34 974 läst ·
95 svar
35k läst
95 svar
Grannen hotar med att ringbarka vårt träd
Förstår din granne, jag har själv en granne som har ett gäng träd som angränsar till min tomt. Bilen får ständig grenar, löv kåda, annat klet, fågelskit från fåglar som hänger i träden. Att bygga en carport är ju idiotiskt om man inte vill hålla på att renovera denna ständigt. Faan kapa trädet å skaffa en markis om du har svårt att sova på morgonen i din sommarstuga (trode man ville ha sol i soomarstugan).
Hade jag vart grannen så hade jag sett till så trädet dog illakvickt..
HA LITE FÖRSTÅELSE FÖR ATT BARA FÖR ATT DU GILLAR TID TRÄD SÅ VILL INTE ALLA TA HAND OM ALL SKIT SOM TRILLAR NER FRÅN TRÄDEN.
Jag sopar och krattar ständigt vår tomt från alla nedfall.
Visst kan man tycka att lite löv inte är så farligt men tänk dig själv om du måste kratta löv i flera veckor varje år för att grannen är lat och inte kan hålla sina träd i normal storlek.
Tomas Olsson
Hade jag vart grannen så hade jag sett till så trädet dog illakvickt..
HA LITE FÖRSTÅELSE FÖR ATT BARA FÖR ATT DU GILLAR TID TRÄD SÅ VILL INTE ALLA TA HAND OM ALL SKIT SOM TRILLAR NER FRÅN TRÄDEN.
Jag sopar och krattar ständigt vår tomt från alla nedfall.
Visst kan man tycka att lite löv inte är så farligt men tänk dig själv om du måste kratta löv i flera veckor varje år för att grannen är lat och inte kan hålla sina träd i normal storlek.
Tomas Olsson
Fel!charmisen skrev:
Det där är bara en myt. Du får spela in precis vad och hur du vill så länge en av parterna är medveten om att det görs (dvs du själv).
Träd brukar inte dyka upp över natten.tolsson73 skrev:Förstår din granne, jag har själv en granne som har ett gäng träd som angränsar till min tomt. Bilen får ständig grenar, löv kåda, annat klet, fågelskit från fåglar som hänger i träden. Att bygga en carport är ju idiotiskt om man inte vill hålla på att renovera denna ständigt. Faan kapa trädet å skaffa en markis om du har svårt att sova på morgonen i din sommarstuga (trode man ville ha sol i soomarstugan).
Hade jag vart grannen så hade jag sett till så trädet dog illakvickt..
HA LITE FÖRSTÅELSE FÖR ATT BARA FÖR ATT DU GILLAR TID TRÄD SÅ VILL INTE ALLA TA HAND OM ALL SKIT SOM TRILLAR NER FRÅN TRÄDEN.
Jag sopar och krattar ständigt vår tomt från alla nedfall.
Visst kan man tycka att lite löv inte är så farligt men tänk dig själv om du måste kratta löv i flera veckor varje år för att grannen är lat och inte kan hålla sina träd i normal storlek.
Tomas Olsson
Ungefär som att bosätta sig brevid en trafikerad väg och sedan kräva att den stängs av eftersom det stör.
Men det handlar kanske bara om att du anser att dina åsikter är värda mer än andras.
Redigerat:
Till slut så börjar inläggen belysa motparten.
Jag sitter i ganska exakt samma båt som tolsson73 och kan inte annat än att hålla med.
Grannars träd som hänger över staket, över bilparkering, boningshus och övriga byggnader bör kapas ner alt kraftigt beskäras. Det är s***ns besvär oavsett säsong, antingen är det snör/is/regn som konstant rasar ner eller så är det löv och sav. Björkar är värsta sorten och borde jämnas helt och hållet, för att inte tala om björkens rotsystem som söker sig till vattenledningar/avlopp/dagvatten och orsakar stopp.
Men visst, träden står på grannens tomt och grannen bestämmer nu har TS en annan situation där eken "gör nytta" oftast har trädägaren ingen nytta av träden utan de är bara en sååååå himla fina...någon måtta får det faktiskt vara. Lite löv kan man tåla men att hus och bil ska bli förstörda utan samförstånd får en att titta efter lösningar som RoundUp-pluggar som borras in i roten..garanterat resultat.
Jo som "granne" så börjar man ta lagen i egna händer om man upplever att man möts med nonchalans.
Det saknar betydelse hur länge trädet stått på platsen... det är nu problemet uppstår, inte på Vasas tid!!
Hoppas att TS kommer överens med sin granne för det är inte roligt oavsett hur galen grannen är.d^_^b
//en annan granne
Jag sitter i ganska exakt samma båt som tolsson73 och kan inte annat än att hålla med.
Grannars träd som hänger över staket, över bilparkering, boningshus och övriga byggnader bör kapas ner alt kraftigt beskäras. Det är s***ns besvär oavsett säsong, antingen är det snör/is/regn som konstant rasar ner eller så är det löv och sav. Björkar är värsta sorten och borde jämnas helt och hållet, för att inte tala om björkens rotsystem som söker sig till vattenledningar/avlopp/dagvatten och orsakar stopp.
Men visst, träden står på grannens tomt och grannen bestämmer nu har TS en annan situation där eken "gör nytta" oftast har trädägaren ingen nytta av träden utan de är bara en sååååå himla fina...någon måtta får det faktiskt vara. Lite löv kan man tåla men att hus och bil ska bli förstörda utan samförstånd får en att titta efter lösningar som RoundUp-pluggar som borras in i roten..garanterat resultat.
Jo som "granne" så börjar man ta lagen i egna händer om man upplever att man möts med nonchalans.
Det saknar betydelse hur länge trädet stått på platsen... det är nu problemet uppstår, inte på Vasas tid!!
Hoppas att TS kommer överens med sin granne för det är inte roligt oavsett hur galen grannen är.d^_^b
//en annan granne
Man kan ju inte köpa en tomt bredvid en med massa träd på och sen gnälla över att det ramlar in löv och annat naturavfall på tomten/bilen/huset?
Det var ju liksom så innan? Det enda man kan kräva är att de grenar som inkräktar på ditt luftrum tas bort.
Dock så ansvarar trädägaren för skador som nedfallnar grenar skapar.
Det var ju liksom så innan? Det enda man kan kräva är att de grenar som inkräktar på ditt luftrum tas bort.
Dock så ansvarar trädägaren för skador som nedfallnar grenar skapar.
Lite sunt förnuft borde råda för alla tycker jag nog. Om en granne ber en granne att dem ska ansa och sköta sina träd så att inte det ställer till det för andras fastigheter eller fordon så borde nog vara hjälsam nog att göra detta, alternativt ta hand om allt avfall så att andra inte behöver ta hand om detta..END
Trädet är A) värdefullt och oersättligt, B) det står på trådskaparens tomt, C) grannen har lov att såga bort grenar som sticker in på hans tomt, om man nu nödvändigtvis vill parkera bilen precis där, D) trädet stod där och var ungefär lika stort när grannen flyttade dit
Visst kan det vara retligt med grannar som inte gör som man själv vill, men det är deras tomt och de bestämmer själva om de vill ha träd eller inte på den. Vill man inte ha grannar finns det gott om torp ute i skogen. Självfallet får man inte ta lagen i egna händer! Ett skadestånd på en halv miljon och dagsböter är vad man förtjänar om man gör det. Om grannen skulle ta livet av trädet, skulle det vara OK att trådskaparen smög över med ett baseballträ och totaldemolerade grannens bil, för att motorljudet när han kör iväg på morgonen väcker honom? Självfallet inte, men det är samma sak, med skillnaden att bilen går att ersätta.
Visst kan det vara retligt med grannar som inte gör som man själv vill, men det är deras tomt och de bestämmer själva om de vill ha träd eller inte på den. Vill man inte ha grannar finns det gott om torp ute i skogen. Självfallet får man inte ta lagen i egna händer! Ett skadestånd på en halv miljon och dagsböter är vad man förtjänar om man gör det. Om grannen skulle ta livet av trädet, skulle det vara OK att trådskaparen smög över med ett baseballträ och totaldemolerade grannens bil, för att motorljudet när han kör iväg på morgonen väcker honom? Självfallet inte, men det är samma sak, med skillnaden att bilen går att ersätta.
Till TS, om något händer trädet och det går att bevisa att det är grannen som orsaktat skadan skadan ska du inte nöja dig med en polisanmälan utan även stämma honom. En polisanmälan ger oftast ingenting utan det är en stämning som kan göra att det svider rejält i plånboken och svida ska det göra. När det gäller skadestånd så beräknas det bl a på vad kostnaden blir att köpa och plantera ett nytt träd i motsvarande storlek av det fällda. Vad jag vet så finns det bl a plantskolor i Tyskland som specialiserat sig på att sälja träd till parker och det är inte billigt att ersätta en ek i den storleken ...
I din hemförsäkring borde det ingå rättsskydd, jag vet inte om du kan använda den för att stämma grannen men kolla annars med villaföreningen om du inte kan få hjälp den vägen. Egenmäktigt förfarande och skadegörelse ska polisanmälas och jag skulle inte dra mig en sekund att se till att grannen fick sälja huset för att ersätta värdet av trädet.
I din hemförsäkring borde det ingå rättsskydd, jag vet inte om du kan använda den för att stämma grannen men kolla annars med villaföreningen om du inte kan få hjälp den vägen. Egenmäktigt förfarande och skadegörelse ska polisanmälas och jag skulle inte dra mig en sekund att se till att grannen fick sälja huset för att ersätta värdet av trädet.
För en väldig massa år sedan, åtminstone mer än 10 år sedan, så skulle jag hjälpa en kompis att fälla träd i hans sommarstuga (som köptes av hans mor på början av sjuttiotalet). Hans och hans grannars stugor angränsade till en stig och vid denna stig låg ett större skogsområde som var privatägd skog.
Träden ifråga stod en till två meter innanför hans gärdsgård och vi kapade ner sju stycken. Det var inga särskilt märkvärdiga träd, utan några bokar och någonting till, dock inga ekar.
Två veckor senare får han ett brev från en advokat, där skogsägaren kräver honom på 70 000:- d vs 10 000:- per träd. Min kompis undrade vad fan det var frågan om och ringde upp advokaten. Då visar det sig, att tomtgränsen inte alls låg som förväntat utmed gärdsgården, utan 2,5 - 3 meter innanför gärdsgården. Detta visste inte min kompis (och förmodligen inte hans morsa när hon köpte stället en gång i tiden heller).
Hur som helst, det hela slutade med att han fick utnyttja sin hemförsäkring som tog kostnaden mot självrisken. Betydligt billigare än 70 000:- i alla fall. Skogsägaren fick sina pengar från försäkringsbolaget.
Med andra ord TS, om din granne plockar ned ditt träd, så går du bara till en advokat som skickar ett brev, och så lär du åtminstone få ett saftigt skadestånd. Detta kan du ju även berätta för grannen.
Och till er som snackar om videokameror etc. Behövs inte. Skogsägaren i min historia hade inte sett oss, och det hade ingen annan heller. Däremot hade han gått förbi en vecka senare och sett stubbarna. Det räckte tydligen som bevis, annars hade inte försäkringsbolaget tagit i saken över huvud taget.
Lycka till TS!
Träden ifråga stod en till två meter innanför hans gärdsgård och vi kapade ner sju stycken. Det var inga särskilt märkvärdiga träd, utan några bokar och någonting till, dock inga ekar.
Två veckor senare får han ett brev från en advokat, där skogsägaren kräver honom på 70 000:- d vs 10 000:- per träd. Min kompis undrade vad fan det var frågan om och ringde upp advokaten. Då visar det sig, att tomtgränsen inte alls låg som förväntat utmed gärdsgården, utan 2,5 - 3 meter innanför gärdsgården. Detta visste inte min kompis (och förmodligen inte hans morsa när hon köpte stället en gång i tiden heller).
Hur som helst, det hela slutade med att han fick utnyttja sin hemförsäkring som tog kostnaden mot självrisken. Betydligt billigare än 70 000:- i alla fall. Skogsägaren fick sina pengar från försäkringsbolaget.
Med andra ord TS, om din granne plockar ned ditt träd, så går du bara till en advokat som skickar ett brev, och så lär du åtminstone få ett saftigt skadestånd. Detta kan du ju även berätta för grannen.
Och till er som snackar om videokameror etc. Behövs inte. Skogsägaren i min historia hade inte sett oss, och det hade ingen annan heller. Däremot hade han gått förbi en vecka senare och sett stubbarna. Det räckte tydligen som bevis, annars hade inte försäkringsbolaget tagit i saken över huvud taget.
Lycka till TS!
Tja, är det bara en granne som gränsar till träden så är det väl rätt uppenbart vad som hänt...Och till er som snackar om videokameror etc. Behövs inte. Skogsägaren i min historia hade inte sett oss, och det hade ingen annan heller. Däremot hade han gått förbi en vecka senare och sett stubbarna. Det räckte tydligen som bevis, annars hade inte försäkringsbolaget tagit i saken över huvud taget.
Nej det gör han inte, det får du ta på egen hemförsäkring.Hubbe2 skrev:
Jag förstår med grannen som irrerar sig, stora träd nära tomtgränser är ett ofog.
Själv löste vi vårt trädproblem med att sälja huset till någon som tycker om att bo i en skog och bygger ett nytt på slätten.
Ni som tycker det är ok med träd som orsakar (om inte direkta skador så en massa merarbete) för grannen tycker alltså det är ok om er granne ställer sig och sprutlackar ute en blåsig dag med följden att era fönster, fasad och bil får ta del av färgen??