64 898 läst ·
153 svar
65k läst
153 svar
Grannen lät riva vår gemensamma mur och transportera bort allt material
Vad gäller ägande har jag redan skrivit om det, men kort resumé i alla fall.
"Ägande" uppstår genom "laga fång", dvs hur man "får" eller bli ägare till något.
Laga fång vid ägarbyte uppstår vid arv, gåva eller köp.
Ytterligare en variant är att man själv sätter ihop saker av större eller mindre värde (sten, brädor, etc) och att man därigenom blir ägare till något som har större värde än komponenterna.
Min granne har alltså inget laga fång, annat än genom samägande. Men hon förnekar samägande utan menar att hon kan göra vad hon vill med det som står på hennes tomt. Dvs hon agerar som om jag överlämnat muren som gåva. Och så är givetvis inte fallet.
Jag har uppfört muren, "för stadigvarande bruk", som en gemensam tomtgränsmarkering (därav samägande). Och detta var vi överens om, vilket grannen även har erkänt på inspelningen.
"Ägande" uppstår genom "laga fång", dvs hur man "får" eller bli ägare till något.
Laga fång vid ägarbyte uppstår vid arv, gåva eller köp.
Ytterligare en variant är att man själv sätter ihop saker av större eller mindre värde (sten, brädor, etc) och att man därigenom blir ägare till något som har större värde än komponenterna.
Min granne har alltså inget laga fång, annat än genom samägande. Men hon förnekar samägande utan menar att hon kan göra vad hon vill med det som står på hennes tomt. Dvs hon agerar som om jag överlämnat muren som gåva. Och så är givetvis inte fallet.
Jag har uppfört muren, "för stadigvarande bruk", som en gemensam tomtgränsmarkering (därav samägande). Och detta var vi överens om, vilket grannen även har erkänt på inspelningen.
Vad gäller konflikten så är min teori att grannen har psykiska problem som yttrar sig i ett extremt kontrollbehov. Så har hon t ex klagat på att jag har "gjort saker på hennes tomt" - vilket ju onekligen ett murbygge måste anses vara. Hennes dotter och dennes sambo har kända psykiska problem i form av personlighetsförändring och bipolär sjukdom. Inget av detta var, av naturliga skäl, känt av mig när vi blev grannar. Men så småningom visade det sig...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Släpp det hela, bygg en mur på din sida (sök bygglov) hade du bott närmare så har jag 300 ton sten jag skulle transportera till dig.
Hör med några åkerier om de har sprängsten som du kan få mot lite fraktpengar. De slipper tipp-avgift
Protte
Hör med några åkerier om de har sprängsten som du kan få mot lite fraktpengar. De slipper tipp-avgift
Protte
Muren, i dess tidigare utformning och placering, lär väl inte vara tillräcklig för er hädanefter...
Antingen får du försöka skaka av dig det hela och svälja att ni inte ordnade ordentliga papper, som du nu hade kunnat vifta med åt grannen och jurister. Det vill säga du får ta ansvar för er tidigare otydlighet.
Är du genuint förbannad och hatisk får du väl uppföra Berlinmuren 2.0 - på din sida denna gång. Men det blir ju knappast billigare än vad du tycker gått förlorat när den gamla muren försvann. Så då är det bitterhet och prestige som kommer kosta.
Jag tycker synd om dig, men sensmoralen är att det är problematiskt att ha egendom på andras fastigheter. Vad man tog i hand på då var färskvara.
Antingen får du försöka skaka av dig det hela och svälja att ni inte ordnade ordentliga papper, som du nu hade kunnat vifta med åt grannen och jurister. Det vill säga du får ta ansvar för er tidigare otydlighet.
Är du genuint förbannad och hatisk får du väl uppföra Berlinmuren 2.0 - på din sida denna gång. Men det blir ju knappast billigare än vad du tycker gått förlorat när den gamla muren försvann. Så då är det bitterhet och prestige som kommer kosta.
Jag tycker synd om dig, men sensmoralen är att det är problematiskt att ha egendom på andras fastigheter. Vad man tog i hand på då var färskvara.
Många talar om vad TS egentligen är ute efter, jag kan ju tänka mig ett scenario där en granne är på om allt, tex svartbygge av friggebod... osv, ibland kan det bästa sättet att få stopp för sånt där trams vara att bita ifrån ordentligt.
Om TS "lägger sig" för att som grannen kommer med så är det ju inte omöjligt att det blir ännu värre.
Anfall är bästa försvar...
Om TS "lägger sig" för att som grannen kommer med så är det ju inte omöjligt att det blir ännu värre.
Anfall är bästa försvar...
Hur gick det med denna polisanmälan som nämns i första inlägget? Egenmäktigt förfarande antar jag att det skulle kunna handla om? Det är ju annars en smidig väg att föra ett skadeståndsanspråk utan att behöva driva det civilrättsligt på egen bekostnad. Men jag misstänker att det aldrig ledde till något?
Mitt krav är i korthet att grannen låter uppföra en ny mur, av samma typ som den hon förstörde.Bezt skrev:
Den kan stå på samma plats, mitt i tomtgränsen eller på min tomt.
Vill hon inte lägga ner tid på att göra jobbet (det tog 3 veckor för mig när jag gjorde det!) så får hon anlita en hantverkare. En enkel förfrågan tyder på att det kommer att kosta henne 35.000:-, något som hon självklart inte har lust med...
Vill hon inte anlita en hantverkare kan hon som sistahandsalternativ ge mig pengar (fast pris cirka 35.000) så kan jag anlita en hantverkare. Detta alternativ är dock mest teoretiskt.
Min dröm och mitt önskemål är en ny granne. Men det är som sagt en dröm och inget jag kan göra mycket för att realisera.
Jag har som sagt lagt en polisanmälan. Ingenting hände.cpalm skrev:Hur gick det med denna polisanmälan som nämns i första inlägget? Egenmäktigt förfarande antar jag att det skulle kunna handla om? Det är ju annars en smidig väg att föra ett skadeståndsanspråk utan att behöva driva det civilrättsligt på egen bekostnad. Men jag misstänker att det aldrig ledde till något?
För att hålla anmälan vid liv har jag sänt in kompletterande information. Ingenting har hänt sedan dess.
Jag misstänker att min anmälan har hamnat i den s.k. "balansen" och att polisen ägnar sig åt mord, misshandel och inbrott istället. Sådant är väl egentligen viktigare. Men det känns ju inte rätt att man ska kunna göra vad som helst och komma undan bara för att polisen saknar resurser.
Jag tycker TS har mycket goda skäl att vara arg på grannen. Har man lagt 3 veckor på att bygga en mur så är det klart man blir sur om man får arbetet förstört.
Visserligen hade det varit bättre om man haft en skriftlig överenskommelse istället för en muntlig. Fast det är fortfarande grannen som schaktat bort den gemensamma muren. Avsaknaden av papper gör det svårt för TS att få rätt.
Visserligen hade det varit bättre om man haft en skriftlig överenskommelse istället för en muntlig. Fast det är fortfarande grannen som schaktat bort den gemensamma muren. Avsaknaden av papper gör det svårt för TS att få rätt.
Orkar inte plöja igenom hela tråden igen, men du la stenar på hennes tomt en gång i tiden, utan papper på att du hade rätt till det (?). Nu vill hon inte ha kvar stenarna. Hon verkar jobbig, men det är heller inte normalt att ha grejer på andras fastigheter, så jag tror inte myndigheterna kommer göra så mycket.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Oj!hajjen53 skrev:
Har inte sett denna tråd tidigare.
Och läser nu med stigande misstro om vilka avgrundshändelser som sker i våra villaförorter.
Och jag kan inte göra annat än instämma i hajjen53's diagnos.
Hur kan man få för sig att börja bråka om ett lass gammal sprängsten på grannens tomt?
Och samtidigt förgifta dagarna för en åldrande dam?
Jo, det där var ju en förmildrande omständighet i sammanhanget.
:wow:
Bäste trådskapare Plåster:
Förstår du inte hur du skämmer ut dig genom att dra fram sådana argument?
Lägg ner detta snarast!
För ovanlighetens skull tror jag inte Hempularen har rätt här.hempularen skrev:
Det rör sig nog snarare om något som bara finns i skallen på TS.
Men vi vet ju inte förstås. Stockholmssyndrom?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag vet, men har svårt att komma på ett bättre namn på denna underliga sjuka, som tycks vara endemisk i framför allt huvudstadens förorter.Sir Duke skrev:
Missförstå mig rätt:
Jag har mycket goda vänner på t.ex. Östermalm, och härstammar själv från SoFo,
så jag ser inget fel i Stockholm i sig.