Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Adam F skrev:
Ok, så kanske inte bilar, men det beror på vilken bil man har... Sist när grannen skulle måla om så satte jag upp sågbockar och spände avspärrningsband emellan, men inte ens det hjälpte. Ställningsfirman rev bort tejpen och dumpade sin ställning på min gräsmatta.
Då hade jag låtit frakta bort den och sedan hade de fått lösa ut den mot kostnaden för bortfraktningen.

thomasx skrev:
Då hade jag låtit frakta bort den och sedan hade de fått lösa ut den mot kostnaden för bortfraktningen.
Det hade jag också velat göra, fast det kallas i Sverige för egenmäktigt förfarande.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Adam F skrev:
Det hade jag också velat göra, fast det kallas i Sverige för egenmäktigt förfarande.
Inte nödvändigtvis 😉

Handlar det t.ex. om andra människors säkerhet kan det finnas all anledning att flytta och då utan att det blir egenmäktigt förfarande.

Martin_B
thomasx skrev:
Inte nödvändigtvis 😉

Handlar det t.ex. om andra människors säkerhet kan det finnas all anledning att flytta och då utan att det blir egenmäktigt förfarande.
Jo, men då är man ju där igen. Ägaren till bilen som man har fraktat bort anmäler en för egenmäktigt förfarande. Sedan måste jag ju som har fraktat bort bilen visa att bilen i så fall utgjorde en fara för andra människor exempelvis, som du nämner. Och det kan jag kanske inte, eftersom jag bara såg till o forsla bort det för jag var irriterad på att någon tog sig friheter på min egen mark. Så blir jag straffad i slutändan!
Finns ett otal exempel på sådana här hopplösa orättvisor, det är så man skulle vilja slita ut sitt hår.
Som sagt, vi lever i ett orättvist samhälle på många vis. Återigen därför jag menar att man helt enkelt får selektera vilka strider man skall ta, för ibland blir man utsatt för orättvisor och kan långt ifrån alltid få upprättelse. Har inte med feghet att göra eller att man inte vågar ta konflikter. Jag vågar definitivt ta konflikter, men jag är samtidigt inte så dum så jag gräver ner mig själv i avgrunden på köpet :)

• Gilla
Adam F
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Jo, men då är man ju där igen. Ägaren till bilen som man har fraktat bort anmäler en för egenmäktigt förfarande. Sedan måste jag ju som har fraktat bort bilen visa att bilen i så fall utgjorde en fara för andra människor exempelvis, som du nämner. Och det kan jag kanske inte, eftersom jag bara såg till o forsla bort det för jag var irriterad på att någon tog sig friheter på min egen mark. Så blir jag straffad i slutändan!
Finns ett otal exempel på sådana här hopplösa orättvisor, det är så man skulle vilja slita ut sitt hår.
Som sagt, vi lever i ett orättvist samhälle på många vis. Återigen därför jag menar att man helt enkelt får selektera vilka strider man skall ta, för ibland blir man utsatt för orättvisor och kan långt ifrån alltid få upprättelse. Har inte med feghet att göra eller att man inte vågar ta konflikter. Jag vågar definitivt ta konflikter, men jag är samtidigt inte så dum så jag gräver ner mig själv i avgrunden på köpet :)
Fast nu gällde det en hög byggnadsställningsdelar som dumpades på gräsmattan, om jag fattade rätt. Och där vill inte jag ha 20 småbarn på besök klättrandes.

Martin_B
Som ett bra exempel på dessa orättvisor kan nämnas exempelvis bortförande av barn. Om ena föräldern för bort ett barn och undanhåller barnet från den andra föräldern, så kan inte den andra föräldern bara leta reda på barnet och "röva tillbaka" det utan att själv riskera att bli straffad för egenmäktighet med barn. Spelar ingen roll om vårdnaden är helt jämnt fördelat på 50%-50%!
Så otroligt ruttet är det.
Jag tror det finns exempel på när föräldrar har gjort så här och själva hamnat i fängelse sedan! Det är helt sjukt.

Martin_B
thomasx skrev:
Fast nu gällde det en hög byggnadsställningsdelar som dumpades på gräsmattan, om jag fattade rätt. Och där vill inte jag ha 20 småbarn på besök klättrandes.
Förlåt mig, där missförstod jag det jag läste. Du menade ställningen ja. Ok.
Men oavsett så ligger bevisbördan på den som har fraktat bort grejerna. Visst är det farligare med byggnadsställningsdelar än en bil, men även en bil kan man i så fall trilla från. Kan du i så fall bevisa att det var en fara för andra? Det är lite så jag menar.
Inom rättsväsendet så lägger man inte direkt någon vikt på moral. Kan du bevisa och hävda ditt osv. så kan du, kan du inte så spelar det ingen roll hur sjukt det än låter och vad du än har blivit utsatt för.

Men absolut. Jag skulle själv försöka få bort eländet från min tomt. Visst skulle jag. Sen får motparten anmäla mig för precis vad han vill.

Martin_B skrev:
I och för sig borde man ju kunna satsa på att polisen lägger ned en anmälan om egenmäktigt förfarande lika lätt som de lägger ner allt annat. Om polisen frågar en något så är det väl bara att vägra svara så lägger de ned fallet.

• Gilla
Adam F
  • Laddar…
Martin_B
Det är i och för sig räddningen i ett sådant läge :D ...rättvisan är ju lika handikappad åt bägge håll så att säga.

Martin_B
thomasx skrev:
Inte nödvändigtvis 😉

Haha, förresten :D ...inte för att vara jobbig, men som en kul fråga då jag kom o tänka på följande. Var i herrans namn skall du dumpa av skräpet i sin tur? Alltid är det någon som äger marken, om inte annat kommunen. Finns det inte risk för att de i sin tur anser samma sak om dig som du ansåg om busen som dumpade av skräpet på din tomt från början? ;)
Och för att du inte skall få så lätt o svara, så kan vi anta att du inte har en aning om vem som dumpade av skräpet på din tomt, dvs. du kan inte återföra det till ägaren :)

Det verkligt passande vore ju att dumpa det på polisens parkering någon tid de har stängt kontoret ;-) Undrar om de skulle lägga ned med hänvisning spaningsuppslag saknas. Det är väl säkrast att tejpa över nummerplåtarna ifall de har kamera som vakar.

lbgu skrev:
Det verkligt passande vore ju att dumpa det på polisens parkering någon tid de har stängt kontoret ;-) Undrar om de skulle lägga ned med hänvisning spaningsuppslag saknas. Det är väl säkrast att tejpa över nummerplåtarna ifall de har kamera som vakar.
Njae, det skulle jag inte rekommendera. De brukar iaf hålla rent runt sin egen dörr... ;)

Martin_B
lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, det skulle jag inte rekommendera. De brukar iaf hålla rent runt sin egen dörr... ;)
hah, exakt vad jag tänkte. Då minsann blir det fart på de. Plötsligt har de oändligt med resurser till att utreda!

Martin_B skrev:
Förlåt mig, där missförstod jag det jag läste. Du menade ställningen ja. Ok.
Men oavsett så ligger bevisbördan på den som har fraktat bort grejerna.
Bevisbördan ligger alltid på den som anklagar någon för något. I Sverige är man oskyldig tills motsatsen bevisats. Utom när det gäller skatter och parkeringsböter, då är man skyldig tills man själv bevisat motsatsen ;)

Vad gäller en hög med byggnadsställningsdelar som dumpats på min tomt där det under dagen ska vistas 20 småbarn i värsta virvelvindsåldern så räknar jag kallt med att vilken domstol som helst, om det nu verkligen skulle gå så långt, ganska snabbt inser faran med det. Återstår i så fall för den som anklagar mig för något att bevisa att det material den egenmäktigt dumpat på min tomt inte utgjorde någon fara och därför skulle fått ligga kvar. Hur man nu ska kunna argumentera för det med hedern i behåll när det var egenmäktigt förfarande att dumpa det där till att börja med.

Martin_B skrev:
Haha, förresten :D ...inte för att vara jobbig, men som en kul fråga då jag kom o tänka på följande. Var i herrans namn skall du dumpa av skräpet i sin tur? Alltid är det någon som äger marken, om inte annat kommunen. Finns det inte risk för att de i sin tur anser samma sak om dig som du ansåg om busen som dumpade av skräpet på din tomt från början? ;)
Och för att du inte skall få så lätt o svara, så kan vi anta att du inte har en aning om vem som dumpade av skräpet på din tomt, dvs. du kan inte återföra det till ägaren :)
Jag ringer närmaste LBC och ber dem hämta det samt förvara det åt mig under en kort period, det löser de nog, de brukar vara duktiga på sånt ;)

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.