89 698 läst ·
235 svar
90k läst
235 svar
Grannen har tömt avloppstank ner på min tomt
Det absurda i situationen är att på de flesta åkrar där det odlas mat till människor, gör man precis detta, man sprider avloppsslam och/eller avföring som gödning.E evaerixon skrev:Vi har sedan några månader fått en ny granne. Tomten där det stått ett litet fritidshus skall rivas och det skall byggas ett permanenthus. Då vi just fått ny detaljplan har vi haft enskilda avlopp som om några år kommer bli kommunalt.
Då huset ovanför inte fast fungerande avloppssystem har det nu anlagt ett tillfälligt tills som består av en pumpstationen med en 6 kubik sluten tank. Det har blivit nått fel på installationen så tanken har tagit in grundvatten. Detta har gjort att nivå larmet stått & pipit.
Istället för att ringa pumpbil har grannen vid TVÅ tillfällen själv tömt tanken med en länspump rakt ut på backen. Då det är sluttande tomt så har allt vatten hamnat på vår tomt. Nu pratar vi 6 kubik avloppsvatten! Vi har tvingats gräva upp fåror för att leda bort vattnet då där det samlats ligger vår borrade dricksvattenbrunn. Träd håller på att välta pga att jordennumera saknar bärighet & vår häck står i gegga.
Vad skall vi göra. Vart vänder man sig? Måste kan göra ett civilmål av detta eller kan kommunen hjälpa till i sånna här lägen?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Ja avloppsvatten kan ju låta som nåt extremt farligt men det är det inte. Reglerna som finns finns ju där för att man ska kunna styra upp sånt här och inte ha nån som regelbundet dumpar dylika saker på olämpliga ställen. Det betyder inte att enstaka utsläpp eller liknande är nån katastrof. Visst kan det kännas otrevligt och så men naturen tar hand om det där galant och det finns inte på kartan att det skulle påverka nåt bara för att det är vad det är nån enstaka gång. Olämpligt men rent konkret ingen fara på det viset. Möjligen otrevligt när det händer.
För att stärka detta argument så tar vi en kommunal avloppsreningsanläggning i Ramsele, en s. k. slamlagun:S Stefan1972 skrev:Ja avloppsvatten kan ju låta som nåt extremt farligt men det är det inte. Reglerna som finns finns ju där för att man ska kunna styra upp sånt här och inte ha nån som regelbundet dumpar dylika saker på olämpliga ställen. Det betyder inte att enstaka utsläpp eller liknande är nån katastrof. Visst kan det kännas otrevligt och så men naturen tar hand om det där galant och det finns inte på kartan att det skulle påverka nåt bara för att det är vad det är nån enstaka gång. Olämpligt men rent konkret ingen fara på det viset. Möjligen otrevligt när det händer.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/avloppsslam-tippas-utan-rening
Många verkar haka upp sig på huruvida avloppsvattnet är direkt farligt eller ej. Har det verkligen någon större betydelse? Den stora grejen är ju att man har en granne som fullt medvetet dumpar avloppsvatten på ens egen tomt. Jag skulle se det som en allvarlig kränkning. Med ditt resonemang skulle en granne som la hundskiten i din brevlåda inte vara något större problem då det inte orsakar någon reell skada?S Stefan1972 skrev:Ja avloppsvatten kan ju låta som nåt extremt farligt men det är det inte. Reglerna som finns finns ju där för att man ska kunna styra upp sånt här och inte ha nån som regelbundet dumpar dylika saker på olämpliga ställen. Det betyder inte att enstaka utsläpp eller liknande är nån katastrof. Visst kan det kännas otrevligt och så men naturen tar hand om det där galant och det finns inte på kartan att det skulle påverka nåt bara för att det är vad det är nån enstaka gång. Olämpligt men rent konkret ingen fara på det viset. Möjligen otrevligt när det händer.
