129 950 läst ·
439 svar
130k läst
439 svar
Grannen hyr ut attefallare
D Bubblebubb skrev:Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.
Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?
Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.
Finns ett antal alternativ:
1. Ladda ner en app för psykologsamtal. Diskutera barndomen och lägg särskild vikt vid situationer då du var avundsjuk på andra. Ta även upp frågan om hur du kan göra ditt eget liv meningsfullt.
2. Kontakta kommunens parterapi. Kostar ett par-trehundra per besök, men det är det utan tvekan värt. Kanske kan du och din partner få igång den där gnistan igen? Den som skapar fjärilar i magen och känslan av att inget annat existerar än ni själva.
3. Förboka Xbox Series X eller Playstation 5. Köp även en 8K-ready TV så du är framtidssäkrad. Även om du aldrig tidigare intresserat dig för gaming vill jag lova dig att det är betydligt roligare än att meditera över eventuellt vägslitage.
Önskar dig lycka till och ett meningsfullt liv.
Lagstiftarens syfte var främst att Attefallare skulle kunna hyras ut som bostäder.M maria01 skrev:
Det är nog mer tveksamt om syftet även var att Attefallare skulle kunna hyras ut per dygn, genom till exempel AirBnB, i annat än ringa omfattning. Gällande skatte-, hotell-, samt bygglagar talar emot detta.
Eftersom detta är ett juridikforum vore det intressant att belysa just denna frågeställning, snarare än att diskutera moral och vägslitage.
Men om det är vägslitaget man oroar för så bör man väl ställa sig följande frågor.
1. Finns det ett bevisat ökat slitage?
2. Hur många bilar åker in och ut per dygn och hur många bilresor kan kopplas till de fastigheter som nyttjar vägsamfälligheten?
3. Gör ett andelssystem baserat på användning av vägen där de som använder vägen mest får betala en större del av kakan.
Det här är det enda som gör systemet rättvist. Jag är själv med i en vägförening där en bonde får stå för 50% av underhållskostnaderna då denna medför mest slitage på vägen med sina tunga fordon . Alternativ två är att sätta upp en bom med betalfunktion. Men den tar ju inte hänsyn till slitaget från fordonet som kör in. Dessutom är det en teknisk lösning som kostar x antal kronor varje år i drift.
1. Finns det ett bevisat ökat slitage?
2. Hur många bilar åker in och ut per dygn och hur många bilresor kan kopplas till de fastigheter som nyttjar vägsamfälligheten?
3. Gör ett andelssystem baserat på användning av vägen där de som använder vägen mest får betala en större del av kakan.
Det här är det enda som gör systemet rättvist. Jag är själv med i en vägförening där en bonde får stå för 50% av underhållskostnaderna då denna medför mest slitage på vägen med sina tunga fordon . Alternativ två är att sätta upp en bom med betalfunktion. Men den tar ju inte hänsyn till slitaget från fordonet som kör in. Dessutom är det en teknisk lösning som kostar x antal kronor varje år i drift.
På vilket sätt sliter ett par extra bilar på vägen, är den i så dåligt skick hur gör ni med tunga transporter eller grannar som kör släp.D Bubblebubb skrev:Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.
Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?
Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.
Får dom bära grovsoporna till stora vägen och ta det därifrån eller möta upp lastbil med virke och sedan hjälps all i vägföreningen åt att bära in det längst vägen?
Varför måste man veta vilka som besöker grannen, finns det någon loggbok över bekanta eller om dotters pojkvän kommer på besök och att hans regnummer finns registrerat med bifogad polariobild på bilen?
Är problemet att grannen har en attefallare på sin tomt, är det samma för andra grannen som har ett förråd i samma storlek å tak över cyklarna?
Eller är problemet att det genererar en inkomst och om alla andra valt att ej göra så, så ska ingen på gatan ha det?
Ni kanske ser ett problem som inte finns eller kommer att existera.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Ponera att grannen med Attefallaren skulle gå med på att betala ex 1/4 avgift extra för slitaget till föreningen.
