Status
Inte öppen för fler kommentarer.
G greenhouse skrev:
Ja eller hur, tråden är ju nu mer självgående. Jag är en medelålders man så där hade du fel Staffan. Jag ska poppa lite popcorn och titta på. Vissa här inne beter sig som ultrafeminister som har mantrat ”kränkta vita män” så fort de har slut på argument, när det i själva verket är de som är kränkta.

Vidare är det skrämmande hur få som faktiskt läser mina svar. Jag har sedan länge skrivit att jag köper argumenten för att det är ofarligt och att jag mycket riktigt är paniskt rädd för asbest.
Det verkar mest handla om att kasta skit. Undrar hur länge det tar innan tråden blir ett FB kommentarsfält och spårar ur till referenser om Adolf Hitler! :rofl:
TS ställer en relevant fråga där han uppenbart ej har någon egen kunskap och fått massor av kloka svar, men det framgår tydligt att han har svårt att för egen vilja eller förståelse sluta att känna oro!
ställer mig då frågan om TS själv läst alla svar ”han” fått? (då även jag trodde att det va en yngre mor som skrev)
Att skriva att grannen han har är snål och nonchalant och att dom som svarar enbart är ute efter att kasta skit och inte läser det han skriver är inte just mot någon inblandad!
Har själv gått kurs för att sanera asbest därav mitt intresse i frågan och är ej ute efter att kasta skit som TS uppenbart verkar tro!
Ämnet är intressant så länge det inte spårar ur..... vem är kränkt TS?
Gå nu över till grannen och bjud honom på lite popcorn, så inte grannsämjan blir lidande av det här

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om TS bott precis intill grannen. Hur hade du avskärmat taket?
Nej hade inte avskärmad taket men bett grannen stänga ventiler och fönster om det låg inom 10 meter

• Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
P
Oj vilken skräptråd med en massa tyckare som fördömmer.

• Gilla
Sista spiken och 2 till
  • Laddar…
På arbetsmiljöverket finns det massor av information om just asbestsanering!

• Gilla
undine
  • Laddar…
P Peken skrev:
Oj vilken skräptråd med en massa tyckare som fördömmer.
Ja skräptråd på så vis att det blir en massa inlägg i onödan som inte kommer någon till nytta. Blir lätt så när trådskapare redan Innan har en bestämd uppfattning om något men ändå väljer att starta en diskussion

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Boogiepack
G greenhouse skrev:
Hejsan och tack för snabba svar. Jag tänker också att 80 meter borde skapa mkt luft per asbestfiber så att säga.

Det låter ju lovande. Men att jämföra asbest med barnmat eller grusväg är ju bara direkt fel och oinformerat. Vad jag vet är barnmat lagligt och så även grusväg. Asbest är förbjudet pga att det orsakar allvarliga sjukdomar för de som andas in det (i varierande grad). Gubben som är 74 kommer inte att dö av det men jag och min son är nog unga för att eventuellt lida av konsekvenserna om 20 år. Jag förstår dock tanken att det finns andra risker än asbest. Att bo nära en hårt trafikerad väg är sannolikt även det mycket dåligt för lungorna, så även att röka och köra motorcykel i 300km/h.

Tyvärr är ju fibrer och damm så smått så det inte går att se. Det vore intressant att höra åsikter från någon asbestsanerare eller någon som själv plockat ner eternit. Allt handlar ju såklart om koncentration i luften och det i sin tur beror ju på hur mkt som frigörs vid hantering av asbest. ATT det frigörs fibrer är 100% säkert då vissa av pannorna har gått sönder.
Ja det är rätt. Är det bara lagligt är det alltid hälsosamt och ofarligt.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
N
G greenhouse skrev:
Faran med asbest har inget med internet att göra. Det förbjöds ju redan 1982 och då fanns inte internet. Må

Ja Staffan, klart jag är orolig. Det gäller mitt barns hälsa. Att han blivit utsatt för något skadligt på grund av min grannes nonchalans och snålhet.
Ojojoj så många barn det finns som överbeskyddas.
Det är givetvis viktigt att skydda men då mot verkliga faror vilket det inte handlar om i detta fall.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Tänk när vi alla var teknikpositiva och byggde samhället utan att grubbla för mycket:

Sitter och väntar på att första astronauterna ska skjutas upp från amerikansk mark sedan Atlantis sista färd 2011. Avancerad teknik och visioner är underbart och befriande! Drygt 2 timmar kvar. Miljövännerna gillar ju elbilar och den nya raketen är byggd av Elon Musks SpaceX, så det borde locka.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Faran med asbest har inget med internet att göra. Det förbjöds ju redan 1982 och då fanns inte internet. Må

Ja Staffan, klart jag är orolig. Det gäller mitt barns hälsa. Att han blivit utsatt för något skadligt på grund av min grannes nonchalans och snålhet.
Snålhet ?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Orkar återigen inte läsa igenom tråden, men jag ser massor av extremt nonchalanta inlägg som verkar antyda att asbest är helt ofarligt om det inte handlar om långvarig stor exponering. Så jag bidrar nu med att skräpa ner tråden ytterligare genom att tycka att ni borde tona ner er nonchalans sisådär 100%. Asbest är farligt på riktigt. Det är säkert helt ofarligt när grannen tar ner sitt tak såvida det inte yr omkring damm i flera dagar. Någon har även påstått att det finns asbest i luften överallt. Det gör det givetvis inte, vad är det för nonsens? Det finns till exempel ingen asbest i luften i ett hus som har ventilationsrör tillverkade av asbest. Jag håller dock med om att TS inte har något att oroa sig över. jag har själv rivit ner en eternitfasad från mitt ganska stora hus och det dammade inte alls skulle jag vilja påstå trots att jag bröt av och slängde omkring massor av plattor.

Såg av en händelse det här på Youtube för ett tag sen.

H hempularen skrev:
Som sagt, inget att oroa sig över.

Dels blir det väldigt lite fibrer som överhuvudtaget frigörs när man tar ned ett eternittak, även om vissa plattor spricker. De fibrer som frigärs späds snabbt ut i luften, och ger några meter bort en så låg koncentration att det inte går att mäta. På 80 meters avstånd blir det ännu omöjligare att upptäcka några fibrer utöver de som finns naturligt i luften.

De grupper där man har kunnat hitta ett samband mellan asbest och viss typ av cancer, har arbetat i eternitfarbiker och liknande. De har stått och sågat i eternit inbäddade i en dimma av asbetsfibrer hela arbetsdagen år ut och år in. Helt utan skyddsutrustning. I den gruppen har det varit väldigt hög dödlighet i asbest relaterade sjukdomar.

Anledningen till att man vill vara försiktig även med låga doser, är att teoretiskt sett så kan man få cancer av en enda asbestfiber. Men sannolikheten är så låg att du skulle få leta efter fallet i hela den totala mänskligheten som någonsin levt på jorden, och kommer att leva här tills solen kollapsar. Så man bör undvika att mala ned eternit i kompostkvarnen i trädgården, även om man iofs inte blir sjuk av det heller.
Ett litet tillägg : De asbestarbetare som dog var till nästan 100 % rökare !

• Gilla
Sandstream och 3 till
  • Laddar…
P
S Stuff skrev:
Ja skräptråd på så vis att det blir en massa inlägg i onödan som inte kommer någon till nytta. Blir lätt så när trådskapare redan Innan har en bestämd uppfattning om något men ändå väljer att starta en diskussion
1177:
”Letar sig ned i lungblåsorna

Asbestfibrer kan vara så tunna som en mikrometer i diameter. Det är en miljondels meter eller 0,001 millimeter. Därför letar de sig lätt ned i lungorna, pressar sig ned i de finaste förgreningarna och kan slutligen hamna i lungblåsorna. Det finns olika typer av asbestfibrer. Hälsofaran bestäms av fibrernas eller partiklarnas storlek och hur kroppen kan hantera fibrerna. Ju mindre fibrer desto farligare.”

Personligen har jag svårt att se så små saker, dvs ju osynligare dammet är desto farligare är det.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Jag noterar att du i ditt första inlägg skriver "74-årig gubbe". Är det relevant för sakfrågan? Vad vill du uppnå med den formuleringen?

• Gilla
  • Älska
Boogiepack och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
M Mats_R skrev:
Jag noterar att du i ditt första inlägg skriver "74-årig gubbe". Är det relevant för sakfrågan? Vad vill du uppnå med den formuleringen?
Det kan man fråga. "Snål" var han också.
Det var två av de påståenden ts. Spridit, som övertygade mig om att en medelålders han, var en ung hon.

Redigerat:
  • Gilla
Boogiepack och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.