Myckling skrev:
Ni som tycker det är ok med träd som orsakar (om inte direkta skador så en massa merarbete) för grannen tycker alltså det är ok om er granne ställer sig och sprutlackar ute en blåsig dag med följden att era fönster, fasad och bil får ta del av färgen??
Nej..? :rolleyes:
Liknelsen är i mina ögon helt absurd!
Att det kan blåsa ner löv och smågrenar från ett träd på grannens tomt borde vara välkänt för de flesta och helt naturligt. Det kan inte grannen lastas för. Och grannen få ju såga av ev hotande grenar på sin egen tomt. Övriga får man hålla rimligt avstånd till. Det är en annan sak om hela trädet skulle välta, från den ena tomten in på den andra tomten och krossa en bil. Då kan grannen med trädet ev. bli ersättningsskyldig om han försummat tillsynen av trädet och låtit ett genomruttet träd stå utan åtgärd. Skulle ett friskt träd välta i en storm eller liknande tror jag att bilägarens försäkring får gå in. Men detta är off-topic. Att löv blåser in från en granntomt är helt naturligt. Att man är så försumlig att man sprayar ner grannhuset med sprutlack är en helt annan sak. Då är man självfallet ersättningsskyldig.

• Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
Och man får mycket riktigt filma vad man vill från sin egen tomt eller på allmän plats (med undantag från skyddsobjekt, men då finns det stora skyltar som upplyser om fotoförbudet). Men som skrivits måste man göra det på plats. Man får inte sätta upp en övervakningskamera som filmar ut mot grannens tomt eller allmän plats. Så att sätta en kamera uppe i träden som filmar den egna marken kring stammen är helt OK.

• Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
Pongu skrev:
Och man får mycket riktigt filma vad man vill från sin egen tomt eller på allmän plats (med undantag från skyddsobjekt, men då finns det stora skyltar som upplyser om fotoförbudet). Men som skrivits måste man göra det på plats. Man får inte sätta upp en övervakningskamera som filmar ut mot grannens tomt eller allmän plats. Så att sätta en kamera uppe i träden som filmar den egna marken kring stammen är helt OK.
Oavsett så blir det ju knepigt för grannen att bevisa för rätten att TS inte stod bredvis kameran när den filmade.

Nyfniken skrev:
Oavsett så blir det ju knepigt för grannen att bevisa för rätten att TS inte stod bredvis kameran när den filmade.
Jo, liksom det kan vara knepigt att bevisa vem som sågat ner ett träd.
Men ska man lämna råd på ett forum tycker jag de ska vara lagliga! ;) :D

Pongu skrev:
Du har så rätt så. d^_^b

Vore spännande med en uppdatering från TS...:wow:

Pongu skrev:
Är detta ett lagligt sätt? :cool:

• grannproblem.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Göran.W
Nja det är väl inte olagligt att klippa en buske till en skulptur:rolleyes:
Men jag tycker det är olämpligt att dra ner det på sand låde nivåq(;^;)p

Hemmakatten
Jag tycker busken var ganska charmigt oförarglig och rolig.

Och jag tycker att det är dags att låsa denna tråd, inget vettigt har ju tillförts på länge och det gäller ju även detta inlägg.

Bezt skrev:
Och jag tycker att det är dags att låsa denna tråd, inget vettigt har ju tillförts på länge och det gäller ju även detta inlägg.
Tack för din recension av inläggen. I och för sig alltid tråkigt när de blir så negativa som din, "inget vettigt tillfört", men du har säkert goda grunder för det och anser att de som skrivit ska få veta det.

Jag har också en fråga. Blev lite nyfiken när jag såg att du ansåg att det är dags att låsa tråden. Vad är bakgrunden till denna åsikt? Tänkte att det kanske är du som betalar för lagringsutrymmet eller bandbredden (eller om du lider något annat men av den oförargliga diskussionen)?

Nyfniken skrev:
Spelar ingen roll för bevisföringen eftersom vi i det här landet betraktar alla bevis som likvärdiga, oavsett om de togs fram på lagligt eller olagligt sätt. :)

jaso skrev:
Tack för din recension av inläggen. I och för sig alltid tråkigt när de blir så negativa som din, "inget vettigt tillfört", men du har säkert goda grunder för det och anser att de som skrivit ska få veta det.

Jag har också en fråga. Blev lite nyfiken när jag såg att du ansåg att det är dags att låsa tråden. Vad är bakgrunden till denna åsikt? Tänkte att det kanske är du som betalar för lagringsutrymmet eller bandbredden (eller om du lider något annat men av den oförargliga diskussionen)?
Ja dels för att TS inte har skrivit något sedan sida 1 och trådar brukar låsas här på byggahus när folk antyder att man ska göra något olagligt och därmed är det inte heller oförargligt som du säger att denna diskussion är. Sen när tonen är så otrevlig som det varit stundtals i denna tråd är ytterliggare en orsak att låsa enligt mig. Just my 2 cents

joflopp skrev:
Spelar ingen roll för bevisföringen eftersom vi i det här landet betraktar alla bevis som likvärdiga, oavsett om de togs fram på lagligt eller olagligt sätt. :)
Visserligen, men TS vill sannolikt undvika att straffas.

joflopp skrev:
Visst, men man öppnar ju upp sig för en motanmälan. Visst, fotona håller i rätten, och sedan blir man själv straffad för att ha tagit dem.

Håll alltid koll på att du har juridiken på din sida.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.