68 940 läst ·
119 svar
69k läst
119 svar
Grannen satt lekställning i tomtgräns
Varför tycker du att man ska diskutera med barnen när föräldrar är närvarande? Barn gjorde ju inte mer ståhej än föräldrarna brukade tillåta. Så får man ta upp det med föräldrarna direkt.j-o75 skrev:
gaia
Man kan ju vända på ditt resonemang. Om man inte klarar av att bo i ett samhälle utan att störa de andra kanske man inte ska bo i ett samhälle..Odjuret skrev:
Det finns ju en anledning till att man lägger verksamheter som låter mycket utanför bostadsområdena..
Nej ännu värre vi hade blå brandbil så vi lärde oss att uppföra oss som vi själva vill bli bemötta.Micro skrev:
Jag tror inte att TS skriver för att han är någon speciellt gnällig person.
Men däremot tror jag att de flesta som skriver att låt ungarna leva inte förstår hur det låter. Ofta när barnen gått och lagt sig på Fredag o Lördag kvällarna och nivån i rödvins lådan sjunkit så är det föräldrarna som är där med gap och hysteriskt skratt.
Så vi är nog många som förstår varför ungarna blir som dom blir.
Men sitt nu inte här och spy galla över mitt inlägg, eller kommentarer om att flytta. Flyttat har jag gjort för drygt 5 år sedan och vi var först att bygga villa på den tidigare adressen som var en fd, fritidsbebyggelse som omvandlades till villagata med på följande barnfamiljer, men nu bor vi vid enskild väg vid havet och slipper allt vad grannar heter.
Det är inte bara barn som stör i ett samhälle... Bor man i ett villasamhälle får an stå ut med att grannarna låter så enkelt är det.bobas skrev:
Klarar man inte av det så bör man flytta!
Själv bor jag i lägenhet jag klagar inte när grannarna låter... Vi hade en granne han hade väldiga problem med att folk levde i sina lägenheter.... om man har såna problem då bör man flytta ut på landet och ljudisolera sovrummet....
Återigen kan man tänka sig det omvända, dvs bor man i ett villasamhälle får man stå ut med att man inte kan störa sina grannar hur mycket som helst, klarar man inte av det bör man flytta.
Hellre har jag en granne som sågar upp sin ved en enda helg och håller på längre den helgen än håller på och tar fram motorsågen en timme då och då hela våren. Ett rejält barnkalas är bättre en studsmatta i tomtgräns och föräldrar som inte säger åt sina barn att hålla volymen nere.
Hellre har jag en granne som sågar upp sin ved en enda helg och håller på längre den helgen än håller på och tar fram motorsågen en timme då och då hela våren. Ett rejält barnkalas är bättre en studsmatta i tomtgräns och föräldrar som inte säger åt sina barn att hålla volymen nere.
Eftersom många av er verkar tycka att allt var bättre förr med lugna och tysta barn, så får jag väl påminna om att förr så var det helt normalt att vilken äldre som helst sa till barn när det började bli för stökigt. Det gjorde förmodligen mer verkan än att skämma ut sig genom att gapa och skrika på föräldrarna.gaia skrev:
men dagens äldre är väl mer ohyfsade och mer gnälliga än förr antar jag.
Jag misstänker att dom som inte står ut med mindre barn idag ej heller kommer att acceptera deras leverne när dom blir äldre (tonåringar).
Antingen kommer det då gnällas över ligistgäng eller dessa jäkla störande motorburna ungdj*vlarna osv.
Tyvärr det är bara att inse barn låter !! Om ni inte har fått göra det så beklagar jag och tycker synd om er.
Jag fick låta...mina barn fick låta...däremot tycker inte mina tysta pensionärer om mina barn nu då dom är motorburna och kommer och går med sina kompisar som dom vill här hemma.
Antingen kommer det då gnällas över ligistgäng eller dessa jäkla störande motorburna ungdj*vlarna osv.
Tyvärr det är bara att inse barn låter !! Om ni inte har fått göra det så beklagar jag och tycker synd om er.
Jag fick låta...mina barn fick låta...däremot tycker inte mina tysta pensionärer om mina barn nu då dom är motorburna och kommer och går med sina kompisar som dom vill här hemma.
Men snälla nån världen är väl inte svart eller vit det finns nyanser även av grått, eller rentav massor av färg precis som det finns olika människor så kamma dig och kom igen.Micro skrev:Jag misstänker att dom som inte står ut med mindre barn idag ej heller kommer att acceptera deras leverne när dom blir äldre (tonåringar).
dum fråga men om det nu finns definierat hur många db som en väg, järnväg, industri etc får låta innan bullerdämpande åtgärder måste sättas in kan man inte applicera samma regelverk i ett villaområde på grannens studsmatta lekpark etc
Underbart att beskåda "striden" i såna här trådar.
För ena sidan verkar det bara finnas ett av två alternativ: Antingen tål man uppenbarligen inte att barn leker över huvud taget och då skall man tvingas bo i skogen med tre kilometer till närmaste granne, eller så får man bo i villområde men får då acceptera att grannskapets alla barn väsnas hur mycket de vill, hur länge de vill och när de vill, detta utan att man ska tycka det är störande på något sätt.
Den andra sidan får så mycket skit för att de anser att dagens föräldrar är för släpphänta med sina barn och inte vill/vågar be sina barn att dämpa sig lite grann.
Får barn ha roligt och vänsas ute? Sjävklart! Lika självklart är det dock att föräldrarna borde ha stake nog i sig att våga säga till sina egna barn när det är nog. Något som vissa i den här tråden uppenbarligen saknar...
Bör man visa hänsyn till sina grannar genom att se till att man (inklusive barnen) inte stör onödigt mycket? Självklart! Lika självklart som att man som granne ska visa hänsyn genom att acceptera tillfälliga höga ljud, må det vara gräsklippare, högtryckstvättar, motorsågar, kräftskivor eller studsmattehoppande barn. Nyckeluttrycket är "med måtta"!
Varför är det så svårt att förstå som förälder att man själv och ens barn både har rättigheter och skyldigheter? Precis som alla andra? Märkligt....
Den andra sidan får så mycket skit för att de anser att dagens föräldrar är för släpphänta med sina barn och inte vill/vågar be sina barn att dämpa sig lite grann.
Får barn ha roligt och vänsas ute? Sjävklart! Lika självklart är det dock att föräldrarna borde ha stake nog i sig att våga säga till sina egna barn när det är nog. Något som vissa i den här tråden uppenbarligen saknar...
Bör man visa hänsyn till sina grannar genom att se till att man (inklusive barnen) inte stör onödigt mycket? Självklart! Lika självklart som att man som granne ska visa hänsyn genom att acceptera tillfälliga höga ljud, må det vara gräsklippare, högtryckstvättar, motorsågar, kräftskivor eller studsmattehoppande barn. Nyckeluttrycket är "med måtta"!
Varför är det så svårt att förstå som förälder att man själv och ens barn både har rättigheter och skyldigheter? Precis som alla andra? Märkligt....
Redigerat: