129 946 läst ·
439 svar
130k läst
439 svar
Grannen hyr ut attefallare
”Får inte hyra ut”. Det där får du nog förklara litet bättre. Låter märkligt.Silver78 skrev:
Det man kan kontrollera är om attefallshuset är en komplementsbyggnad eller komplementsbostad. Skillnaden ligger i att man endast kan hyra ut komplementsbostad. Den andra typen får man inte hyra ut. Att hänvisa till ökat slitage på vägen känns mer som avundsjuka. När det gäller okända människor som är på området så gäller det att prata med den som hyr ut. Fråga annars förblir okunskapen en odygd där man målar upp något som blir en vedertagen sanning. Personer som sköter sig innebär ett uppsving lokalt av ekonomin. Det är alltså inte bara husägaren som hyr ut som tjänar på det.
Är du avundsjuk på grannens extra inkomst eller är du bara allmänt gringubbe ?
Lev ditt liv och låt grannen göra detsamma
Lev ditt liv och låt grannen göra detsamma
K Klippanette skrev:
TS försvannL LarsNiko skrev:
Hej!
Att hyra ut en fristående byggnad av Attefallstyp på sin fastighet kan inte vara någon verksamhet. Bygger man 12 Attefallshus med avsikt at hyra ut är det en annan sak. Men i det här fallet inget som är otillåtet och därför inget ni kan göra. Grannen har ingen skyldighet att redovisa för grannar om man hyr ut..
Hur skulle ni göra? Jag tar en av mina grannar som exempel:
Att hyra ut en fristående byggnad av Attefallstyp på sin fastighet kan inte vara någon verksamhet. Bygger man 12 Attefallshus med avsikt at hyra ut är det en annan sak. Men i det här fallet inget som är otillåtet och därför inget ni kan göra. Grannen har ingen skyldighet att redovisa för grannar om man hyr ut..
Hur skulle ni göra? Jag tar en av mina grannar som exempel:
- Han kör tung lastbil som han parkerar hemma efter jobbet sen kör sin egen bil
- Hon kör egen bil.
- Sonen kör egen bil och körde även han en period lastbil som han parkerade hemma över natten.
SVAR NEJ
krävs inte bygglov för att hyra ut?? Nedan case är speciellt i 999/1000 bara köra!
krävs inte bygglov för att hyra ut?? Nedan case är speciellt i 999/1000 bara köra!
N norfre skrev:Vad som faktiskt är tillåtet är en intressant frågeställning. I Tranås kommun hade det krävts ett bygglov för motsvarande uthyrning.
"Enligt bygglagstiftningen är det skillnad på bostäder för permanent boende och boende för tillfällig vistelse. Om din tänkta byggnad saknar bygglov för tillfällig vistelse, krävs det bygglov för ändrad anvädning [sic]. Det krävs alltså bygglov även om du bara hyr ut en vanlig bostad eller en del av bostaden till semestergäster.
Undantag
Det krävs däremot inte bygglov om du gör det under några veckor när du själv är på semester och att du resten av året använder bostaden som vanligt. Gränsen för när bygglov krävs är om tiden som bostaden hyrs ut till semstergäster [sic] är längre än en normal semester (4-5 veckor) eller om byggnaden inte används som permanentbostad när den inte hyrs ut."
Källa: [länk]
Har Tranås kommun missförstått bygglagstiftningen?
Ser inte den som nonsens. Jag hyr själv ut mitt hus via airbnb ibland. Bor också en bit in på en grusväg som underhålls av samfällighetsförening.D Bubblebubb skrev:
Vid de tillfällen huset hyrs ut är jag inte hemma och då blir ju hyresgästernas trafik ungefär densamma som skulle blivit om jag varit hemma.
Så frågan är ju hur mycket mer trafik det blir av uthyrningen och hur kostnaderna är fördelade för alla medlemmar. Hur ska man kunna avgöra hur stor andel man ska betala. Precis som sagts i tidigare kommentarer; olika hushåll har olika många/tunga fordon. Ska den med en Renault Clio verkligen betala lika mycket som någon med en Dodge Pickup.
Man får kanske fråga sig vad som är värt att bli upprörd över när det handlar om grannar och deras aktiviteter/vanor/beteenden.
Det finns förmodligen andra större saker i världen att engagera sig i.
Notera att Husverket är ett företag som tjänar pengar på att bygga och sälja hus: "Husverket uppför hus för alla ändamål och tillfällen." Jag skulle inte utan vidare ta deras påståenden som den absoluta sanningen. Den är ofta mer komplex än man kan tro vid ett första påseende. Jag skulle gissa att Husverket gärna ser att deras kunder väljer husvarianter som är så avancerade som möjligt så att förtjänsten blir maximal och de formulerar sig därefter. Namnet Husverket låter som en myndighet, vilket det alltså inte är.Silver78 skrev:
Så här står det på husverket.se
"
Skillnaderna mellan en komplementbyggnad och ett komplementbostadshus är stora. Ett så kallat komplementbostadshus ger dig rätten att bo i ditt hus året om till skillnad från en komplementbyggnad. För att kunna använda huset som ett åretruntboende måste Attefallshuset följa Boverkets riktlinjer för komplementbostadshus vilket innebär samma säkerhet, isolering, konstruktion, energivärden, tillgänglighetskrav, ventilation, som för ett bostadshus/lägenhet. Samma handlingar skall skickas in likvärdigt ett bygglov för ett hus som för ett Attefallshus (Komplementbostadshus).
Komplementbyggnad kan du inte använda som åretruntboende utan endast som gästhus/fritidshus och har betydligt mindre krav på sig. Detta är det typiska Attefallshuset som alla pratar om med en enkel ansökningsblankett och ritningar. Det många inte vet är att man inte får bo i dem permanent eller hyra ut dem. Det kan medföra stora sanktionsavgifter för dig som privatperson om kommunen får reda på detta."
Man får inte bo i komplementsbyggnad permanent eller hyra ut dom. Man får endast hyra ut tillfälligt. Mycket är avsikten som avgör. Grundregeln är att man måste bo där själv alternativt närstående släkt minst 60 % av tiden och om det är i en annan del av huset så får komplementsbyggnaden max vara 40% av den sammanlagda arean. För studenter gäller max 10 månader. I övriga fall 16 veckor per år. AirBnb räknas som näringsverksamhet. I privatuthyrning får man dra av 40000 kr i ett schablonbelopp plus 20% vilket landar på 50000 kr. Resten skattas med 24%.A asa-nesse skrev: