89 698 läst ·
235 svar
90k läst
235 svar
Grannen har tömt avloppstank ner på min tomt
Att "inte ta vad som helst" behöver absolut inte övergå till handgripligheter. Där håller jag med dig.B Bernt Ö97 skrev:Ditt inlägg är tydligt och berättar mycket om din syn på relationer.
Att "inte ta vad som helst" behöver absolut inte övergå till handgripligheter.
Beträffande om jag lånar ut nyckeln till garaget har du rätt, jag lånar inte nyckeln därför att det alltid står olåst, liksom båten och släpvagnen. Fritt fram för den som behöver hjälp med något eller bara prata bort en stund om livets realiteter.
Du kanske bor på ett mindre brottsutsatt område än mig? Därav ditt olåsta garage? Där jag har min adress så får man hålla alla dörrar låsta, speciellt nu när det byggs ett nytt bostadsområde 100m bort. Finns massor av byggmaterial, dieseltankar fulla med bränsle osv. Har Sector, grannsamverkan, inte utan orsak. Så jag gratulerar dig Bernt, att du inte behöver låsa någonting.
Det skulle inte jag heller behöva göra med mina två Schäfrar.. Men det är ju jag som blir straffad ifall någon skurk kliver in i bostaden och hundarna försvarar mig. Därför håller jag låst.
Avloppsvatten eller en pool som töms. Oavsett är det otroligt egoistiskt att göra så här, jag skulle inte vilja ha ens helt rent vatten i kubik tömt på min tomt. Han får väl skaffa en så lång slang att det kan ledas dit det inte gör nån skada?
Jag skulle absolut köpa att grannen bad att få lägga en slang över min tomt för att pumpa ut vatten, men aldrig acceptera att det bara rann över tomten. Hade det varit ett skyfall och en hängränna som svämmade över så hade jag accepterat det, men om det hände ofta och ledde till bekymmer skulle jag även där be grannen att försöka avleda vattnet på bättre sätt...
Lycka till och hoppas det inte händer igen...
Jag skulle absolut köpa att grannen bad att få lägga en slang över min tomt för att pumpa ut vatten, men aldrig acceptera att det bara rann över tomten. Hade det varit ett skyfall och en hängränna som svämmade över så hade jag accepterat det, men om det hände ofta och ledde till bekymmer skulle jag även där be grannen att försöka avleda vattnet på bättre sätt...
Beroende på hur mycket klor som använts innan tömningen av poolen, är nog detta värre för trädgården än avloppsvattnet.J JohanLun skrev:Avloppsvatten eller en pool som töms. Oavsett är det otroligt egoistiskt att göra så här, jag skulle inte vilja ha ens helt rent vatten i kubik tömt på min tomt. Han får väl skaffa en så lång slang att det kan ledas dit det inte gör nån skada?
Flera kubik vatten på en gång sabbar både växtlighet, riskerar skapa problem i källare, brunnar, grus och stengångar. Helt enkelt inte ok, även om vattnet varken innehåller bajs eller klor...P Peter787 skrev:
Är DU säker på att du inte är en sån som vill använda andra som skurtrasor men kanske är lite för skraj av dig, så du sitter och försöker mobba folk på nätforum i stället?L leifa.k skrev:Bernt, du skulle ta vad som helst va? Bara stå där och ta emot o be om ursäkt? Mitt svar berodde på infon jag fick av ts. Grannar jag har har fått egen nyckel till garaget där jag har en anselig mängd verktyg de kan låna hur mycket de behöver. Jag hjälper grannarna. Om jag mot förmodan skulle behöva hjälp av grannarna så får jag det. Har du gett garagenyckel till dina grannar? Tror inte det, kan ha fel. Vi och våra grannar har jättebra kommunikation, vi umgås ihop osv. Annars så skulle inte Grannsamverkan fungera så bra..
Bernt Ö97, är du säker på att folk runt ikring dig inte använder dig som någon skurtrasa, någon de kör med?
Steg ett till och med sjuttioett är att dokumentera, dokumentera, dokumentera. Detta är verkligen A och O. Då menar jag fotografisk dokumentation av händelser och resultaten av dessa. Samt att du för dagbok och även spelar in alla samtal du har med grannen. Det är fullt lagligt att i hemlighet spela in samtal där man själv är part. Händelser kräver att man är på plats när de sker för att kunna dokumentera, men resultaten kan du alltid dokumentera.E evaerixon skrev:Vi har sedan några månader fått en ny granne. Tomten där det stått ett litet fritidshus skall rivas och det skall byggas ett permanenthus. Då vi just fått ny detaljplan har vi haft enskilda avlopp som om några år kommer bli kommunalt.
Då huset ovanför inte fast fungerande avloppssystem har det nu anlagt ett tillfälligt tills som består av en pumpstationen med en 6 kubik sluten tank. Det har blivit nått fel på installationen så tanken har tagit in grundvatten. Detta har gjort att nivå larmet stått & pipit.
