34 971 läst ·
95 svar
35k läst
95 svar
Grannen hotar med att ringbarka vårt träd
Helst skulle man ju vilja höra andra sidan föra sin talan här men det är väl inte mycket att hoppas på....
Den där eken dök upp helt plötsligt eller?
Nu är jag ingen expert på träd men ekar växer väl extremt långsamt och om inte er kära granne bott där sisådär 100 år så borde dom väl ändå noterat att trädet fanns där vid inflyttning.
Att träd fäller både kottar, barr, löv och sav borde vara känt för de flesta 2010.
Sen skall man ju naturligtvis visa sina granna hänsyn även om "obehaget" står på ens egna tomt.
Där har TS agerat föredömligt (mer än h*n måste och låtit beskära trädet ).
Du skriver att det är en person som tidigare tagit lagen i egna händer och då skulle jag faktiskt anmäla alla hot framöver (Se bara till att dokumentera det noga. De flesta mobiltelefoner går det att ställa in genvägar för att spela in ljud, ett knapptryck så spelar du in).
Den där eken dök upp helt plötsligt eller?
Nu är jag ingen expert på träd men ekar växer väl extremt långsamt och om inte er kära granne bott där sisådär 100 år så borde dom väl ändå noterat att trädet fanns där vid inflyttning.
Att träd fäller både kottar, barr, löv och sav borde vara känt för de flesta 2010.
Sen skall man ju naturligtvis visa sina granna hänsyn även om "obehaget" står på ens egna tomt.
Där har TS agerat föredömligt (mer än h*n måste och låtit beskära trädet ).
Du skriver att det är en person som tidigare tagit lagen i egna händer och då skulle jag faktiskt anmäla alla hot framöver (Se bara till att dokumentera det noga. De flesta mobiltelefoner går det att ställa in genvägar för att spela in ljud, ett knapptryck så spelar du in).
Jag har grunnat en del över ditt dilemma.
Kameraövervakning tycker jag är en exelent ide
Hota med polisen, lika så.
Ett sista alternativ är: "Du, är du inte orolig för att din bil får repor i lacken, jag menar-det finns ju en massa konstiga människor som irriterar sig för vad som helst, inte ens på sin egen tomt får man vara ifred från ligister som inte kan förstå att folk vill ha sina tillhörighetert för sig själva".
Knogmackan: Staffan
Kameraövervakning tycker jag är en exelent ide
Hota med polisen, lika så.
Ett sista alternativ är: "Du, är du inte orolig för att din bil får repor i lacken, jag menar-det finns ju en massa konstiga människor som irriterar sig för vad som helst, inte ens på sin egen tomt får man vara ifred från ligister som inte kan förstå att folk vill ha sina tillhörighetert för sig själva".
Knogmackan: Staffan
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Visst kan det vara skönt med skugga - men en halv miljon kan väl också vara rätt ok ?
Så gör klart för honom att ni gärna tar bort de små grenarna, men att eken skall stå kvar.
Och skulle det hända eken något så kan det kosta honom bortåt en miljon, frågan är om han tycker det är värt det då ?
/K
Så gör klart för honom att ni gärna tar bort de små grenarna, men att eken skall stå kvar.
Och skulle det hända eken något så kan det kosta honom bortåt en miljon, frågan är om han tycker det är värt det då ?
/K
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Länstyrelsen har någon form av bevarande plan av stora ekar.
Är det en ek av model större kan det vara värt att kolla upp
Du kanske inte får fälla den och då är det ett synerligen grovt övertramp att ring barka den.
http://www.byggahus.se/forum/traedgard-allmaent/132819-far-man-faella-traed.html
Försök få trädet på tal och ha en riggad video kamera på lämpligt ställe så man både ser och hör honom.
Sen är det bara att knalla ner till polisen med bevisen.
Är det en ek av model större kan det vara värt att kolla upp
Du kanske inte får fälla den och då är det ett synerligen grovt övertramp att ring barka den.
http://www.byggahus.se/forum/traedgard-allmaent/132819-far-man-faella-traed.html
Försök få trädet på tal och ha en riggad video kamera på lämpligt ställe så man både ser och hör honom.
Sen är det bara att knalla ner till polisen med bevisen.
Bara så ni vet, det krävs tillstånd att ha en kamera riktad utåt allmänhet eller annans tomt. Detta skriver jag bara så att TS inte skall råka ut för ytterligare trubbel i senare skede.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Ja om det är övervaknings kamera men inte vanlig handhållen video kamera.Fabrikör Stava skrev:
Sen har man alltid rätt att filma pågående brott oavsätt tillstånd eller inte som dom tex gör i grann fejden om det inte görs med fast monterad utrustning.
Redigerat:
Vi bjöd in grannen med fru till en fest förra sommaren - ekfrågan var inte akut då. Han tackade ja först, men när han fick höra att den granne som han tidigare utsatt för trädfällning skulle komma backade han ur. Den utsatta grannen är nämligen fortfarande sur på honom och talar om för andra vad som hänt. Dvs "snackar skit om honom".
Jag tackar återigen för alla råd och allt stöd, men eftersom min granne inte kan försvara sig är det nog dags att avsluta ämnet.
Jag tackar återigen för alla råd och allt stöd, men eftersom min granne inte kan försvara sig är det nog dags att avsluta ämnet.
Permanent monterad kamera, ja.Fabrikör Stava skrev:
Inte om han smygfilmar...
Edit: Göran.W hade visst redan svarat...
Redigerat:
Spela in hotet på mobilen, ringbarka trädet själv och inkassera några hundratusen! 
Skojar bara, men det kan vara bra att ha vittne eller inspelning till hands om det skulle bli allvar av hotelserna. Det finns dock gott om människor som skäller värre än de biter, när sinnet rinner över.
Skojar bara, men det kan vara bra att ha vittne eller inspelning till hands om det skulle bli allvar av hotelserna. Det finns dock gott om människor som skäller värre än de biter, när sinnet rinner över.
Var tydlig med din ståndpunkt:
- att du avser ha kvar trädet
- att du kan ta bort grenar som sticker över på hans tomt
- att det blir rättsligt efterspel om han tar lagen i egna händer
För övrigt är det bara att vara så lugn och trevlig som du orkar med. Förmodligen handlar detta mer om att du har en besvärlig granne än om trädet, och vore det inte trädet så vore det något annat. Om det är möjligt så tycker jag att du skall försöka lära känna honom lite bättre. Då lugnar han sig nog.
Viktigare med en bra grannrelation än prestige.
, att du vill ha en bra relation med
- att du avser ha kvar trädet
- att du kan ta bort grenar som sticker över på hans tomt
- att det blir rättsligt efterspel om han tar lagen i egna händer
För övrigt är det bara att vara så lugn och trevlig som du orkar med. Förmodligen handlar detta mer om att du har en besvärlig granne än om trädet, och vore det inte trädet så vore det något annat. Om det är möjligt så tycker jag att du skall försöka lära känna honom lite bättre. Då lugnar han sig nog.
Viktigare med en bra grannrelation än prestige.
, att du vill ha en bra relation med
Jag vet att om din granne gör något på ditt träd så kommer han säkert komma undan.
Har 1 kompis som har sommarstuga och när han kommer dit har grannen vart inne på hans tomt och sågat ner ett helt träd.
Givetvis gjorde han polisanmälan men dom skrev bara ner den sedan avskrevs den.
Har 1 kompis som har sommarstuga och när han kommer dit har grannen vart inne på hans tomt och sågat ner ett helt träd.
Givetvis gjorde han polisanmälan men dom skrev bara ner den sedan avskrevs den.
Hur pass allvarligt brott det är att såga ner ditt träd beror till stor del på er allmänna status i samhället. Om du, men inte grannen, tillhör överklassen så kommer grannen att åka dit så ända in i bomben: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7279908.ab
Men är ni båda två är tämligen jämbördiga medlemmar av "verklighetens folk" så händer det ingenting.
Men är ni båda två är tämligen jämbördiga medlemmar av "verklighetens folk" så händer det ingenting.