129 950 läst ·
439 svar
130k läst
439 svar
Grannen hyr ut attefallare
Klart man får använda sitt attefallshus till AirBnb. Det är ju en av anledningarna till att man bygger ett. Likaså som gäst/generations boende. Om ni har en så känslig väg kanske så kanske ni ska fundera på en ny typ av väg.D Bubblebubb skrev:Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.
Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?
Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.
Att det skulle kännas olustigt för er att okända människor kör på den tolkar jag som att ni bara vill hitta fel, vill klaga och borde ägna er mer åt vad ni själva istället gör för istället för vad era grannar gör och inte gör. Va en trevlig och bjussig granne istället så ska du se att det blir jättebra och du kommer säkert märka hur trevligt det är med bra grannsämja.
Silver78 skrev:
Man får inte hyra ut något som är en komplementsbyggnad oav
sett. Det enda tillfället man får använda det som bostad är tillfälligt använda byggnaden under tiden som bostaden renoveras o dyl. Många har inte koll på detta. Jag har kollat med skatteverket om detta då jag själv har en komplementsbyggnad på landet. Tanken var att jag skulle hyra ut huset några veckor och själv bo i komplementsbyggnaden. Det var inte okej på något plan. Räknas byggnaden som komplementsbostad så är det helt okej. Dessutom är det max 60% av tiden som man kan hyra ut annars räknas det som näringsverksamhet och då kan man inte dra av schablonbeloppet på 40000Silver78 skrev:
Man får inte hyra ut något som är en komplementsbyggnad oavsett. Det enda tillfället man får använda det som bostad är tillfälligt använda byggnaden under tiden som bostaden renoveras o dyl. Många har inte koll på detta. Jag har kollat med skatteverket om detta då jag själv har en komplementsbyggnad på landet. Tanken var att jag skulle hyra ut huset några veckor och själv bo i komplementsbyggnaden. Det var inte okej på något plan. Räknas byggnaden som komplementsbostad så är det helt okej. Dessutom är det max 60% av tiden som man kan hyra ut annars räknas det som näringsverksamhet och då kan man inte dra av schablonbeloppet på 40000 kr.
Attefalhus är till för att bo i![]()
Det är inte förbjudet att hyra ut Attefallshus som bostad, men om det bedrivs som hotellverksamhet är det just en verksamhet. Frågan är hur uthyrningen sker. Föreligger ett hyresavtal med tillsvidareuthyrning som grund är det oproblematiskt, men om det handlar om återkommande uthyrningar för en tidsperiod understigande fyra månader är det troligen att betrakta som hotelluthyrning. Det är inte nödvändigtvis otillåtet om man bara deklarerar inkomsten som sådan, men det som kan göra det otillåtet är om de kommunala detaljplanerna inte tillåter hotellverksamhet i området.
Så du menar att många stuguthyrningar på Öland sommartid är hotellverksamhet? Större delen av stuguthyrningarna är under juni, juli & augusti. Många uthyrningar är typ torsdag-lördag/söndag, lördag/söndag-torsdag, lördag-lördag eller söndag-söndag.Rafael Ospino skrev:
Och sen undrar man varför folk blir osams med grannar. Maken till småaktighet har sällan skådats. Vill han hyra ut till Air BnB så låt han göra det. Att komma med argument som att det slitet på vägen är rent ut sagt löjligt. Det visar bara vad ni är för sorts grannar.D Bubblebubb skrev:Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.
Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?
Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.
När det handlar om hästgårdar, tar lantmätaren gänsyn till antall stallplatser och om det handlar om egna eller uthyrda platser. Så din granne borde få en högre andelstal än du. Men nu ska jag såklart inte bråka om det med dig. Är du nöjd, är jag också nöjd.Appendix skrev:
Ja, man har rätt att hyra ut eget hus så. Skillnad med lägenhet du hyr, eller bostadsrättslägenhet.D Bubblebubb skrev:Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.