89 698 läst ·
235 svar
90k läst
235 svar
Grannen har tömt avloppstank ner på min tomt
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
Folk verkar ju tro att man ska kunna straffa med kostnader för sanering av jord och alla möjliga påhittade problem som inte existerar mer än i någras huven..Anna_H skrev:
ja bajs är äckligt men det är inte kemiska stridsmedel vi talar om..
Skulle det vara möjligt att driva mot grannen hur kommer det sig då att kommunala reningsverk som översvämmas lämnas utan ens en anmälan och anmäler nån händer precis ingenting..
Anmäl det till miljö och hälsa men det kommer liksom inte hända ett skit mer än nån tillsyn om några veckor när alla bevis är borta och kan det förklaras som olycka så händer ingenting mer..
Folk tror att bara för man är sur och det känns rätt i ryggmärgen så har man nåt att komma med och att det ska hända nåt och att man ska få en helt ny gräsmattta och säkert översta halvmetern med jord och nya rabatter och träd för allt är ju förstört av 4 skitkorvar i 4 kubik vatten om det nu ens var skit med i vattnet..
Ja grannen är lite långt ute men om han svarar lite smart på frågorna från miljö och hälsa och får det till en "tillfällig olycka" så händer liksom inget mer än shit happends
Att han redan svarat att det bara var vanligt grundvatten till ts stöttar ju att han mest troligt kommer hålla den linjen...man måste bevisa att det är en lögn , det räcker inte med att man tror att det var en lögn då blir det ord mot ord bara och när nån på kommunen kommer ut låter det som vanligt när grannar är osams och påstår det enda och det andra och anmäler varandra för allt dom kan komma på...
Igen:P polaris78 skrev:
Det handlar inte om att straffa och hota, det handlar om att grannen tömmer sin tank rakt ner på TS tomt. För det första har de enligt vad jag kan utläsa varit på palts och alltså använt toaletten så det ÄR fekalier, dvs orenat avloppsvatten, även om det är utspätt med grundvatten. För det andra är det ju orimligt att det på en höglänt tomt blir fullt med bara grundvatten i tanken, då är ju hela systemet felgjort och behöver åtgärdas.
Och det är kommunens ansvar att se till att grannen åtgärdar.
Annars kommer han ju att få 6 kubikmeter vatten i trädgården varje månad.
Visst, det tar ett tag för kommunens kvarnar att mala, men de har möjligheter att utdöma viten om inte avloppet åtgärdas.
Om kommunala reningsverk lämnas utan anmälan måste det ju bero på att ingen anmäler?
Men du kanske ska göra en egen tråd om din kommuns underlåtenhet att åtgärda sitt reningsverk?
I min kommun håller de iallafall på för fullt med att planera utbyggnad.
Nej. Han hade den chansen hela tiden och valde att inte ta den.J jonaserik skrev:
Sådana här grannar behöver man inte hålla sig väl med. Dom förstår bara ett språk.
Jag kanske har missförstått något, men vad tänkte du skulle vara en rimlig åtgärd? Du vill inte ta upp det med grannen för du är rädd om relationen, men nu är du beredd att anmäla honom till kommunen utan att prata med honom först? Det tror jag skadar relationen mer. Så prata med honom först, även om samtalet handlar om att du känner att du måste koppla in kommunen eftersom mängderna av avloppsvatten inneburit skador på din tomt. Spela med öppna kort tänker jag.E evaerixon skrev:
I samma linje som din:Torpkarin skrev:
Jag kanske har missförstått något, men vad tänkte du skulle vara en rimlig åtgärd? Du vill inte ta upp det med grannen för du är rädd om relationen, men nu är du beredd att anmäla honom till kommunen utan att prata med honom först? Det tror jag skadar relationen mer. Så prata med honom först, även om samtalet handlar om att du känner att du måste koppla in kommunen eftersom mängderna av avloppsvatten inneburit skador på din tomt. Spela med öppna kort tänker jag.
Kommunen är ju heller inte skiljedomare som ger olika civilrättsliga parter rätt och fel. Att koppla in kommunen handlar i så fall om att stoppa grannen från att göra samma fel en tredje gång. D v s kommunens miljöinspektörer pratar med grannen och informerar honom.
Ingen upprättelse ges för TS för de gångna två vattenutsläppen som runnit ned till dennes tomt.
Frågade din granne när han skulle tömma sin tank? Pratade han med dig? Jag hade inte brytt mig om att prata med honom. Det ska alltid pratas i det här landet och det har aldrig lett till något... Inget! Någonsin! Ring din kommun och berätta vad som hänt och om dina farhågor. Om du är rädd för relationen med din granne så be kommunen att göra ett platsbesök utan att nämna att de talat med dig. I den kommun jag bor hade de reagerat direkt.
Det var någon som föreslog att du skulle få din grannes advokatkostnader i posten. Struntprat!
Det var någon som föreslog att ta till handgripligheter. Dumheter!
Det var någon som föreslog att du skulle få din grannes advokatkostnader i posten. Struntprat!
Det var någon som föreslog att ta till handgripligheter. Dumheter!
Redigerat:
Varför tror du att det är så? Hela vårt samhälle bygger på samarbete, kommunikation och hänsynstagande. Jag skulle säga att det oftast fungerar väldigt bra och att vårt samhälle är högfunktionellt i dessa avseenden.N NCT skrev:
Att det sen finns en och annan avvikande person och kriminell i populationen ändrar inte på den bedömningen. Men ska vi vara ärliga så har vi inget egentligt skydd mot dessa ovanliga individer om de väljer att gå över gränsen. Och en anmälan till miljönämnden ger definitivt inget skydd.
Det sägs tidigt i tråden att grundvatten letar sig in i grannens avloppstank. Om det finns kontakt mellan avlopp och grundvatten där så finns ju en risk att grundvattnet förorenas, det vatten som TS tar som dricksvatten. (Kanske inte är grundvatten som letar sig in utan regnvatten, avloppstanken ligger väl inte så djupt)
Jag har verkligen inte läst allt så den frågan kan ha varit uppe redan
Jag har verkligen inte läst allt så den frågan kan ha varit uppe redan
Försökt läsa igenom det mesta. Visst han har pumpat ut vatten som runnit in i tanken och det är ju inte tillåtet även om det till 99,9 procent är vatten bara.E evaerixon skrev:Vi har sedan några månader fått en ny granne. Tomten där det stått ett litet fritidshus skall rivas och det skall byggas ett permanenthus. Då vi just fått ny detaljplan har vi haft enskilda avlopp som om några år kommer bli kommunalt.
Då huset ovanför inte fast fungerande avloppssystem har det nu anlagt ett tillfälligt tills som består av en pumpstationen med en 6 kubik sluten tank. Det har blivit nått fel på installationen så tanken har tagit in grundvatten. Detta har gjort att nivå larmet stått & pipit.
Istället för att ringa pumpbil har grannen vid TVÅ tillfällen själv tömt tanken med en länspump rakt ut på backen. Då det är sluttande tomt så har allt vatten hamnat på vår tomt. Nu pratar vi 6 kubik avloppsvatten! Vi har tvingats gräva upp fåror för att leda bort vattnet då där det samlats ligger vår borrade dricksvattenbrunn. Träd håller på att välta pga att jordennumera saknar bärighet & vår häck står i gegga.
Vad skall vi göra. Vart vänder man sig? Måste kan göra ett civilmål av detta eller kan kommunen hjälpa till i sånna här lägen?
Men 6 kubik? Om det inte pumpats ut med en 500 hästars pump så borde det ju rinna ganska sakta och inte orsaka lutande träd mm? Tänker att om det regnar så kommer det ju såpass mycket vatten på en dag på en normaltomt, men det är klart här blir det mer koncentrerat.
Inte trevligt att det rinner på er tomt, kolla med vattenprov så inget runnit ner i brunnen. Marken i sig renar avloppet, det är sterilt efter bara några meter rening i jordlager/sand.