Grannen är uppenbart någon form av psykopat som inte fungerar bland andra människor.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Ja fast nu har det ju skett och självklart är det olämpligt och ingen ska ju hålla på med sånt här. Det säger jag ingenting om men många svar handlar ju ändå om att det rent konkret är farligt. Att det förstör och grundvatten kan påverkas och slutet är nära typ. Så är det ju inte på långa vägar. Möjligen om vederbörande gjort det regelbundet i många års tid.L lbgu skrev:Många verkar haka upp sig på huruvida avloppsvattnet är direkt farligt eller ej. Har det verkligen någon större betydelse? Den stora grejen är ju att man har en granne som fullt medvetet dumpar avloppsvatten på ens egen tomt. Jag skulle se det som en allvarlig kränkning. Med ditt resonemang skulle en granne som la hundskiten i din brevlåda inte vara något större problem då det inte orsakar någon reell skada?
Grannen är uppenbart någon form av psykopat som inte fungerar bland andra människor.
Jag håller med om att själva utsläppet antagligen inte är hälsofarligt. Däremot är det farligt att ha en granne som medvetet gör sådant. En person som dumpar sitt avlopp på granntomten kan man nog förvänta sig kunna göra i princip vad som helst, han har uppenbarligen inga normala spärrar.S Stefan1972 skrev:Ja fast nu har det ju skett och självklart är det olämpligt och ingen ska ju hålla på med sånt här. Det säger jag ingenting om men många svar handlar ju ändå om att det rent konkret är farligt. Att det förstör och grundvatten kan påverkas och slutet är nära typ. Så är det ju inte på långa vägar. Möjligen om vederbörande gjort det regelbundet i många års tid.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
visst är det så men det finns människor till allt.........finns betydligt värre grannar än det här. Alltid är det nån som olyckligtvis blir grannar med dylika. Svårt att komma ifrån men särskilt vanligt är det ju inte.L lbgu skrev:
Det är också viktigt utifrån möjligheten till skadestånd, vi är ju ändå i juridikforum där de juridiska möjligheterna diskuteras. T ex utsläpp av något som är så pass skadligt att det orsakar reell skada, ta t ex diesel, resulterar ju i att skadeståndsvägen är öppen.L lbgu skrev:Många verkar haka upp sig på huruvida avloppsvattnet är direkt farligt eller ej. Har det verkligen någon större betydelse? Den stora grejen är ju att man har en granne som fullt medvetet dumpar avloppsvatten på ens egen tomt. Jag skulle se det som en allvarlig kränkning. Med ditt resonemang skulle en granne som la hundskiten i din brevlåda inte vara något större problem då det inte orsakar någon reell skada?
Det kan ju också vara så att grannen inte alls är någon form av psykopat och helt enkelt har missbedömt situationen. T ex uppriktigt tyckte att pumpa ut regnvatten på sin tomt inte var hela världen och inte förstår att det rinner ned på TS tomt och där orsakar stor irritation och enligt vad TS beskriver t o m skada. Det behöver således inte handla om ett psykapati så mycket som aningslöshet.L lbgu skrev:
Men tanke på att det skett mer än en gång så kan han knappast varit omedveten om det åtminstone andra gången. Sen vet man väl hur ens tomt lutar så att det skulle rinna till grannen borde inte varit någon överraskning första gången heller.Claes Sörmland skrev:
Det kan ju också vara så att grannen inte alls är någon form av psykopat och helt enkelt har missbedömt situationen. T ex uppriktigt tyckte att pumpa ut regnvatten på sin tomt inte var hela världen och inte förstår att det rinner ned på TS tomt och där orsakar stor irritation och enligt vad TS beskriver t o m skada. Det behöver således inte handla om ett psykapati så mycket som aningslöshet.
Om man inte fattar att det kommer ut annat än regnvatten från en avloppstank det läckt in regnvatten i så är det riktigt illa, så att han fattade det tar jag som givet.
Så länge det inte framkommer fakta som antyder att grannen är väldigt svagbegåvad så vidhåller jag att det är en psykopat det handlar om. En normal människa tömmer inte sin avloppstank så att innehållet riskerar rinna in på grannens tomt.