Istället för att ringa pumpbil har grannen vid TVÅ tillfällen själv tömt tanken med en länspump rakt ut på backen. Då det är sluttande tomt så har allt vatten hamnat på vår tomt. Nu pratar vi 6 kubik avloppsvatten! Vi har tvingats gräva upp fåror för att leda bort vattnet då där det samlats ligger vår borrade dricksvattenbrunn. Träd håller på att välta pga att jordennumera saknar bärighet & vår häck står i gegga.
Vad skall vi göra. Vart vänder man sig? Måste kan göra ett civilmål av detta eller kan kommunen hjälpa till i sånna här lägen?
Om vi förutsätter att du genom din dokumentation kan påvisa skadorna på din tomt så kommer du att ha goda möjligheter att stämma din granne och få ersättning för t.ex:
# provtagning i er brunn och borrning av en ny om så krävs.
# dräneringen av er tomt
# återställning av skadad växtlighet, planteringar och dyligt.
# olägenhet då ni ej kunnat bruka del av er tomt under en period
Om du kan bevisa att du påtalat detta för grannen och att denne ändå gjort om samma sak igen så kan hans handlande knappas betraktas som oaktsamt eller försumligt utan då är det dessutom möjligt att hävda att detta inte är någon slags miljöbrott över huvud taget utan snarare uppsåtlig skadegörelse och därför skulle jag absolut polisanmäla. Angående mängden avlopp i förhållande till grundvatten i grannens tank så är det en icke-fråga. Allt vatten är att betrakta som avloppsvatten i samma sekund som det tagit sig in i tanken, vart vattnet kommer ifrån ursprungligen har ingen som helst betydelse. Det som kommer ut när du går och pissar var också grundvatten något dygn tidigare,
Håller med om att bevisbördan vad gäller vad grannen faktiskt har gjort och sen dokumentation av skada är det som avgör om det alls finns möjlighet till framgång vid en stämning. Tyvärr fallerar ju nästan alltid detta och även i trådens fall så är en hel del gissningar vad som har hänt och ord mot ord.ElFredde skrev:
Steg ett till och med sjuttioett är att dokumentera, dokumentera, dokumentera. Detta är verkligen A och O. Då menar jag fotografisk dokumentation av händelser och resultaten av dessa. Samt att du för dagbok och även spelar in alla samtal du har med grannen. Det är fullt lagligt att i hemlighet spela in samtal där man själv är part. Händelser kräver att man är på plats när de sker för att kunna dokumentera, men resultaten kan du alltid dokumentera.
Om vi förutsätter att du genom din dokumentation kan påvisa skadorna på din tomt så kommer du att ha goda möjligheter att stämma din granne och få ersättning för t.ex:
# provtagning i er brunn och borrning av en ny om så krävs.
# dräneringen av er tomt
# återställning av skadad växtlighet, planteringar och dyligt.
# olägenhet då ni ej kunnat bruka del av er tomt under en period
Om du kan bevisa att du påtalat detta för grannen och att denne ändå gjort om samma sak igen så kan hans handlande knappas betraktas som oaktsamt eller försumligt utan då är det dessutom möjligt att hävda att detta inte är någon slags miljöbrott över huvud taget utan snarare uppsåtlig skadegörelse och därför skulle jag absolut polisanmäla. Angående mängden avlopp i förhållande till grundvatten i grannens tank så är det en icke-fråga. Allt vatten är att betrakta som avloppsvatten i samma sekund som det tagit sig in i tanken, vart vattnet kommer ifrån ursprungligen har ingen som helst betydelse. Det som kommer ut när du går och pissar var också grundvatten något dygn tidigare,
Ja, där kan vi nog vara överens om att det är rejält svårt. Att samla in bevisning är arbetsintensivt som tusan, och kan även kosta mycket pengar när bevisning innefattar t.ex. laboratorietester eller expertutlåtanden, och utan att dessutom ha haft kontakt med en jurist i ett mycket tidigare skede än när man faktiskt inleder en rättssak så är det ganska få som faktiskt bevisar rätt saker, helt enkelt för att de inte känner till vilka rekvisit som ska uppfyllas. Har dock fått höra av en vän som är jurist att man kan komma ganska långt med inspelade samtal om man bara vet hur man ska gå tillväga, hur man ska uttrycka sig och vad man måste lyckas lura ur motparten.Claes Sörmland skrev:
Håller med om att bevisbördan vad gäller vad grannen faktiskt har gjort och sen dokumentation av skada är det som avgör om det alls finns möjlighet till framgång vid en stämning. Tyvärr fallerar ju nästan alltid detta och även i trådens fall så är en hel del gissningar vad som har hänt och ord mot ord.
Hej
För att uppdatera inlägget så har vi allt dokumenterat väl. Bägge gångerna har jag det på film när slangen är nerstoppad i hans avloppstank och vattnet pumpas ner till oss. Vi har även skickat in vattenprov på vårt dricksvatten för att ha som bevis om det i framtiden skulle uppstå något problem med vårt vatten. Händelsen är anmäld till vårt försäkringsbolag om vi i framtiden skulle behöva tex juridisk hjälp.
För att uppdatera inlägget så har vi allt dokumenterat väl. Bägge gångerna har jag det på film när slangen är nerstoppad i hans avloppstank och vattnet pumpas ner till oss. Vi har även skickat in vattenprov på vårt dricksvatten för att ha som bevis om det i framtiden skulle uppstå något problem med vårt vatten. Händelsen är anmäld till vårt försäkringsbolag om vi i framtiden skulle behöva tex juridisk hjälp.
Jag blir ta mej fan lite varm i hjärtat! Ni är ju rena disneyfilmen, och disneyfilmer har alltid ett gott slut. Så vitt jag kan förstå så har ni ju den här killen med ryggen mot ringhörnan. Vet nog knappt hur forumet ska kunna hjälpa nån som redan är så bra på att hjälpa sig själv! Jag är bara sååå nyfiken på hur det ska gå med grannens semester när delgivningen om stämningen landar.E evaerixon skrev:Hej
Det bästa vore ju om ni kan få grannen att förstå att han kommer att förlora och han bara ersätter era omkostnader för återställning av tomt och växtlighet för att slippa juridiska kostnader på det. Brunnen behöver man ju inte låtsas om att den finns innan den uppvisar några problem, för det är en sån jättegrej som kan få grannen att kämpa in i det sista, och har han redan ersatt er för skador så är det nog så nära ett direkt medgivande av skuld man kan komma om det senare skulle bli fråga om några problem med brunnen.
Redigerat:
Vad blir grunderna och yrkandet för stämningen ?ElFredde skrev:
Jag blir ta mej fan lite varm i hjärtat! Ni är ju rena disneyfilmen, och disneyfilmer har alltid ett gott slut. Så vitt jag kan förstå så har ni ju den här killen med ryggen mot ringhörnan. Vet nog knappt hur forumet ska kunna hjälpa nån som redan är så bra på att hjälpa sig själv! Jag är bara sååå nyfiken på hur det ska gå med grannens semester när delgivningen om stämningen landar.
Det bästa vore ju om ni kan få grannen att förstå att han kommer att förlora och han bara ersätter era omkostnader för återställning av tomt och växtlighet för att slippa juridiska kostnader på det. Brunnen behöver man ju inte låtsas om att den finns innan den uppvisar några problem, för det är en sån jättegrej som kan få grannen att kämpa in i det sista, och har han redan ersatt er för skador så är det nog så nära ett direkt medgivande av skuld man kan komma om det senare skulle bli fråga om några problem med brunnen.
Om jag förstod det rätt så hade nyplanteringar av för mig okända växtarter blivit totalt förstörda av översvämningen som orsakades då avloppsvattnet dumpades på deras tomt. Det är en bra början. Jag kommer ärligt talat inte att sätta mig och bläddra i lagböcker och skriva en färdig stämningsansökan åt TS. Vill man ha en sådan som är väl formulerad så bör man vända sig till en jurist. Jag får lite känslan att din fråga skulle kunna vara delvis ägnad att belysa det faktum att jag inte är så kunnig inom juridik, och du kommer verkligen inte att stöta på något motstånd om så är fallet! Lawline.se rekommenderas starkt för den som inte vill spendera några pengar.Jonatan79 skrev:
Eller så kanske du själv har nåt skäl till varför det här inte skulle hålla i rätten som du skulle kunna dela med dig av? Det verkar ju som att TS har dokumenterat de här händelserna ganska väl. Jag är som bekant ingen jurist men jag har jobbat med bygg och jag kan ju inte för mitt liv föreställa mig hur jag själv skulle lyckas komma undan om jag gjort någonting liknande och lyckats få det filmat av grannen. Har jag dumpat ett par kubikmeter avlopp på någons tomt och därigenom förstört egendom så måste jag ju inte vara jurist för att begripa att jag gett denna någon grund för en stämning.
Svagt case ja, ersättning: kanske! Vad är skadan och beloppet?ElFredde skrev:
Om jag förstod det rätt så hade nyplanteringar av för mig okända växtarter blivit totalt förstörda av översvämningen som orsakades då avloppsvattnet dumpades på deras tomt. Det är en bra början. Jag kommer ärligt talat inte att sätta mig och bläddra i lagböcker och skriva en färdig stämningsansökan åt TS. Vill man ha en sådan som är väl formulerad så bör man vända sig till en jurist. Jag får lite känslan att din fråga skulle kunna vara delvis ägnad att belysa det faktum att jag inte är så kunnig inom juridik, och du kommer verkligen inte att stöta på något motstånd om så är fallet! Lawline.se rekommenderas starkt för den som inte vill spendera några pengar.
Eller så kanske du själv har nåt skäl till varför det här inte skulle hålla i rätten som du skulle kunna dela med dig av? Det verkar ju som att TS har dokumenterat de här händelserna ganska väl. Jag är som bekant ingen jurist men jag har jobbat med bygg och jag kan ju inte för mitt liv föreställa mig hur jag själv skulle lyckas komma undan om jag gjort någonting liknande och lyckats få det filmat av grannen. Har jag dumpat ett par kubikmeter avlopp på någons tomt och därigenom förstört egendom så måste jag ju inte vara jurist för att begripa att jag gett denna någon grund för en stämning.