97 339 läst ·
177 svar
97k läst
177 svar
Grannen har utfört hård klippning av vår tujahäck
Den häcken är tyvärr räddningslöst förlorad.E Eken66 skrev:Hej,
Vi har en gemensam tujahäck med grannen som med åren blivit hög (ca 5 m), tät och spretig.
Nu har det flyttat in en ny granne på andra sidan som undrade om det gick bra att ansa häcken på deras sida då han ansåg att den spretade ut för mycket..
Vi gav ok till det så klart men till vår stora fasa upptäcker vi att de har klippt bort alla grenar på sin sida enda in till stammen. Man ser nu mer eller mindre rakt igenom häcken
1. Vad blir effekten för den stackars tujahäcken? Kommer den nånsin kunna bli tät igen på vår sida? Det känns som att de förstört hela häcken och att den på sikt kommer att dö?
2. Hur går man vidare i ett sådant här ärende. Vi vill inte starta en långtgående tvist med nya grannen men han är väl skyldig att ersätta oss på något vis? Självklart bör han stå för ny häck om det blir aktuellt. Vad gäller juridiskt?
Tacksam för hjälp i ärendet.
Bara att bita i det sura äpplet och ta ner, gräva upp och plantera nytt.
Eftersom det är er gemensamma häck är halva kostnaden grannens.
Tja, att det finns en häck där nu betyder inte att det finns ett servitut. En eventuell ny häck betyder att grannen själv bestämmer om den skall planteras tillsammans eller inte. Och grannen har inte gjort något fel som klippt häcken på sin sida. Det är självklart helt fritt fram för grannen att klippa sin häck som hen vill.W Wynja skrev:
Sluta hitta på och chansa innan det tänkts klart.
(servitut finns så klart inte på häcken, då skulle den ju ha skötts och inte sett ut som en rishög)
Jag själv är väldigt mån om mina häckar jag haft genom åren.. (och insynsskyddet de gett). Men i just detta fallet så känns det som grannen på något vis gjort ”rätt”. Denne frågade er om hen kunde klippa på sin sida, vilket ni uppenbarligen gav ett okej till (?). Hade ni haft några krav på hur det skulle göras, skulle ni ha tagit upp det direkt när frågan kom upp (förstår att ni inte funderat på hur resultatet kunde bli, när hen frågade)E Eken66 skrev:Hej,
Vi har en gemensam tujahäck med grannen som med åren blivit hög (ca 5 m), tät och spretig.
Nu har det flyttat in en ny granne på andra sidan som undrade om det gick bra att ansa häcken på deras sida då han ansåg att den spretade ut för mycket..
Vi gav ok till det så klart men till vår stora fasa upptäcker vi att de har klippt bort alla grenar på sin sida enda in till stammen. Man ser nu mer eller mindre rakt igenom häcken
1. Vad blir effekten för den stackars tujahäcken? Kommer den nånsin kunna bli tät igen på vår sida? Det känns som att de förstört hela häcken och att den på sikt kommer att dö?
2. Hur går man vidare i ett sådant här ärende. Vi vill inte starta en långtgående tvist med nya grannen men han är väl skyldig att ersätta oss på något vis? Självklart bör han stå för ny häck om det blir aktuellt. Vad gäller juridiskt?
Själv hade jag nog inte ens frågat, då jag själv har ett ansvar attunderhålla min sida av häcken. Det innebär att klippa/frisera den med jämna mellanrum. Det springer jag inte och frågar grannen om varje gång - grannen pratar jag med när jag vill göra något som påverkar häcken på ”andra sidan” också.. som att sänka hela häcken tex eller om en planta är död och måste bytas ut osv.
Tujor är ganska tuffa växter (hade två 20 m tujahäckat vid förra huset).. men grannens sida är nog väldigt ful nu.. då de brukar vara bruna invändigt .. så klipper man bort yttersta skalet ser den typ brun och död ut (den är dock inte död, bara att den fokuserat på de delar som har ljus).
Ena grannen och vi lejde ut klippning gemensamt vartannat år, då vi tillsammans gick igenom vad vi ville.. höjd och bredd.. (vartannat år klippte vi våra sidor själva).
Den andra grannen och vi pratade aldrig om häcken alls (under alla år). Var och en klippte sin sida.. titt som tätt
Hade gröna häckar under alla år vi bodde där.. så förhoppningsvis kommer även er stå sig bra.. kommer säkert skjuta nya skott nu när den får ljus och täta till sig lite igen. (Grannens sida blir nog aldrig bra igen dock, för det bruna där.. är troligen för mycket att återhämta, blir helt enkelt mer dött.. - men förutsatte att ni inte klippt ner till brunt på er sida)
https://www.gardena.com/se/tradgardsliv/garden-magazine/skotselrad-for-tujahackar/
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
varför skulle thujan vara förlorad? Är det sådan klen växt att den inte tål att man råkar klippa ner den lite för mycket?W Wynja skrev:
Själv är jag av den teorin att den kanske inte blir lika vacker, men det kommer att bli ganska bra på ett par år
Å andra sida. tror jag att ts thuja var väldigt gles på dennes sida.... om man ser till bilden.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
En thuja som inte skötts från början är förlorad. Skall man ha en thuja behöver man klippa den preussiskt. Annars ser det på ren svenska fördjävligt ut.Bananskalare skrev:
varför skulle thujan vara förlorad? Är det sådan klen växt att den inte tål att man råkar klippa ner den lite för mycket?
Själv är jag av den teorin att den kanske inte blir lika vacker, men det kommer att bli ganska bra på ett par år
Å andra sida. tror jag att ts thuja var väldigt gles på dennes sida.... om man ser till bilden.
Vad är det som gör att du inte nöjt dig med en normalhäck? Två meter hög?E Eken66 skrev:Hej,
Hade jag varit som du hade jag kommit överens med grannen att ta ner den till en rimlig höjd.
Beror väl på om grannen vill ha häck... Har tagit bort all häck runt tomten... Ersatt med ett staket.W Wynja skrev:
Vill ngn granne ha en j*^la häck så sätt den på er egen tomt så ni kan sköta den... När det gäller häckar så gillar jag klorex och glyfosat....
Bra svarat jag har häckar på 1200 mm höga lätt att klippa o skötaE efred skrev:Det är fascinerande vad många som vurmar över insynsskydd från alla håll. Och så fort nån gör nåt som man inte håller med om så utbryter världskrig.
Om det är något som framhålls från polis, vid grannsamverkan mm. Så är det att INTE ha insynsskydd. Är det någonstans som man skapar smörgåsbord för inbrottstjuvarna så är det bland dessa labyrinter av fem meter höga häckar.
Att hålla häcken på 1,5 meter innebär att tjuvar och ogärnimgsmän inte kan gömma sig. Bieffekten är även att man ibland slänger ett par ord med grannen istället för att gömma sig för varandra. Då minskar risken för alla dessa strider om förvuxna häckar som det går tretton på dussinet av i detta forum