Satans klantigt av grannen oavsett
Informationen i trådstarten är vad jag baserar mina inlägg på. Att prata leder ofta inte till mycket mer än just prat, inte i sådana situationer som TS hamnat i. Grannen löser sina problem utan att visa hänsyn, förståelse eller att prata med någon. Kommer någon och föreslår att han ska lösa sina problem den riktiga vägen dvs ringa slamtömning med de extra kostnader detta medför blir man inte populär, man ska inte lägga näsan i blöt. Detta kanske är extra känsligt i dessa tider med allt högre utgifter och kostnader (inkl bygg).Claes Sörmland skrev:
Varför tror du att det är så? Hela vårt samhälle bygger på samarbete, kommunikation och hänsynstagande. Jag skulle säga att det oftast fungerar väldigt bra och att vårt samhälle är högfunktionellt i dessa avseenden.
Att det sen finns en och annan avvikande person och kriminell i populationen ändrar inte på den bedömningen. Men ska vi vara ärliga så har vi inget egentligt skydd mot dessa ovanliga individer om de väljer att gå över gränsen. Och en anmälan till miljönämnden ger definitivt inget skydd.
Den bild av samhället du beskriver, ja så var det förr men inte längre. Samhället har gått över allt mer från plikt och skyldighet till krav och rättighet, från samarbete till själviskhet och att i allt lägre grad visa hänsyn. Det finns t o m en benägenhet att frånhända sig ansvar...
Men visst, tror TS att samtal är meningsfullt så ska vederbörande naturligtvis gå den vägen...
iom att avloppstanken är en sluten tank så kan den vara placerad närmre dricksvattenbrunnar och andra känsliga miljöer än normalt. Och en sluten tank ska vara sluten och inte ta in eller släppa ut vatten från omgivningen.
Snacka med grannen en gång, hjälper inte det ring kommunens miljöavdelning på direkten, fortsätter grannen att tömma tanken så det rinner ner till din tomt är hen tydligen inte så mån om grannsämjan själv och saknar respekt för dig och ditt hushåll.
Även om det är utblandat avloppsvatten och kanske utan farliga bakterier som kommer från grannen, vem vill frivilligt ha det på sin tomt och gräsmatta runt sin vattentäkt? ingen vettig person... det är principen!
Snacka med grannen en gång, hjälper inte det ring kommunens miljöavdelning på direkten, fortsätter grannen att tömma tanken så det rinner ner till din tomt är hen tydligen inte så mån om grannsämjan själv och saknar respekt för dig och ditt hushåll.
Även om det är utblandat avloppsvatten och kanske utan farliga bakterier som kommer från grannen, vem vill frivilligt ha det på sin tomt och gräsmatta runt sin vattentäkt? ingen vettig person... det är principen!
TS hart ju pratat med grannen som blev arg och sade att det bara var grundvatten. Vilket är orimligt. I övrigt instämmer jag med det du skriver.L LantbrukarN skrev:iom att avloppstanken är en sluten tank så kan den vara placerad närmre dricksvattenbrunnar och andra känsliga miljöer än normalt. Och en sluten tank ska vara sluten och inte ta in eller släppa ut vatten från omgivningen.
Låt mig säga det såhär:B Bernt Ö97 skrev:Behovet av sanering ökar inte av att man är mer sur på grannen. Hur mäter man det?
Är utsläppet av typen komposterbart är det inte giftigt på något vis, naturen tar hand om det. Det är inte ovanligt att blanda urin med vatten för att användas som växtnäring.
Däremot har grannen visat synnerligt dåligt omdöme.
Man kan välja att ha grannens avföring på sin gräsmatta, och man kan också, helt rimligt, välja att inte ha det. Hur stor grej man vill göra av det påverkar det valet. Det kanske inte är ett absolut behov, men tillräckligt starkt för att det är helt rimligt att vilja sanera det.
Det här är ju dessutom inte en liten skvätt. Det är en sex kubiks tank som tömts två gånger. De mängderna försvinner inte bara sådär, det kommer att orsaka problem.
Det är ju inte en bajskorv vi pratar om. Det är 6 kubik vid två tillfällen. Det är 12 ton avföring. Det är typ en hel jäkla gödselstack.P polaris78 skrev:
Se det så här: Grannen låter knappast dem välja mellan pest och kolera. Det här blir kolera...
Visserligen huvudsakligen vatten, men knappast BARA vatten, så jag håller med.T Troberg skrev: