vara så att grannen ägde avloppsbrunnen och därmed hade rätt att ta bort den men att du via servitutet har rätt till viss mark för att anlägga din egen avloppsreningsanläggning på någon viss del av grannens fastighet?
Sen tycks det råda någon sorts missförstånd. Ett servitut är inte en fysisk anläggning som t ex en avloppsbrunn utan är en rättighet att stadigvarande få nyttja något på en annan fastighet t ex ett avlopp eller mark för att leda avloppsvatten.
Vad exakt står det att denna rättighet är i servitutet? Finns den en karta som beskrivet var servitutet är lokaliserat.
Kan det vara så att grannen ägde avloppsbrunnen och därmed hade rätt att ta bort den men att du via servitutet har rätt till viss mark för att anlägga din egen avloppsreningsanläggning på någon viss del av grannens fastighet?
Trodde att man inte kan bara riva ett gammalt servitut hur som helst. Huset är från 50talet och det är bara lantmäteriet som kan upphäva servitutet. Vet inte hur vi skulle gjort annorlunda.C cotillion skrev:
Servitutet inte är inte en grej/pryl/sak utan en rättighet att bruka något på grannens fastighet. Exakt vad står det att denna rättighet är? Men den informationen så kan vi kanske hjälpa dig vidare med frågan. Annars blir det svårt.A Amatören76 skrev:
Kommer tyvärr inte åt dokumenten de ligger inte digitalt (de är från 50talet) och har dessa i huset. Men det är ett avtalsservitut på skeptiktank och avloppsledningar. Det står inte mycket mera än att vi har rätt att använda avloppstanken.
Jag är väl naiv.. Har alltid haft trevliga grannar (det är mitt barndomshem) men känns lite som denna nya granne kom och körde över oss i det mesta när han byggde. Han bråkar om allt och anmäler allt möjligt och inte endast oss.
Helst vill vi ha en egen avloppsbrunn så vi har börjat kolla på det. Ja kanske borde vi polisanmält när han kopplade bort oss men jag är inte den typen.
Grannen har kopplat in lantmäteriet och detta är ett pågående ärende men känns som lantmäteriet vill inte stöta sig med grannen och går gärna hans ärenden. (Grannen har mycket pengar och är en person som drivit stort företag)
Vi ska kolla med en jurist nästa vecka men är bara rädd att det sticker iväg och jag är definitivt inte gjord av pengar
Vet att vi inte ägde brunnen men alltid betalat hälften av tömningen gör det fortfarande med den nya brunnen (gisses vad kostnaden gått upp med den nya) fakturan kommer direkt från de som tömmer (japp ser att vi betalar halva kostnaden) så vi har inte brutit något i åtagande och när det var problem fixade min pappa och den förra grannen allt gemensamt.
Så är det bara gilla läget
Helst vill vi ha en egen avloppsbrunn så vi har börjat kolla på det. Ja kanske borde vi polisanmält när han kopplade bort oss men jag är inte den typen.
Grannen har kopplat in lantmäteriet och detta är ett pågående ärende men känns som lantmäteriet vill inte stöta sig med grannen och går gärna hans ärenden. (Grannen har mycket pengar och är en person som drivit stort företag)
Vi ska kolla med en jurist nästa vecka men är bara rädd att det sticker iväg och jag är definitivt inte gjord av pengar
Vet att vi inte ägde brunnen men alltid betalat hälften av tömningen gör det fortfarande med den nya brunnen (gisses vad kostnaden gått upp med den nya) fakturan kommer direkt från de som tömmer (japp ser att vi betalar halva kostnaden) så vi har inte brutit något i åtagande och när det var problem fixade min pappa och den förra grannen allt gemensamt.
Men nu förstår jag inte helt. Grannen har alltså ordnat så att er avloppsanslutning nu är flyttad och ni nu kan använda den nya tanken? Så egentligen har inget försämrats för er och er rättighet i servitutet har respekterats av grannen? Är det att ni fick inte vara med och bestämma över tankens utformning som är irritationsmomentet? Eller vill grannen att ni betalar halva kostnaden för den nya tankens anläggningskostnad?A Amatören76 skrev:Vet att vi inte ägde brunnen men alltid betalat hälften av tömningen gör det fortfarande med den nya brunnen (gisses vad kostnaden gått upp med den nya) fakturan kommer direkt från de som tömmer (japp ser att vi betalar halva kostnaden) så vi har inte brutit något i åtagande och när det var problem fixade min pappa och den förra grannen allt gemensamt.
Redigerat:
Om grannen har bytt brunn och ni fortfarande är kopplad till den nya så är väl servitutet helt oförändrat? På vilket sätt har servitutets stipulerade rätt att nyttja en avloppsanläggning på grannens fastighet upphävts?A Amatören76 skrev:
Visste grannen om att ni hade detta avtalsservitut i samband med att han köpte sin fastighet? I och med att det inte tycks vara inskrivet hos Lantmäteriet och där tillgängligt digitalt. Jag frågar eftersom avtalsservitut så lätt blir ogiltiga om en fastighet byter ägare och den nya ägaren inte får information om avtalsservitutet före köpet.A Amatören76 skrev: