Rätta mig om jag har fel, men är inte barn alla våras ansvar???
Barn utan gränser kanske har föräldrar utan gränser, så jag ser inga fel i att hjälpa barnen OCH föräldrarna i fråga att berätta vad som jag anser är ok och vad som inte är ok.
Har inga problem med att säga ifrån oavsett om det är mina eller andras ungar.
Å jo, grannens studsmatta står ett några meter från vår uteplats, glada ungar som stojar kan jag leva med.
När leken övergår i gråt eller slagsmål anser jag det ok som vuxen att säga till om ingen annan "vuxen" är närvarande.
//Jante

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Jante skrev:
Rätta mig om jag har fel, men är inte barn alla våras ansvar???
//Jante
Det där är ju en högst personlig åsikt skulle jag vill hävda. En åsikt är en åsikt så att säga att du har fel, det kan ju ingen. Däremot håller jag inte med dig men det är en helt annan sak. Sen kan jag tycka att det är ett flummig tanke att alla skulle ha någon form av kollektivt ansvar för nästa generations uppfostran. Jag har inga barn och har ingen lust att ta på mig något som helst ansvar för att andras barn skall bli bra människor. Egoistiskt? Ja kanske, men knappast mer egoistiskt än att skaffa barn. Jag har inget emot barn, min sambo har barn, de kan jag gärna hjälpa till att uppfostra och kanske till viss del sambons syskonbarn men redan där börjar det mer luta åt att jag tillrättavisar dem för min egen skull. Grannarnas barn definitivt så - de få gånger det hänt att jag behövt.
Om man drar ut lite på det så skulle man kunna argumentera att vi får den värld vi förtjänar - om vi (jag) skiter i hur andras barn uppfostras så får jag skylla mig själv när jag blir nerslagen och rånad av lille Alf. Hade jag tagit mitt ansvar när Alf var 6 år gammal hade han kanske inte blivit kriminell. Fast då skulle jag få ta på mig ansvaret för att hålla koll på alla barn i min närhet. Bor i radhusområde, blir många barn.... Nä, skaffar man barn får man allt ta ansvar för dem. Det är min åsikt och den är inte fel, däremot håller inte alla med mig... ;)

Resten av ditt inlägg håller jag med om till 100%, dock mer ur den synvinkeln att det är för min egen skull, men det tror jag framgår av mitt förra inlägg... :) Barn som slåss kan jag gå emellan, men inte ur uppfostringssyfte utan för att hindra att någon blir slagen.

Redigerat:
  • Gilla
robhol
  • Laddar…
P
ToRy skrev:
...Däremot så håller jag även med dem som anser att man som ickeförälder (till just de aktuella barnen) ska kunna prata med, förmana eller tillrättavisa ett barn, oavsett vad det gäller, utan att barnet eller föräldern ska tycka det är något konstigt med det.
Det är väl just det, att föräldern inte tycker att det är någonting konstigt med det. Ifall min granne skulle säga åt mina barn så skulle jag skämmas en smula över att jag inte hann först (om tillsägelsen är korrekt och befogad).

ToRy skrev:
Därmed inte sagt att ickeföräldern har ansvaret för barnet utan att den KAN om den VILL. Det betyder att om jag på något sätt blir störd av ett barn, på ett sätt som jag tycker strider mot någon slags social regel om vad som är godkänt, så kommer jag förmodligen ge den eventuellt närvarande föräldern chansen att tillrättavisa sitt eget barn. Om det inte sker, eller om föräldern inte är närvarande just då, så gör jag det själv. Inte för att det är mitt ansvar utan för att det gynnar mig.
Det håller jag med om och jag skulle antagligen säga till jag också. Jag har dock aldrig behövt göra det ännu. Det jag som sagt vänder mig emot är föräldrar som i princip struntar i att hålla kolla på sina barn och låter grannarna göra det istället.

Vissa uppmuntrar andra att säga åt deras barn om de tycker barnen går för långt. Jag vet (tror iaf) de gör det av vänlighet mot grannen för att på något sätt försöka uttrycka att "jag kommer inte bli arg om du säger åt mina barn", men det de faktiskt också implicit på något sätt säger, kanske utan att mena det, är att "jag tänkte slappna av med min barnuppfostran en stund och gå in och kolla på TV, men om (när) barnen går överstyr så kan du göra något åt det själv så slipper jag vara här och ha koll på dem hela tiden". Sen låter de en stackars granne som är försynt och inte vill "klaga" sitta där i oljudet medan de själva ligger och slappar i soffan.

ToRy skrev:
Som andra har varit inne på; det är ju inte säkert att jag och barnets föräldrar har samma gränser. Ett barn - och alla föräldrar - måste lära sig det också. Kanske framförallt föräldrar... Man kan ju dra en parallell med besök hemma. En kompis/släkting kommer på besök med sitt barn. Hemma hos sig själv är barnet vant vid att få stöka ner, väsnas, dra hunden i svansen och vad det nu kan vara, hemma hos mig/dig är det inte okej. Vad gör du då när barnet plågar din hund, sitter i soffan och käkar rinnande glass och målar streckgubbar på väggarna? (Lite överdrifter jag vet...) Väntar du på att föräldern ska säga något eller gör du det? Jag hade definitivt gjort det. Både barnet och föräldern måste lära sig att i mitt hus gäller mina regler, jag skiter i om barnet får skrika sig hes hemma, hos mig håller inte det, punkt. Det är inte mitt ansvar att lära barnet det men jag kan ju inte förvänta mig att en förälder som inte kan mina gränser ska säga något.
Jag väntar och förväntar mig att föräldrarna säger åt sina barn. punkt. Men gör de inte det säger jag självklart till barnen, men jag tycker inte att jag ska behöva göra det.

Men när jag själv är hemma hos någon annan och har med mina barn så tillåter jag absolut inte mina barn att klättra i sofforna även om jag ibland tillåter det hemma. När jag inte är säker på bekants gränser anser jag det är bättre att vara på den säkra sidan och vara ganska strikt tills jag har känt av vad som är tillåtet och inte och gör inte tvärtom, dvs låter dom härja fritt och låta den jag är hemma hos behöva säga åt mina barn för att hitta nivån.

ToRy skrev:
Lite annorlunda blir det kanske i exemplet med barn som tränger sig i liftkön och liknande. Det är ju (för de flesta av oss) ett rätt uppenbart exempel på hur man inte beter sig. Där kan man ju förvänta sig att en eventuell förälder säger till sitt barn och jag hade blivit rätt sur om de inte gjort det. Samtidigt hade jag inte tvekat att göra det själv, och har gjort det vid ett flertal tillfällen. Ibland får man blickar som säger "Va! Pratar gubben med mig? Har aldrig hänt förut..." Då börjar man ju undra...

• Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
ToRy skrev:
Om man drar ut lite på det så skulle man kunna argumentera att vi får den värld vi förtjänar - om vi (jag) skiter i hur andras barn uppfostras så får jag skylla mig själv när jag blir nerslagen och rånad av lille Alf. Hade jag tagit mitt ansvar när Alf var 6 år gammal hade han kanske inte blivit kriminell. Fast då skulle jag få ta på mig ansvaret för att hålla koll på alla barn i min närhet. Bor i radhusområde, blir många barn.... Nä, skaffar man barn får man allt ta ansvar för dem. Det är min åsikt och den är inte fel, däremot håller inte alla med mig... ;)
Som det mesta i den här tråden är det personliga åsikter :D eller hur.
Och ja, det är lätt att dra ut på det, vi har den värld och de barn vi förtjänar...
Egentligen är det inte barn det är fel på, det är föräldrarna... ;)
Återigen det där med gränser...

Som historien med den lilla pojken i kön på ICA som körde på tanten framför i kön med kundvagnen om och om igen. Föräldrarna sa inget och till slut bad tanten dem säga åt sin son att sluta.
"Vi tror på en fri uppfostran" var enda svaret... och ungen fick fortsätta.
En kille i kön brevid gick fram, tog sin ketchup flaska och klämde ut en rejäl klick i håret på ungen, vände sig till föräldrarna och sa...
"Jag har FÅTT en fri uppfostran" :thumbup:

//Jante

• Gilla
robhol och 5 till
  • Laddar…
Så nu tror alla grannar till oss att vi sitter inne i huset och glor på TV när grabbarna nyttjar den nya studsmattan för att vi informerade dem om att det är helt OK att säga ifrån om de låter för mycket. Vi frågade snällt innan vi köpte den då vi har små tomter och inte fanns annan plats än vid tomtgräns det va platt nog. Och då vi inte är hemma varje minut eller kan sitta och titta på när de leker utan måste fixa med de vanliga husbestyren så va det för mig självklart att säga detta till grannarna att de får ryta ifrån om de låter för mycket i lek och stoj.

