97 339 läst ·
177 svar
97k läst
177 svar
Grannen har utfört hård klippning av vår tujahäck
Ja, men man kan fortfarande inte klippa ned till brun och kal ved. Klipper man på höjden växer andra grenar upp omkring de kapade. Finns grönt på häckens sidor kan den växa sig tät men klipper man in den för långt är det kört. Om du kollar på en väldigt tjock thujahäck så är det bara ett visst antal decimeter tjockt med barr. Därför gäller det att alltid hålla efter thuja om man vill ha den någorlunda smal.K Kirre2 skrev:
En granne klippte ned sin nästan helt så att det bara var ett par korta stubbar men den växte upp igen till ca 1 meter, därefter grävde han bort hela häcken. Kommer inte ihåg ifall den blev snygg eller om den skulle kunna växa sig tät igen som tidigare. En granne till mig undrade dock varför han tog bort den helt då den växte upp så fint igen
Redigerat:
Inte ett dugg konstigt. Selection bias.tompas11 skrev:
De som är nöjda med grannen startar inga trådar.
De som själva gjort fel och vet om det startar inga trådar.
De som själva gjort fel och inte vet om det startar inga trådar.
Grannar som gjort fel startar inga trådar.
Och i det här specifika fallet, menar du att TS skulle ha gått över till grannens sida, klippt sönder häcken som TS vill ha kvar, och därefter startat en tråd? Fan tro't...
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Vill man bestämma över en häck så sätter man den på sin egen tomt med tillräcklig marginal så att man kan sköta bägge sidorna från sin egen tomt, att sätta i tomtgräns kommer alltid innebära en risk, oavsett vem som köpte plantan en gång i tiden.
Löljigt att ens nämna tanken på att processa mot grannen för en klippning på dennas sida som inte faller en i smaken.
Löljigt att ens nämna tanken på att processa mot grannen för en klippning på dennas sida som inte faller en i smaken.
@djac många hus har gemensam häck. Alla har det i vårt område så det är inget direkt val man gjort vid plantering men det går bra då man bara håller efter höjd som tidigare tex.
Det är inte alls konstigt att hålla en granne ansvarig om den sabbat häcken vilket i detta fall inte ens har hänt men tråden skapades väl för att bringa klarhet. Det handlar inte om ifall klippningen faller en i smaken eller inte, TS var orolig för att den aldrig kommer bli tät igen eller om den har tagit skada så att den dör. Om det skulle ha hänt menar du att den person som skadat häcken inte har något ansvar?
Har den personen utvecklat ansvarstagande hade den skaffat ny häck.
Det är inte alls konstigt att hålla en granne ansvarig om den sabbat häcken vilket i detta fall inte ens har hänt men tråden skapades väl för att bringa klarhet. Det handlar inte om ifall klippningen faller en i smaken eller inte, TS var orolig för att den aldrig kommer bli tät igen eller om den har tagit skada så att den dör. Om det skulle ha hänt menar du att den person som skadat häcken inte har något ansvar?
Vad menar du? Sitter det en gemensam häck på tomtgränsen måste väl den som planterade den valt att plantera den där?C Chippe skrev:
Menar du att grannen inte har normal rätt att hantera inträngande gren som medför olägenhet?C Chippe skrev:
Vad jag menar är att det är inte många som själva planterat gemensam häck. Det är inte många ursprungliga ägare i alla områden tex och det är väldigt många villor som har gemensam häck men många har även kedjehus. Hus och tomt är skapat på ett sätt där häckarna är gemensamma och det är oftast inget problem. Eftersom att häckarna är gemensamma kan man inte göra vad som helst, allt ska ske i samförståelse.Alfredo skrev:
Självklart har dem det. Vad fick du den tanken ifrån?Alfredo skrev:
Vad jag kan se har inte grannen åsamkat någon skada på thujan annat än möjligtvis på sin sida. TS har hållit efter häcken på sin sida och den kommer att bli tät igen, dock är höjden enligt mitt tycke för hög men det är irrelevant.
Måste det verkligen det? Bara för att det en gång i tiden fanns en önskan om gemensam häck betyder det att det för all framtid ska finnas en gemensam häck?C Chippe skrev:
Jag kanske missförstod dig.C Chippe skrev:
Det jag menar är att om en av fastighetsägarna, här kallad A, inte önskar en gemensam häck som till viss del inkräktar på As fastighet bör han kunna upplysa den andre, här kallad B, om det. Ge B skälig tid att ta bort alla grenar som sticker in på As fastighet och om B inte gör det kan A göra det själv. Om häcken dör av det är det väl otur men inte ett resultat av att någon gjort fel.
Vill B efter det fortfarande ha en häck får han väl plantera en ny på sin fastighet. Eller har jag fel?
Tja, då tar man ju risken att inte tycka lika, man har ju ca 50% inflytande var, dessutom är det inte olagligt att vara klantig eller okunnig, så man får nog räkna med att den ena parten kan lite mer än den andra. Oftast går det bra men vill man vara säker på att få helt som man vill så är det bäst att sätta den på egen tomt.C Chippe skrev:@djac många hus har gemensam häck. Alla har det i vårt område så det är inget direkt val man gjort vid plantering men det går bra då man bara håller efter höjd som tidigare tex.
Många misslyckas med vård av sina växter och det får man nog räkna med att det kan hända.
Men finns det några exempel från verkligheten på häckar som planterats typ en meter in på tomten, vilket borde vara vad som krävs om man ska ha en chans att klippa den utan att sätta foten på grannens tomt? Jag tycker det låter otroligt konstigt, framförallt i villaområden med relativt små tomter, 1000 kvm eller mindre.