130 734 läst ·
270 svar
131k läst
270 svar
Grannen river eternittak!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Har man fått många kloka svar på sin fråga och ändå fortsätter vrida och vända för att få till det svar man vill ha.S Sanna171 skrev:
Ja...Då är jag rädd att man nog får räkna med att det lätt spårar ur!
Frågan är uppenbart besvarad så långt det bara går, så varför inte låsa tråden?
Ja det är ett seriöst inlägg. Jag har jobbat med asbest i minst 20 år så jag vet vad jag talar om. Kolla upp vetenskapen och alla utredningar om asbestpåverkan. Du kan ju börja med att plugga in allt om asbest från 1974 och framåt, så kanske du lugnar ned dig i din åsikter.Chriskar skrev:
Märkligt att jag lever och har hälsan egentligen, då jag varit utsatt för så mycket farligt. Min far jobbade mycket med asbest i sina dagar, och dog först vid hög ålder. När jag var nyfödd byggde han vårt hus, och lade då eternittak som han kapade med vinkelslip utan skydd. Själv låg jag i barnvagnen brevid och tittade på.. Själva huset byggdes helt av virke impregnerat av kreosot, fanns inte en planka i huset av "vanligt" virke. Över 50 år senare är jag frisk som en nötkärna, och pysslade med asbestisolering så sent som i våras. Är inte ett dugg orolig.
Neeej, absolut inte låsa, det är ju lite som att bli utslängd från bion mitt i filmen...Saxsson skrev:
LOOOL, Chriskar adresserade nog TS och inte dig, dock underbart för tråden att du reagerade som du gjorde. Med kraft!S skagget skrev:
Jag funderade också på varför TS så orolig för just asbest. Har du eller någon i din närhet drabbats av sjukdom pga asbest?Claes Sörmland skrev:
Det finns mycket som inte är bra för hälsan, så varför fixering vid asbest? Jag skulle vilja förstå bakgrunden till din panik.
Lägg ner !G greenhouse skrev:Ja eller hur, tråden är ju nu mer självgående. Jag är en medelålders man så där hade du fel Staffan. Jag ska poppa lite popcorn och titta på. Vissa här inne beter sig som ultrafeminister som har mantrat ”kränkta vita män” så fort de har slut på argument, när det i själva verket är de som är kränkta.
Vidare är det skrämmande hur få som faktiskt läser mina svar. Jag har sedan länge skrivit att jag köper argumenten för att det är ofarligt och att jag mycket riktigt är paniskt rädd för asbest.
Det verkar mest handla om att kasta skit. Undrar hur länge det tar innan tråden blir ett FB kommentarsfält och spårar ur till referenser om Adolf Hitler!![]()
Medlem
· västerbotten
· 131 inlägg
Tja det är en bra fråga. Rädslor är väl sällan logiska tyvärr. Vore de det så skulle väl inga röka eller åka bil.M MetteKson skrev:
I all välmening, gör ngt åt din rädsla. Jag har en son på 9 år som periodvis är så nojig över saker, så familjen i dessa perioder håller på att slitas i bitar. Han kan noja över att ha krossat en ruta för att han råkade gå emot den, dvs han litar inte ens på sina egna sinnen. Han kan älta ämnet i flera veckor, ihop med andra saker som poppar upp. Han kan titta på väderappen 100 ggr om dagen för att förvissa sig om att det inte ska åska, även fast det är högtryck och inte ett moln. Det här är ingen som vet var det kommer ifrån, varken jag eller min fru är av den oroliga typen. Men om det är vi som överfört den här sortens noja ovetandes, så är jag ohyggligt ledsen för det isf.
Jag tror att jag ska starta en tråd om att använda socker som strukturelement vid inomhusmålning och fråga om det är någon som ser några problem med det. Skulle säkert få en massa svar som säger att jag borde oroa mig för asbest istället :O
Komparativa jämförelser är aldrig relevant vid oro för barns hälsa.
Komparativa jämförelser är aldrig relevant vid oro för barns hälsa.
G greenhouse skrev:Hejsan och tack för snabba svar. Jag tänker också att 80 meter borde skapa mkt luft per asbestfiber så att säga.
Det låter ju lovande. Men att jämföra asbest med barnmat eller grusväg är ju bara direkt fel och oinformerat. Vad jag vet är barnmat lagligt och så även grusväg. Asbest är förbjudet pga att det orsakar allvarliga sjukdomar för de som andas in det (i varierande grad). Gubben som är 74 kommer inte att dö av det men jag och min son är nog unga för att eventuellt lida av konsekvenserna om 20 år. Jag förstår dock tanken att det finns andra risker än asbest. Att bo nära en hårt trafikerad väg är sannolikt även det mycket dåligt för lungorna, så även att röka och köra motorcykel i 300km/h.
Tyvärr är ju fibrer och damm så smått så det inte går att se. Det vore intressant att höra åsikter från någon asbestsanerare eller någon som själv plockat ner eternit. Allt handlar ju såklart om koncentration i luften och det i sin tur beror ju på hur mkt som frigörs vid hantering av asbest. ATT det frigörs fibrer är 100% säkert då vissa av pannorna har gått sönder.
Är inte detta ett "trollinlägg" för att dra personer till forumet?
Elbilar får man elallergi av...Chriskar skrev:
/ Hälsningar Fredrik