Vad skulle TS då reta upp sig på?
Vad skulle TS då reta upp sig på?
Några andra saker att ta med i beräkningen är att man måste räkna ut hur fördelningen mellan besöken i dom olika fastigheterna är samt om man har en eller flera bilar och om man har hemmavarande barn som har eget fordon. Och inte minst hur mycket post var och en får för dom som får post dagligen bör ju betala lite med än dom som får post bara någon enstaka gång. För finge ingen post skulle ju brevbäraren inte slita på vägen över huvud taget.
Och inte minst vilken sorts post. En del får bara lätta vykort medan andra får tjocka vadderade kuvert. Det är ju solklart att tung post sliter mer på vägen än lätt post.E elmont skrev:
Det blir lite som i en bostadsrättförening, varför ska dom som bor på bottenplan eller tar trappan en våning betala för hissen 15 våningar upp?
Eller dom som har egen tvättmaskin betala för tvättstugan?
Varför ska dom som åker in på vägen och direkt svänger in på sin tomt då dom har första huset betala lika mycket dom som bor 1-200m längre ned då det inte sliter på vägen?
Eller dom som har egen tvättmaskin betala för tvättstugan?
Varför ska dom som åker in på vägen och direkt svänger in på sin tomt då dom har första huset betala lika mycket dom som bor 1-200m längre ned då det inte sliter på vägen?
Hahaha bästa tråden på länge. Och angående hur många meter väg man åker på: Har själv varit med i en vägförening där en medlem likt TS började gnälla på trafiken hos andra medlemmar och därmed slitage på vägarna. Det blev ganska roligt då det visade sig att personen som hade mest åsikter om vägar och slitage bor längst in i området och har således 5ggr längre in och ut ur området och därmed fick förslaget att erlägga 5ggr så hög årsavgift. Sen var diskussionen inte så viktig längre
Dom har all rätt att hyra ut sitt attefallshus. Jag vill minnas att det är 16-18 tillfällen /år som man kan hyra ut, innan det räknas som näringsverksamhet. Titta på alla privatpersoner som hyr ut i Sälen dom har inga bolag. Argumentet du har: det sliter på vägen? Du får väll lägga fram till vägföreningen, att ni investerar i vägkamera, dom registrerar antal gånger ni använder vägen. Sedan tar ni betalt därefter sorry! Men jag tycker det luktar avundsjuka. Sätt upp ett eget attefallshus och hyr ut. 40000 kr är skattefritt sedan kan du dra av 10% av tot intäkten max 10000 kr. Med andra ord 50 000 kr skattefritt om ni drar in 100000 kr så gör det 15000 kr i skatt. 85000kr i handen. Lycka till!D Bubblebubb skrev:Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.
Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?
Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.
Jag uppfattar det som att TS huvudfråga är huruvida det är tillåtet att hyra ut en Attefallare på dygns- och veckobasis, och i så fall i vilken omfattning. När kan det anses att en verksamhet bedrivs, och vilka tillstånd krävs i så fall?Alfredo skrev:
D Bubblebubb skrev:
Jag uppfattar vidare att problemet först och främst är att det upplevs olustigt att okända rör sig i området. Det ökade vägslitaget nämns i en bisats och förefaller inte vara huvudfrågan. Att vägföreningen nämns verkar snarare bero på att TS menar att föreningens stadgar säger att lov måste inhämtas innan verksamhet kan bedrivas.D Bubblebubb skrev:
D Bubblebubb skrev:
D Bubblebubb skrev:
D Bubblebubb skrev:
Eftersom detta är ett juridikforum så kan jag tycka att det torde vara mer intressant att röna ut vad som faktiskt gäller, snarare än att diskutera moral, avundsjuka och hypotetiskt vägslitage.D Bubblebubb skrev:
Min misstanke är att det enligt juridiken inte är helt rättfram att hyra ut en Attefallare på dygnsbasis i annat än ringa omfattning, men jag kan ha fel.