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
P
snuttjulle skrev:
Så nu tror alla grannar till oss att vi sitter inne i huset och glor på TV när grabbarna nyttjar den nya studsmattan för att vi informerade dem om att det är helt OK att säga ifrån om de låter för mycket.
Japp, precis så skulle det kunna vara.:thumbup:

• Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
det är sant inget bygglov.är mobilt. har ni ingen villaförening ni kan prata med varandra om gemensam trevnad eller lägg ihop pengar till en lekplats. alla vinner. men varför sätter du dig i ett villaområde. är som lägenhet. köp hus där ni kan va i fred i stället.alla mår bättre.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Idén att bara föräldrarna och den närmsta släkten får tillrättavisa, och prata med, barn är ett rejält fall bakåt. Barn är ingen pryl som en förälder likt en förstärkare äger och fininställer! Barn är egna personer, människor, och på olika stadier mot vuxendom. De har givetvis behov av kontakt med andra vuxna än föräldrarna och dagispersonalen, även med okända människor. Det handlar inte om uppfostran, utan om kommunikation. Bara ordet uppfostran är gammaldags! Jag ser på min roll som förälder som vägledande och upptäcksledare, inte som magister.

Varför skiljer vi på "ouppfostrade" barn och vuxna förresten? Ringer ni alfs farfar när Alf sr har spritfest och stökar? Jag tycker att det är självklart att tilltala främmande barn, och jag gör det inom i stort sett samma normer som jag tilltalar andra vuxna!

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
snuttjulle skrev:
Så nu tror alla grannar till oss att vi sitter inne i huset och glor på TV när grabbarna nyttjar den nya studsmattan för att vi informerade dem om att det är helt OK att säga ifrån om de låter för mycket. Vi frågade snällt innan vi köpte den då vi har små tomter och inte fanns annan plats än vid tomtgräns det va platt nog. Och då vi inte är hemma varje minut eller kan sitta och titta på när de leker utan måste fixa med de vanliga husbestyren så va det för mig självklart att säga detta till grannarna att de får ryta ifrån om de låter för mycket i lek och stoj.
Det tror de nog inte om de nån gång faktiskt sett eller hört dig tillrättavisa ungarna för att de låter för mycket.

Sätt upp ett staket?

nikasp
Brukar inte hönsgödsel komma upp som "deterrant"?

Cujo skrev:
Barn har definitivt ingen rätt att låta precis så mycket som dem vill! Barn skall visa hänsyn till sin omgivning, precis som vuxna. Barn går ofta upp i sin egen lek, och glömmer då att visa hänsyn. (T ex 4-5 ungar som gallskriker på en studsmatta).

Då är det upp till närmaste vuxen att påminna dem om att visa hänsyn. Det är här det har gått allvarligt fel med dagens barn och föräldrar!!! För det är en uppenbar risk att när man med all rätt säger till ett störande barn, antingen får ett ohyfsat svar av barnet, eller ännu värre, att föräldern försvarar barnets störande beteende.

Själv har haft jag grannens barns studsmatta ca 5m ifrån vår uteplats i tre år. Självklart har man hört dem, men jag har aldrig blivit störd. Så bevisligen går det att leka utan att störa.
Ett mycket gammalt tankesätt att barn inte skall höras bara synas och vara fina.
Undrar om all ni som klagar på barn inte själv har fått vara barn utan bar fått synas när ni var barn och nu måste ni ge igen för att ni själva inte fick utlopp för er egen kreativitet och lustar när ni var små.
Helt enkel en liten hämnd på era föräldrar men som ni riktar på andra helt utomstående som inte har med er familjesituation att göra.
Låt barn vara barn och låt dem leka och skoja så de blir mer harmoniska som vuxna än vad ni själv har blivit!

De som klagar, gör ju det för att dom regelbundet blir störda. Inte speciellt svårt att förstå.

Sedan spelar det ju inte någon roll om man blir störd av en kompressor som står placerad illa, om det är en hund som skäller konstant, katter som skiter i rabatterna osv osv. (alla fingerade orsaker, inte något jag själv upplevt som problem).

I slutändan handlar det om att visa hänsyn till sina medmänniskor, eller hur?

• Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
vespaman skrev:
I slutändan handlar det om att visa hänsyn till sina medmänniskor, eller hur?
Det är det nog få som ifrågasätter. Problematiken uppstår ju när bägge parter anser att det är just de som skall visas hänsyn! Det är som vanligt lättare att se bristerna hos andra ..

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Har alltid sagt till ungarna som väsnas istället för deras föräldrar. Mycket bättre effekt. Och jag uppskattar att någon säger till mina ungar om de väsnas och jag själv inte hör dem. Eller hittar på annat ofog för den delen.

• Gilla
gockemannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.