130 731 läst ·
270 svar
131k läst
270 svar
Grannen river eternittak!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Greenhouse. Ditt förhållande till faror och risker överskrider med råge det rationella och rimliga, och ditt agerande här tyder på att du saknar förmåga att ta till dig sakliga skäl för att minska din oro. Jag är uppriktigt ledsen för din skull, då det måste vara otroligt jobbigt att oroa sig så mycket som du gör, och ägna så mycket tid åt fråga om och debattera något trots att du redan fått så många och entydigt lugnande besked. Jag undra också vilken effekt det har på ditt barn, får barnet leka utan ständiga förmaningar, för du över din egen oro till ditt barn som då riskerar att bli ängsligt och passivt? Jag säger inte detta för att vara nedlåtande, utan tänker på ditt och ditt barns bästa: sök professionell hjälp för att lära dig att reagera proportionellt på faror och risker som vi alla utsätts för under vår levnad. Lycka till.
G greenhouse skrev:
Det här forumet slutar aldrig att förvåna
Tänkte i samma bana när hon kastar ur sig att mannen är snål och nonchalant trots att han faktisk byter ut taket och dessutom utsätter sig själv för betydligt större fara! 74 år och är och jobbar uppe på taket är inte att leka med!M MagHam skrev:OK vi tänker på ett helt annat sätt:
Om eternittaket ligger kvar 20 år till, under ditt barns uppväxt, så kommer det regelbundet släppa lite lite grann fibrer. När det ramlar kottar, haglar och regnar t ex. Det mesta åker det ner i markytskiktet precis vid byggnaden. Sedan kan det kan virvlas upp när man krattar t ex.
Nu blir du av med taket på en gång och vinden blåser från dig. Låter ju nästan bra om man ser det så.
Själv skulle jag gått över till grannen och hjälpt honom utan att tveka!
Trist med gnälliga grannar
klart han få leva sitt liv som han vill, bara han slutar trakassera andra med sin bekräftelsebehov och rechthaberei. de hamnar alltid på internetforum, det enda stället de kan få den uppmärksamhet de kräver.F framtand84 skrev:
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 256 inlägg
Jag har gått och fått certifikat för att riva asbest.
Det räcker med ett större fiber för ärrvävnad Asbestos och pleuraplack är de vanligaste skadorna.
Om man ska jobba åt kund med att t.ex riva ett tak så måste man upprätta en arbetsplan och där ska avspärrning i alltid ingå men det var bara några få meter från objektet och allt inom avspärrningen (dock i princip så långt en bit av taket kan falla +någon meter) skulle rensas från större objekt man kan ta med handen, dammsuga de mindre sen vattnas.
Dock följer det med kläder och hår.
det är därför viktigt att vara noga med att dammsuga sig själv och kläder.
Det räcker med ett större fiber för ärrvävnad Asbestos och pleuraplack är de vanligaste skadorna.
Om man ska jobba åt kund med att t.ex riva ett tak så måste man upprätta en arbetsplan och där ska avspärrning i alltid ingå men det var bara några få meter från objektet och allt inom avspärrningen (dock i princip så långt en bit av taket kan falla +någon meter) skulle rensas från större objekt man kan ta med handen, dammsuga de mindre sen vattnas.
Dock följer det med kläder och hår.
det är därför viktigt att vara noga med att dammsuga sig själv och kläder.
Staffan2000 skrev:
Många av svaren, framförallt från Staffan har bara känts som att han vill förlöjliga TS. Det tror jag är uppenbart för de flesta. Det går inte att ta till sig vad någon säger om dess avsikt är att förlöjliga en och inte att hjälpa den. Tråkigt om detta forum ska vara till för vuxenmobbning.C C.Lundin skrev:
TS: "- Did you just assume my gender?"D Daos69 skrev:
Det här kanske mynnar ut i en kränkhetstråd också
Jag har ärligt talat inte orkat läsa hela tråden. Asbest kan vara farligt även i små doser, så rädslan är inte obefogad. Det kan dock ta massor av år innan man blir sjuk. Däremot är det förstås inte farligt att ha asbest på taket eller i ventilationsrör. Det är fiberdammet som är farligt. Så om plattorna inte knäcks och dammars så är det inte farligt. Jag har själv rivit ner en hel husfasad med eternitplattor. Jag bar andningsmask. Som privatperson får man handskas med det. Reglerna som finns var i alla fall då när jag gjorde det utformade som arbetsskydd.
Medlem
· Västra Götaland
· 134 inlägg
Absolut ingen fara. Sen att han gör det själv är nog bra mycket bättre än om en firma kommer och gör det.
Ni andas in mer asbest om ni tar en tur in till stan.
Ni andas in mer asbest om ni tar en tur in till stan.
Det fick mig att läsa om mina svar. Men något förlöjligande kan jag inte finna. Möjligtvis ett stänk av syrlighet på goda grunder.S Sanna171 skrev:
Ts. själv däremot, är arrogant och överlägsen ,när hon (TS är definitivt en yngre dam) viftar bort våra kommentarer om att det finns andra faror att uppmärksamma.
Staffan
Eftersom (för mycket) socker är en av de största orsakerna till övervikt och eftersom övervikt är en av de största orsakerna till hjärt-kärlsjukdomar och eftersom hjärt-kärlsjukdomar är en av de vanligaste dödsorsakerna i Sverige idag, medan asbestrelaterade dödsfall är, i princip, obefintliga statisktiskt sett, så håller jag med dig, det är rent barnsligt att jämföra faran från asbest med faran från socker.G greenhouse skrev:
Asbesten är, i princip, ett ickeproblem i dagens Sverige, medan socker är ett jätteproblem.
/ Hälsningar, Fredrik
Medlem
· västerbotten
· 131 inlägg
Ja ´, det är faktiskt så att det är långtidsexponering som kan ge hälsoeffekter så småningom. Lätta fibrer åker ju bar jojo i luftvägarna. Större fiber fastnar i näsan. Fiber i storlek däri emellan kan stanna i lungorna. Det krävs troligen enorma mängder innan det ger någon påverkan 20-30 år senare.G gaidin skrev:
Alltså simma lungt.
Är detta ett seriöst inlägg? Hoppas dom har elbil och ej bor i någon centralort. Samt inte har någon person som röker i sin närhet, Alltid viktigt att vi bryr oss om våra nära och kära men är det inte positivt att grannen byter ut sitt eternit tak