34 976 läst ·
95 svar
35k läst
95 svar
Grannen hotar med att ringbarka vårt träd
Nej..?Myckling skrev:
Liknelsen är i mina ögon helt absurd!
Att det kan blåsa ner löv och smågrenar från ett träd på grannens tomt borde vara välkänt för de flesta och helt naturligt. Det kan inte grannen lastas för. Och grannen få ju såga av ev hotande grenar på sin egen tomt. Övriga får man hålla rimligt avstånd till. Det är en annan sak om hela trädet skulle välta, från den ena tomten in på den andra tomten och krossa en bil. Då kan grannen med trädet ev. bli ersättningsskyldig om han försummat tillsynen av trädet och låtit ett genomruttet träd stå utan åtgärd. Skulle ett friskt träd välta i en storm eller liknande tror jag att bilägarens försäkring får gå in. Men detta är off-topic. Att löv blåser in från en granntomt är helt naturligt. Att man är så försumlig att man sprayar ner grannhuset med sprutlack är en helt annan sak. Då är man självfallet ersättningsskyldig.
Och man får mycket riktigt filma vad man vill från sin egen tomt eller på allmän plats (med undantag från skyddsobjekt, men då finns det stora skyltar som upplyser om fotoförbudet). Men som skrivits måste man göra det på plats. Man får inte sätta upp en övervakningskamera som filmar ut mot grannens tomt eller allmän plats. Så att sätta en kamera uppe i träden som filmar den egna marken kring stammen är helt OK.
Oavsett så blir det ju knepigt för grannen att bevisa för rätten att TS inte stod bredvis kameran när den filmade.Pongu skrev:Och man får mycket riktigt filma vad man vill från sin egen tomt eller på allmän plats (med undantag från skyddsobjekt, men då finns det stora skyltar som upplyser om fotoförbudet). Men som skrivits måste man göra det på plats. Man får inte sätta upp en övervakningskamera som filmar ut mot grannens tomt eller allmän plats. Så att sätta en kamera uppe i träden som filmar den egna marken kring stammen är helt OK.
Vore spännande med en uppdatering från TS...:wow:
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Tack för din recension av inläggen. I och för sig alltid tråkigt när de blir så negativa som din, "inget vettigt tillfört", men du har säkert goda grunder för det och anser att de som skrivit ska få veta det.Bezt skrev:
Jag har också en fråga. Blev lite nyfiken när jag såg att du ansåg att det är dags att låsa tråden. Vad är bakgrunden till denna åsikt? Tänkte att det kanske är du som betalar för lagringsutrymmet eller bandbredden (eller om du lider något annat men av den oförargliga diskussionen)?
Ja dels för att TS inte har skrivit något sedan sida 1 och trådar brukar låsas här på byggahus när folk antyder att man ska göra något olagligt och därmed är det inte heller oförargligt som du säger att denna diskussion är. Sen när tonen är så otrevlig som det varit stundtals i denna tråd är ytterliggare en orsak att låsa enligt mig. Just my 2 centsjaso skrev:Tack för din recension av inläggen. I och för sig alltid tråkigt när de blir så negativa som din, "inget vettigt tillfört", men du har säkert goda grunder för det och anser att de som skrivit ska få veta det.
Jag har också en fråga. Blev lite nyfiken när jag såg att du ansåg att det är dags att låsa tråden. Vad är bakgrunden till denna åsikt? Tänkte att det kanske är du som betalar för lagringsutrymmet eller bandbredden (eller om du lider något annat men av den oförargliga diskussionen)?
Visst, men man öppnar ju upp sig för en motanmälan. Visst, fotona håller i rätten, och sedan blir man själv straffad för att ha tagit dem.joflopp skrev:
Håll alltid koll på att du har juridiken på din sida.