Idag fick jag höra av min granne att man inte får fälla träd hur man vill. Tydligen "enligt honom"
får inga ekar sågas ner. Var får jag taga reda om det? Det gäller strandskyddat område om ca 75000 m2. Jag vill glesa lite.
 
Kolla med din Länsstyrelse.

Ekar kan vara skyddade. Strandskyddet innebär inget generellt skydd för träd, men Länsstyrelsen kan utfärda lokala föreskrifter för ditt län.
 
Det kan också vara så att du måste söka marklov, beroende vad som står i en eventuell detaljplan.
 
Nu har jag kollat lite.
Inga planterade ekar får tas ned.
 
Då får du väl hävda att de är självsådda då! Är de relativt gamla så är det förmodligen sant.

Skämt åsido är det ofta problem med att ekar är skyddade från avverkning. Efterhand som de växer och konkurrerar med varandra om ljus och näring blir till slut alla så försvagade att de börjar dö. Hade man fått tunna ut beståndet lite i takt med att det behövs så hade man på sikt fått ett betydligt äldre och friskare bestånd. Nu är det dock så att vi lever i en byråkrati och då får sällan logiken styra.
 
Ropa skrev:
Då får du väl hävda att de är självsådda då!
Är de "självsådda" och bildar regelbundna mönster får de inte heller tas bort.
 
Det är ju ett typexempel!

Om de är planterade eller självsådda och står i rader. Det vill säga att människan på något sätt påverkat och format förekomsten av träna. Ja då får man inte fortsätta den skötseln men om det är ett helt naturligt bestånd, orört av mänsklig påverkan då kan det eventuellt vara fritt fram att göra vad man vill. Sjukt!:mad:
 
Ropa skrev:
Det är ju ett typexempel!

Om de är planterade eller självsådda och står i rader. Det vill säga att människan på något sätt påverkat och format förekomsten av träna. Ja då får man inte fortsätta den skötseln men om det är ett helt naturligt bestånd, orört av mänsklig påverkan då kan det eventuellt vara fritt fram att göra vad man vill. Sjukt!:mad:
Ja. Det är sjukt! Du vill inte ens höra argumenten Länst. körde med. IDIOTI!
 
Göran.W
Ta ut en aborist och låt han titta.
Anser han att vissa träd kan, ska eller bör fällas kanske länstyrelsen ändrar uppfattning.
Träd måste trots allt gallras ibland hur skyddade dom än är.
 
Ett tips bara

Oavsett vilket, gör inget utan att ha papper på det. DN hade en artikel under 2009 där en man i Stockholm åkte på böter i storleken 50 000 plus att han blev ålagd att återställa allt. Om jag inte missminner mig handlade om återplantering av 5 vuxna ekar och 3 tallar.

Så oavsett vad man gillar besluten kan det bli otäckt dyrt....
 
Tigger skrev:
Ett tips bara

Oavsett vilket, gör inget utan att ha papper på det. DN hade en artikel under 2009 där en man i Stockholm åkte på böter i storleken 50 000 plus att han blev ålagd att återställa allt. Om jag inte missminner mig handlade om återplantering av 5 vuxna ekar och 3 tallar.

Så oavsett vad man gillar besluten kan det bli otäckt dyrt....
50 000? Man blir arg. Och rädd. Det är verkligen idioti. Tack för info!
 
Tja böterna var den billiga delen i historien. Att återplantera fullvuxna träd är inte billigt. Har för mig att en arborist uppskattade kostnaden för ekarna till minst 80 000/st och tallarna till 60 000/st Finns tydligen nästan enbart att köpa från Italien...
 
Jo, jag vill faktiskt gärna höra deras argument. Om du orkar...
 
Ropa skrev:
Jo, jag vill faktiskt gärna höra deras argument. Om du orkar...
Ska skriva kanske redan ikväll.
 
Hemmakatten
För oss är det tvärtom. Jag skulle önska att Länsstyrelsen ville skydda våra ekar i områdetmot fällning.

Vi bor i ett litet område som har ordet "ek" i områdesnamnet. Namnet kommer från att det ursprungligen fanns många. många ekar här, faktisket riktiga ekskogar. Med tiden har fler och fler ekar blivit fällda och för 50-60 år sedan fälldes ett stort bestånd månghundraåriga ekar för virkets skull.

Själva har vi en ca 300-årig ek kvar + några mindre, yngre ekar. Grannen har en fantastisk "sparbanks"ek som är minst 400 år gammal. Tyvärr finns det inget som helst skydd för dessa gamla ekar.

Vi har haft ett arboristföretag som heter "Trädmästarna" här vid ett par tillfällen för att hjälpa vår gamla ek som tyvärr har en kluven stam. Eken är fantastisk och ger en underbar karaktäroch skugga till vårt hus. Trädmästarna berättade att de haft Länsstyrelsens i Stockholms uppdrag att inventera de 50 mest skyddsvärda ekbestånden i Sthlms län. De eksbestånden är numera belagda med skötselföreskrifter och fällningsförbud. Tyvärr hamnar inte våra ekar på den listan, det finns alltför många fina ekar och alltför lite pengar.

Vad vill jag säga om detta? Jo, att var försiktig med dina ekar. Men naturligtvis bör de skötas om genom beskärning, utgallring eller annat.

Mitt förslag är att ta kontakt med ett arboristföretag (gärna samma som just din Länsstyrelse anlitar) och be de utarbeta en vårdplan för dina ekar. Om de då föreslår en utgallring/fällning av vissa träd tror jag att Länsstyrelsen kommer att beakta deras förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.