peternicklas
Finns en muntlig överenskommelse, kruxet är bara att styrka den!

OK det där med småmål tänket jag inte på. Då blir det bara TS egna advokatkostnader som skall betalas oavsett om han vinner eller inte.

Det fanns sten på grannens tomt.
Det fanns sten på TS tomt.
Av stenen blev en mur på eller nära tomtgränsen.
Grannen snodde muren.
TS kräver tillbaka "sin" sten.

Småmål i tingsrätten, båda sidor betalar sina egna kostnader (inkl. advokat).
Om TS kan bevisa "äganderätten" till en del av muren måste grannen visa
att hon fått eller köpt den delen.

Ersättning för arbetet kan nog bli knepigt.
Min kristallkula är på kalibrering så jag har gissat friskt i ovanstående.

Men som jag ser det så finns här en kedja av bedömningar som måste gå rätt om TS skall kunna vinna det här.

1. Fanns det överhuvudtaget en mur? Grannen kanske hävdar att det var en hög med skräpsten som TS iofs. hjälpt till att samla ihop. Mn det är upp till TS att bevisa att det var en mur.

2. Om det fanns en mur, då måste TS bevisa att han var delägare i muren. Det faktum att han gjort arbetet innebär ju inte att han äger muren. Den låg om jag fattar läget rätt inne på grannens tomt.

3. Om det nu lyckas att bevisa ägandet, och att det inte bara var en skräphög som skulle bort. Då är frågan vad den var värd. Shablonpriser i all ära, men det kanske gäller ett läge där man fraktar dit fina runda stenar. Det här gällde sprängsten. Som dessutom inte kostade något att transportera till platsen.

Om grannen blir ersättningsskyldig, så bör det ju bara vara för en halv mur om de båda var delägare.

peternicklas
Vilket hus är äldst?

Hej

Lägg ned det hela är mitt tips! Kommer bara bli dyrt då en advokat kostar 1000 till 1500 sek/h. Jag skulle istället begärt bygglov för ett plank en meter in på eran tomt och som är 2,5 meter högt för att slippa se kärringen med bihang!

//Calle

• Gilla
devavi och 6 till
  • Laddar…
Hemmakatten
aedwall skrev:
Eftersom muren byggdes på hennes sida och ej på din tomt, så hade jag inte vågat driva det. Eftersom kostnaden hamnar under 50 tkr, så blir det ett så kallat småmål och kostnaden blir inte så jättestor vid en eventuell förlust. Var och en tar sina egna juristkostnader...

//Anders
Ett s.k. småmål (kallas egentligen Förenklat Tvistemål) innebär att de tvistiga yrkandena inte får överstiga ett halvt prisbasbelopp vilket för år 2014 är 44400 kronor. Halva det beloppet blir 22200 kronor.

hempularen skrev:
Advokater är dyrt. Det kan säkert bli något billigare, eller ännu mycket dyrare också.
Ett sånt litet mål skulle alldrig bli så dyrt som hundratusentals kronor

Aedwall har nog rätt.Om muren är på hennes mark så har hon rätt att ta bort den.Tokig kärring iaf.

Allt beror på vad dom har avtalat och vad som kan bevisas

Jag är nyfiken på exakt vad Villaägarnas jurister sagt, varför de anser att grannen agerat fel och om de anser att det går att vinna i tingsrätten. På vilka grunder?

Det är tyvärr så att du är helt kokt i detta.
Det finns inget skriftligt och muren stod på hennes tomt. Tyvärr är det så att du måste släppa det och gå vidare.

• Gilla
bett
  • Laddar…
Behöver inte finnas skriftligt på allt, det underlättar men inget måste

Om jag förstått det hela rätt så lät ni bygga muren på grannens tomt. Då måste ju grannen ha rätt att riva den! Men du kan naturligtvis kräva betalt för utfört arbete (men tänk på skatteproblem i form av att det kan ses som svartjobb) Men du ska ju vilket som ha betalt för dina utlägg, (men dessa kanske är svåra att bevisa)? Kanske inte heller så stora att det är något att bråka om? Detta är nog en strid du får svårt att vinna. Lugnast är nog att strunta i grannen och att du bygger en ny mur, som står tryggt på din egen tomt.

• Gilla
bett
  • Laddar…
Är TS kvar i tråden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.