Medlem
· Västra götaland
· 111 inlägg
Så funkar det inte, det förstår du nog. Om jag kommer och gräver upp din tomt, är det då din tomt som ska stämma mig? Eller bränner ner ditt hus? Är det då huset som är målsägande?useless skrev:
Det var väl tomten som fått bajsvatten på sig? Då får tomten stämma grannen...
Men problemet med en stämning i det här fallet är att det är svårt att precisera vilken skada man har lidit. Det är inte som i USA där man kan dra till med en fantasisumma och gå till tinget.
Om TS t ex hade blivit sjuk så går det lättare att omsätta skadan i pengar för förlorad arbetsinkomst etc. Eller om en anmälan till kommunen resulterar i att t ex marken behöver saneras, ny brunn behöver borras eller nåt annat som kostar en viss summa pengar.
Så första steget är att anmäla det olagliga utsläppet till berörd tillsynsmyndighet.
inte ens säkert att det är något annat än vatten i tanken. Det var väl en fritidsbostad, och om det regnar ordentligt eller högt grundvatten kan tanken fyllas utan att någon ens varit i stugan.P polaris78 skrev:ja med tänket så hur många bajskorvar krävs det i en badsjö då för att det ska vara att bada i skit...
jag tror dom flesta som badar på en välbesökt badplats eller simhall utsätts för en högre täthet av bajs än det här handlar om när man pratar om att tanken fylls av grundvatten. ja självklart felaktigt system grundvattnet ska inte hitta in i avlopps systemet.. men att då tro att då är 6 kubik bajs...nej det är 6 kubik vatten med troligen procent eller promille bajs i ... ja man vill inte bada i det men det är mest sannolikt mycket svårt att få nån upprättelse för det här tilltaget som såklart är olämpligt men med smarta svar och brist på konkreta bevis utan mest består av rädsla . äcklad och ilska så blir det troligen ingen påföljd.
Dessutom är det ju så för dom som inte förstår det så slamavskiljs bajs och fastare partiklar genom att det står still så samlas det på botten i en slamavskiljare. så även om det är en tank utan väggar som är avsedd för avloppstömning så kommer skiten sjunka till botten och av förklarliga anledningar så klarar dom flesta billiga pumpar som privatpersoner ofta köpt på nån lågprisbutik som jula och biltema bäst av att pumpa vatten så man brukar inte pumpa från botten utan uppifrån.. så återigen är kontentan att det är mestadels vatten med nån promille eller högt räknat procent med bajs
Vad ska man göra då?...
Ja anmälan till kommunen eller kanske stega över och berätta att att det är ett problem och det uppskattas inte och om det händer igen så tänker du anmäla till kommunen kan kanske funka och är väl det enda vettiga att göra..
Att tro att man kommer få nåt skadestånd och ny gräsmatta och översta halvmetern jord utbytt på nån annan än sin egen kostnad är såklart rena fantasier
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
Många här lägger in sitt egna tyckande istället för att fundera om vad som faktiskt går att straffa nån för med nån kännbar åtgärd som böter skadestånd osv
Allt som är äckligt och moraliskt fel är faktiskt inte straffbart i juridisk mening
Att man tycker det är äckligt och fel men inte har stöd i lagen så händer faktiskt ingenting.. Det blir bara löst eget tyckande
Allt som är äckligt och moraliskt fel är faktiskt inte straffbart i juridisk mening
Att man tycker det är äckligt och fel men inte har stöd i lagen så händer faktiskt ingenting.. Det blir bara löst eget tyckande
Mmm, äckligt, fel och eget tyckande är en sak, men tester i avloppsvatten i kommuner/städer runtomkring i Sverige visar tydligt på ökad droganvändning, det vill vi inte ha, vare sig i grundvattentäkter eller ytvattentäkter där resterna hamnar, det som inte avloppsreningsverken klarar av att ta hand om.
Tycker att det vore äckligt om mina två hundars avföring inte plockades upp av mig, både för min och alla andras del. Men hundbajset är ju inte farligt ; ) ?
Tycker att det vore äckligt om mina två hundars avföring inte plockades upp av mig, både för min och alla andras del. Men hundbajset är ju inte farligt ; ) ?
Redigerat: