129 957 läst ·
439 svar
130k läst
439 svar
Grannen hyr ut attefallare
Medlem
· Södermanland
· 115 inlägg
Om jag hyr ut min Atterfallare till ett par som åker i varsin bil till jobbet varje dag, så blir det inte mer nyttjande av vägen än om jag hyr ut till turister. Jag tror att man får söka svaret i den evigt uppkomna avundsjukan. Har faktiskt sett exempel på tjurskallar som sabbade en mycket uppskattad caféverksamhet som gav glädje, arbetstillfällen och en rejäl statushöjning åt hela området. Men så fungerar det. Vissa människors frustration över deras egna tillkortakommanden i livet, projeseras på dem som försöker att få något gjort. Att tjäna pengar utöver -den av LO avtalade och tillika hårt beskattade lönen- anses oseriöst och skall stoppas i alla dess former. Tänk om de skulle få in en helghyra som de "byxar". Det ska kvävas i sin linda. Så det så!!! Knäppgökar är de.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Se mitt svar ovan. Det är den tidigare en mysig grannfejd allt grundar sig iN Nygamla hus skrev:Om jag hyr ut min Atterfallare till ett par som åker i varsin bil till jobbet varje dag, så blir det inte mer nyttjande av vägen än om jag hyr ut till turister. Jag tror att man får söka svaret i den evigt uppkomna avundsjukan. Har faktiskt sett exempel på tjurskallar som sabbade en mycket uppskattad caféverksamhet som gav glädje, arbetstillfällen och en rejäl statushöjning åt hela området. Men så fungerar det. Vissa människors frustration över deras egna tillkortakommanden i livet, projeseras på dem som försöker att få något gjort. Att tjäna pengar utöver -den av LO avtalade och tillika hårt beskattade lönen- anses oseriöst och skall stoppas i alla dess former. Tänk om de skulle få in en helghyra som de "byxar". Det ska kvävas i sin linda. Så det så!!! Knäppgökar är de.
Kontakta REV för ni är väl medlem där diskutera att ändra stadgarna det är det enda rätta så det passar medlemmarnas vilja......D Bubblebubb skrev:Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.
Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?
Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.
Om det nu står i reglerna för vägföreningen att man inte får bedriva verksamhet utan att meddela då räcker det ju att meddela vägföreningen. Inte att lov måste inhämtas.D Bubblebubb skrev:
D Bubblebubb skrev:Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.
Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?
Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.
D Bubblebubb skrev:Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.
Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?
Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.
D Bubblebubb skrev:Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.
Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?
Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.
D Bubblebubb skrev:Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.
Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?
Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.
Luktar svensk uvundsjuka eller nån som har alldeles för lita att göra ! Gör nått eget en gnäll på någon som försöker göra nått !! Kan väl inte handla om några större ekonomiska förluster för dej !! Hoppas att han bygger ut verksamheten så har du ju massor med jobb senD Bubblebubb skrev:Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.
Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?
Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.
Det har jag ingen åsikt om. Den jag besvarade påstod att vänföreningar hade grusvägar, om jag mins rätt. Själv är jag med i en väg förening som ansvarar för ett samhälles samlade vägar. Alla är asfalterade. Det är dock inte till mycket hjälp för TS.Okarlsson skrev:
Staffan
Allvetare
· Goteborg, numera Noosa, Qld,Australien
· 14 inlägg
Tycker nog det finns viss relevans att få vara en gnutta irriterad om någon bygger extra hus bara för att hyra ut, det blir ju en förtätning av området som man kanske inte hade när man köpte sin tomt, (oavsett om 1 extra bil om dagen inte sliter på vägen)D Dajo321 skrev:enligt skattelagstiftningen så blir det en näringsverksamhet den dagen den inte längre brukas som privatbostad. Privatbostad är det så länge den som äger eller någon närstående till denne brukar den som permanent eller fritidsbostad. det finns dock ett undantag som kallas tröghetsregeln, regeln ger uttryck för hur länge en bostad kan anses vara en privatbostad efter uthyrning till utomstående skett. Enkelt förklarat så anses bostaden vara en privatbostad under det året som förändringen sker och nästkommande år. Det kan således vara en privatbostad i maximalt två år efter uthyrning förutsatt att man börjar hyra ut i början på året. Efter tröghetsregeln beskattas uthyrningen som en näringsverksamhet.
se Inkomstskattelagen
Kapitel 2, - 8 § definition privatbostad
Kapitel 2, - 11 § tröghetsregeln
Mvh
Ponera att all byggde ett extra hus att hyra ut? Eller varför inte 3 var, mer inkomst hurra....
Ett lugnt område kan snabbt bli ett jobbigt turistmecka med förlorad charm (teoretiskt)
Tycker TS får lite väl många syrliga kommentarer. Ska det va bostadsområde eller sommarstugeområde är väl relevant?
Flera personer verkar ju ha länkar till at regler mot uthyrning kan finnas?
Bara som motvikt i TS försvar
många villaområden är från början sommarstugeområden speciellt i Stockholm stora delar av Värmdö är gammla sommarstugeområden samma i Tyresö Vallentuna och många andraT turnipfaldt skrev:Tycker nog det finns viss relevans att få vara en gnutta irriterad om någon bygger extra hus bara för att hyra ut, det blir ju en förtätning av området som man kanske inte hade när man köpte sin tomt, (oavsett om 1 extra bil om dagen inte sliter på vägen)
Ponera att all byggde ett extra hus att hyra ut? Eller varför inte 3 var, mer inkomst hurra....
Ett lugnt område kan snabbt bli ett jobbigt turistmecka med förlorad charm (teoretiskt)
Tycker TS får lite väl många syrliga kommentarer. Ska det va bostadsområde eller sommarstugeområde är väl relevant?
Flera personer verkar ju ha länkar till at regler mot uthyrning kan finnas?
Bara som motvikt i TS försvar
Allvetare
· Goteborg, numera Noosa, Qld,Australien
· 14 inlägg
Kom igen nu, detta löser ni enkelt, vikten av bilen gånger meter rullade på vägen = avgiften, alla får sätta gps i bilarna och ni har möte en gång i veckan.
Eller så är ni glad att grannen får lite extra med pengar.
Eller så är ni glad att grannen får lite extra med pengar.
Allvetare
· Goteborg, numera Noosa, Qld,Australien
· 14 inlägg
Jag drar mig ur diskussionen eftersom min poäng inte har med vägföreningen att göra. Oavsett turist/fastboende så skulle jag tycka det vore jobbigt om alla mina grannar byggde extra hus som hyrdes ut..M maria01 skrev:
Kan ju bli trångt
https://www.google.com/url?q=http:/...mAfoQr4kDCBQ&usg=AOvVaw0GTPRCOcxkmX4QjIR48DGA
Jan Christianson skrev:
rent löjligt!! Om en familj flyttar dit? får 10 ungar som så småningom får körkort, vid ev uthyrning?? som var syftet med attefalls, som alltid måste regas hos kommunen, det handlar om kanske en till tre hyresgäster i veckan?? HUR mycket extra trafik skulle det vara ?? som sagt löjligt!!FruNilsson skrev:Ja, det var ju skönt att någon fattade att ALLTING omfattas av regelverk i det här landet. Och, väldans vad upprörda man blir kring skatt; vet man inte att alla inkomster ska beskattas på ena eller andra sättet? Det som är upprörande i tråden är att ingen vet hur det verkligen ser ut fysiskt; kommer en tätare trafik att medföra ökade kostnader för de berörda osv. Vägunderhåll är inte gratis. Det handlar inte om småaktighet, utan att det regelverk som skapats ska underlätta för inblandade. Tror mycket info finns på Attefallshus.se