64 898 läst ·
153 svar
65k läst
153 svar
Grannen lät riva vår gemensamma mur och transportera bort allt material
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Tingsrätten har en mycket stor förkärlek till förlikning. Har 2 oberoende besiktningar där bla golvet lutar 35-40 mm på en golv längd på 3.75 M. Solklart felbyggt kan man tycka. Men tingsrätt förlikar. Så det är ett lotteri om du vinner eller inte.
Det är en halv mur, på grannens tomt. visserligen riven utan rivningslov. Hur du än gör får du inte tillbaka muren i dess gamla läge. Å vill du statuera exempel o framstå som grannen som stämmer grannar, go ahead.
Vad sägs om att söka bygglov på mur/plank på din sida istället, så du slipper se personen...
Vad sägs om att söka bygglov på mur/plank på din sida istället, så du slipper se personen...
Så du skulle inte bry dej om din granne gjorde så mot dej ?spaceas skrev:Det är en halv mur, på grannens tomt. visserligen riven utan rivningslov. Hur du än gör får du inte tillbaka muren i dess gamla läge. Å vill du statuera exempel o framstå som grannen som stämmer grannar, go ahead.
Tilläggsinfo.
1. Jag visade avsiktligt stor generositet i att bygga muren själv och utan bidrag från min granne. Detta som en kompensation för att vi uppfört en friggebod närmare än de klassiska 4,5 metrarna.
Jag ville visa tacksamhet och generositet. Och slippa risker för framtida bråk.
2. Vi ha givetvis tillstånd att bygga närmare än 4, meter. Tillståndet är skriftligt och finns på en situationsplan "Härmed godkänns byggnation enligt denna situationsplan bla, bla, bla". En hake är dock att det skedde ett ägarbyte innan byggnationen blev klar. Och den nya grannen, my neighbour from hell, godkände visserligen byggplanerna, men endast muntligt.
3. Nu när grannen blivit på dåligt humör har hon, förutom att gräva bort muren, även anmält oss för svartbygge. Detta är visserligen inget vi oroar oss för. Alla papper är på plats. Men det är olustigt - och förbättrar inte kommunikatonen om muren...
1. Jag visade avsiktligt stor generositet i att bygga muren själv och utan bidrag från min granne. Detta som en kompensation för att vi uppfört en friggebod närmare än de klassiska 4,5 metrarna.
Jag ville visa tacksamhet och generositet. Och slippa risker för framtida bråk.
2. Vi ha givetvis tillstånd att bygga närmare än 4, meter. Tillståndet är skriftligt och finns på en situationsplan "Härmed godkänns byggnation enligt denna situationsplan bla, bla, bla". En hake är dock att det skedde ett ägarbyte innan byggnationen blev klar. Och den nya grannen, my neighbour from hell, godkände visserligen byggplanerna, men endast muntligt.
3. Nu när grannen blivit på dåligt humör har hon, förutom att gräva bort muren, även anmält oss för svartbygge. Detta är visserligen inget vi oroar oss för. Alla papper är på plats. Men det är olustigt - och förbättrar inte kommunikatonen om muren...
Den svartbyggesanmälan kan du helt botse från.Plåster skrev:2. Vi ha givetvis tillstånd att bygga närmare än 4, meter. Tillståndet är skriftligt och finns på en situationsplan "Härmed godkänns byggnation enligt denna situationsplan bla, bla, bla". En hake är dock att det skedde ett ägarbyte innan byggnationen blev klar. Och den nya grannen, my neighbour from hell, godkände visserligen byggplanerna, men endast muntligt.
Om tidigare ägare har godkänt ditt bygge så har han skyldighet att informera ny ägare. Har han inte gjort det så är det som ny och gammal granne får göra upp om.
Godkänt är godkänt.
Det skulle ju vara ohållbart om du skulle be om lov vid varje ägarbyte.
Det finns flera bra gratis-appar där man kan spela in telefonsamtal. Det hela är helt lagligt. Bara en av parterna (normalt sett jag själv) vet om att inspelning pågår, så är det inte buggning.
Jag ringde alltså upp min neighbour from hell och ville höra hennes förklaring till att hon inte besvarade mina brev (varav det första därtill var rekommenderat). Och spelade in samtalet!
Det blev ett ganska långt samtal, där jag fick henne att bekräfta varenda detalj i ärendet! Det enda vi var oense om var att hon menade att "Muren stod på min tomt. Och jag gör vad jag vill med det som står på min tomt". Det tycker förstås inte jag, men det är en annan sak.
Tack vare inspelningen kan jag nu skriva ner ordagrant vad hon sagt.
Jag har berättat för henne att samtalet är inspelat. Men hon verkar inte förstå vad det innebär.
