129 946 läst ·
439 svar
130k läst
439 svar
Grannen hyr ut attefallare
Lantmätaren. Vi sköter våra diskussioner inom samfälligheten som de grannar vi ärharry73 skrev:
Jag förstår inte varför en del ska blanda in myndigheter i allt. Vad hände med att prata med varandra....
Det är så svenskt. Världens mest individualistiska (egoistiska) folk. Våra skyddsnät som samhället skapar har gjort att vi inte längre är beroende av varandra vilket gjort att många inriktat sig på konflikt istället för att vara en del av nått.
Tycker man ser det väldigt mycket på forum Byggahus, familjeliv, flashback.
det är så Sverige är upp byggt på det socialistiska systemetAppendix skrev:
Lantmätaren. Vi sköter våra diskussioner inom samfälligheten som de grannar vi är
Jag förstår inte varför en del ska blanda in myndigheter i allt. Vad hände med att prata med varandra....
Det är så svenskt. Världens mest individualistiska (egoistiska) folk. Våra skyddsnät som samhället skapar har gjort att vi inte längre är beroende av varandra vilket gjort att många inriktat sig på konflikt istället för att vara en del av nått.
Tycker man ser det väldigt mycket på forum Byggahus, familjeliv, flashback.
Ja, det var ju skönt att någon fattade att ALLTING omfattas av regelverk i det här landet. Och, väldans vad upprörda man blir kring skatt; vet man inte att alla inkomster ska beskattas på ena eller andra sättet? Det som är upprörande i tråden är att ingen vet hur det verkligen ser ut fysiskt; kommer en tätare trafik att medföra ökade kostnader för de berörda osv. Vägunderhåll är inte gratis. Det handlar inte om småaktighet, utan att det regelverk som skapats ska underlätta för inblandade. Tror mycket info finns på Attefallshus.seL Mariaa_lh skrev:Då vi håller på att bygga fritidshus, bl.a för uthyrning kollade jag upp restriktioner. Det är endast om huset har FLER än 8 bäddar som det räknas som hotellverksamhet och ska anmälas. Troligen pga krav på utökad brandsäkerhet mm.
Sen måste man såklart deklarera inkomster men det är ju en helt annan fråga.
Man kan ju gå i vägkanten och parkera vid avfarten. Borde ju va gratis kan man tycka. Grannen längre bort med barn borde ju få betala mer för de kör fram o tillbaka när barnen ska på aktiviteter, för att inte tala om när barnen får körkort, och deras vänner. Det här måste verkligen kollas upp så det blir rättvist :-DA Andy78 skrev:
Det gynnar säkert den som inte har barn eller vänner till den dagen man behöver hemtjänst.F Freddeman skrev:Man kan ju gå i vägkanten och parkera vid avfarten. Borde ju va gratis kan man tycka. Grannen längre bort med barn borde ju få betala mer för de kör fram o tillbaka när barnen ska på aktiviteter, för att inte tala om när barnen får körkort, och deras vänner. Det här måste verkligen kollas upp så det blir rättvist :-D
Demmpa skrev:
Demmpa skrev:
Demmpa skrev:
Jag menar ingenting, jag bara pekar på regelverket. Kan man styrka att det är ett fritidshus som normalt brukas av ägaren eller dess anhöriga gäller normalt samma regler som uthyrning av bostad inklusive avdragsrätten på 40 000, men om den hyrs ut på kort tid återkommande, allra helst om det hyrs ut inklusive viss service såsom sängkläder kan Skattemyndigheten mycket väl anse att det är en näringsverksamhet. Hyrs stugan ut mer än 113 nätter per år är det dock alltid momspliktigt, även om intäkten understiger 40 000. @harry73 - att han använder AirBnB som förmedlare saknar betydelse för den skatterättsliga bedömningen.
Tyvärr är regelverket snårigt och många är omedvetna om detta.
Du taggade nog fel personRafael Ospino skrev:
I början av tråden skrev jag att man eventuellt kunde belasta med två avgifter, en för permanentbostad och en för fritidshus. Men det är ingenting jag skulle driva.
Nu vet jag inte hur stora summor det handlar om, och i praktiken är kanske sämjan i/med styrelsen viktigare, men ändå: det låter som att styrelsen riskerar sin ansvarsfrihet om de inte sköter detta, då de ju annars gynnar vissa medlemmar på bekostnad av andra.Claes Sörmland skrev:
Tänk om han hade haft mycket kompisar i stället som kommit varenda dag och hans barn fått en fyra fem kompisar med bilar varje dag. Så var det hemma hos mig o mina föräldrar det var ingen som ryckte det var konstigt. Men en del hittar alltid fel o något att gnälla över, de grannarna har säkert andra fel oxå passar väl inte in bland en del övriga fina grannar.D Bubblebubb skrev:Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.
Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?
Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.
Jag tror att det största problemet är att grannen tjänar pengar.K kortis skrev:Tänk om han hade haft mycket kompisar i stället som kommit varenda dag och hans barn fått en fyra fem kompisar med bilar varje dag. Så var det hemma hos mig o mina föräldrar det var ingen som ryckte det var konstigt. Men en del hittar alltid fel o något att gnälla över, de grannarna har säkert andra fel oxå passar väl inte in bland en del övriga fina grannar.
Fick mig att tänka tillbaka på vad en bekant berättade för några år sedan.. där de hade en vägförening och vissa klagade på att ena familjen skjutsade barnen till för många aktiviteter och de hade för många gäster..
Några av de andra i samfälligheten tyckte att de skulle betala mer helt enkelt. De använde vägen mer än dubbelt så många ggr om dagen än några av de andra.
De hade tre barn, två jobb/bilar och familj på ”bägge sidor” - dessutom hade de kompisar (både barn och vuxna).
inget jag eg funderat på, mer än jag tyckte då det var nonsen.. man ska ju få använda sin väg.. barnen måste till skolan, de vuxna måste få åka till jobbet..
Nu när jag såg detta inlägg fick det mig att fundera på var man eg ska dra gränsen.. åker en extra hyresgäst mer än en familj med två jobb och barn? (Troligen inte).. och varför skulle då denne hyresgäst anses slita mer på vägen eg? (Bara funderar lite).
Vissa har fler kompisar/familjer som sliter på vägen än andra.. ska de betala mer också?
Lite intressant faktiskt..
Jag har ”hyresgäst” och bor i en vägsamfällighet.. men hade inte en tanke på detta ”problem”.. innan.. nu !
Några av de andra i samfälligheten tyckte att de skulle betala mer helt enkelt. De använde vägen mer än dubbelt så många ggr om dagen än några av de andra.
De hade tre barn, två jobb/bilar och familj på ”bägge sidor” - dessutom hade de kompisar (både barn och vuxna).
inget jag eg funderat på, mer än jag tyckte då det var nonsen.. man ska ju få använda sin väg.. barnen måste till skolan, de vuxna måste få åka till jobbet..
Nu när jag såg detta inlägg fick det mig att fundera på var man eg ska dra gränsen.. åker en extra hyresgäst mer än en familj med två jobb och barn? (Troligen inte).. och varför skulle då denne hyresgäst anses slita mer på vägen eg? (Bara funderar lite).
Vissa har fler kompisar/familjer som sliter på vägen än andra.. ska de betala mer också?
Lite intressant faktiskt..
Jag har ”hyresgäst” och bor i en vägsamfällighet.. men hade inte en tanke på detta ”problem”.. innan.. nu !
harry73 skrev:
Ber så mycket om ursäkt!harry73 skrev:
En Attefallare känns ju dessutom mera som en tämligen liten camping än hotell. Någon som vet hur många tält- och/eller husvagnsplatser som krävs intill Attefallaren innan grannens anläggning räknas som camping? Enligt detaljplanen, alltså, eller vad det nu är som reglerar dylika definitioner?L Mariaa_lh skrev:Då vi håller på att bygga fritidshus, bl.a för uthyrning kollade jag upp restriktioner. Det är endast om huset har FLER än 8 bäddar som det räknas som hotellverksamhet och ska anmälas. Troligen pga krav på utökad brandsäkerhet mm.
Sen måste man såklart deklarera inkomster men det är ju en helt annan fråga.