Eftersom jag självfallet inte kommer att låta henne ta del av inspelningen, så hamnar hon i ett knepigt läge. Hon pratade så mycket att hon inte vet vad hon har sagt eller ej. Och därmed kan hon inte ljuga - med risk att bli överbevisad - av sig själv på band...!
Enda problemet i sammanhanget är att det har en förfärlig massa tid att skriva ner allt! Även en kort resumé med inspelningsklockslag skulle nog fungera. Snart övergår jag nog till den metoden.
Jag ringde alltså upp min neighbour from hell och ville höra hennes förklaring till att hon inte besvarade mina brev (varav det första därtill var rekommenderat). Och spelade in samtalet!
Det blev ett ganska långt samtal, där jag fick henne att bekräfta varenda detalj i ärendet! Det enda vi var oense om var att hon menade att "Muren stod på min tomt. Och jag gör vad jag vill med det som står på min tomt". Det tycker förstås inte jag, men det är en annan sak.
Jag har berättat för henne att samtalet är inspelat. Men hon verkar inte förstå vad det innebär.
Eftersom jag självfallet inte kommer att låta henne ta del av inspelningen, så hamnar hon i ett knepigt läge. Hon pratade så mycket att hon inte vet vad hon har sagt eller ej. Och därmed kan hon inte ljuga - med risk att bli överbevisad - av sig själv på band...!
Enda problemet i sammanhanget är att det har en förfärlig massa tid att skriva ner allt! Även en kort resumé med inspelningsklockslag skulle nog fungera. Snart övergår jag nog till den metoden.
Finns programvaror som kan hjälpa dig om du har inspelningen digitalt. Brukar följa med när man köper en diktafon.Plåster skrev:Det finns flera bra gratis-appar där man kan spela in telefonsamtal. Det hela är helt lagligt. Bara en av parterna (normalt sett jag själv) vet om att inspelning pågår, så är det inte buggning.
Ett tips, om du är någorlunda snabb vid tangentbordet är att ta ner tempot på uppspelningen till kanske två tredjedelar av verklig hastighet och sedan skriva det du hör i realtid. Åtminstone de delar som är mest intressanta. Sen kan du lyssna en gång till för att få med formuleringar och till sist bara läsa igenom och fixa stavning och punktation. Det går snabbare än att lyssna på en del, pausa, skriva, lyssna igen för att se att det blev rätt, upprepa...
Moderator
· Stockholm
· 57 850 inlägg
För mig så låter det uppenbart att detta med muren är en detalj i en större konflikt. Visst har man anledning att bli sur på en granne som egenmäktigt river något man varit med om att bygga. Men det fanns ju trots allt på hennes tomt. TS kanske möjligen skulle kunna få rätt i domstol.
MEN gäller detta verkligen en mur på grannens mark? Eller handlar det om en annan oförätt där det är svårare att komma åt grannen rent juridiskt?
I så fall är mitt råd att hålla isär de olika sakerna. OM grannen har agerat dåligt eller värre i en fråga (antyds i tråden att det handlar om en gemensam kostnad?). Så angrip den frågan om det går, och är värt det. I frågan om muren så balanserar frågan om TS rätt till sitt verk. mot grannens rätt till sin tomtmark. Och formellt har kanske grannen gjort fel. Men att driva en fråga som är allt annat än solklar till domstol ger bara förlorare, den enda som vinner är advokaten.
Om man sedan har en granne som upptäder dåligt så är det i princip enda man kan göra att ignorera, undvika och hålla en minimal kontakt.
MEN gäller detta verkligen en mur på grannens mark? Eller handlar det om en annan oförätt där det är svårare att komma åt grannen rent juridiskt?
I så fall är mitt råd att hålla isär de olika sakerna. OM grannen har agerat dåligt eller värre i en fråga (antyds i tråden att det handlar om en gemensam kostnad?). Så angrip den frågan om det går, och är värt det. I frågan om muren så balanserar frågan om TS rätt till sitt verk. mot grannens rätt till sin tomtmark. Och formellt har kanske grannen gjort fel. Men att driva en fråga som är allt annat än solklar till domstol ger bara förlorare, den enda som vinner är advokaten.
Om man sedan har en granne som upptäder dåligt så är det i princip enda man kan göra att ignorera, undvika och hålla en minimal kontakt.
Det har ältats rätt duktigt detta med en mur byggd på grannens tom, men det finns troligtvis ingen bortre gräns avtalad för hur länge muren skulle stå på den platsen den byggdes, och grannen äger väl rätten att göra vad hon vill på sin tomt. Överenskommelsen gällde vad jag förstår endast hur och var den skulle byggas och inget annat. Sedan kan man då givetvis förmodligen hämnas med en anmälan om att ev rivningslov inte finns, men det gör ingen gladare så varför bråka om det.
Redigerat: