M Marrebarre1 skrev:
Grannen har anlitat en gubbe som skulle ta ner träd och sly på deras mark. Nu har han även tagit ner ca 20 träd på våran mark. Fattar inte hur man kan missa lantmäteriets pinnar då gränserna var utmärkta i en lantmäteriförrättning pga avstyckning och försäljning för några år sedan men men.

Det var väl inga märkvärdiga träd. Några stora björkar och granar och andra träd jag inte vet vad dom heter. Det är tråkigt dock för dessa träd utgjorde skugga för våra djur på sommaren och vindfång och nu kommer dom inte ha tillgång till skugga.

Vad är skälig ersättning och hur räknar man ut det? Får vi tillbaka våra nersågade träd på något sätt eller blir det så att det blir grannens träd nu?
Jag är själv skogsägare och blivit drabbad av överavverkning det finns två delar i anspråket dels virkesvärde ca 500 kr/ m3f och ev intrång som du själv gör anspråk på , se till att han städar bort kvist och gör snyggt på marken och ev. återställer med plant. fastighetsvärdet kan bli positivt om sly städas bort . Tänk även på grannsämjan om det är en bra granne, det betyder mycket när man bor på landsbygden Lycka till

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Enligt uppgift så var detta ett misstag som begicks av tredje part.

Ruttna relationer uppstår inte för att misstag begås. De uppstår när vi är oförmögna att gå vidare och lägga saker bakom oss.
Om jag går runt och kapar träd om dagarna så är det minsta ni ska begära att jag har koll på att jag står på rätt tomt. Sånt här ska inte hända, man skaffar sig koll innan man sätter i sågbladet.

• Gilla
Marrebarre1
  • Laddar…
M Marrebarre1 skrev:
Grannen har anlitat en gubbe som skulle ta ner träd och sly på deras mark. Nu har han även tagit ner ca 20 träd på våran mark. Fattar inte hur man kan missa lantmäteriets pinnar då gränserna var utmärkta i en lantmäteriförrättning pga avstyckning och försäljning för några år sedan men men.

Det var väl inga märkvärdiga träd. Några stora björkar och granar och andra träd jag inte vet vad dom heter. Det är tråkigt dock för dessa träd utgjorde skugga för våra djur på sommaren och vindfång och nu kommer dom inte ha tillgång till skugga.

Vad är skälig ersättning och hur räknar man ut det? Får vi tillbaka våra nersågade träd på något sätt eller blir det så att
M Marrebarre1 skrev:

Vad är skälig ersättning och hur räknar man ut det? Får vi tillbaka våra nersågade träd på något sätt eller blir det så att det blir grannens träd nu?
Vår granne fällde två träd på vår fastighet utan vårt medgivande. Även om avverkningen inte medförde någon nämnvärd påverkan på fastighetens värde eller användning, ledde händelsen till en rättslig tvist som prövades av tingsrätten.

Utfallet av processen resulterade i en förlikning, där motparten ålades att betala ett skadestånd om 200 000 kronor samt stå för samtliga advokat- och rättegångskostnader.

Processen pågick i ett års tid och krävde betydande energi. Jag kan därför inte annat än starkt avråda från att driva en liknande tvist om det på något sätt kan undvikas. Vad gäller grannsämjan är det knappast värt att nämna.

• Gilla
Supermyra
  • Laddar…
M
E elveteran skrev:
Jag är själv skogsägare och blivit drabbad av överavverkning det finns två delar i anspråket dels virkesvärde ca 500 kr/ m3f och ev intrång som du själv gör anspråk på , se till att han städar bort kvist och gör snyggt på marken och ev. återställer med plant. fastighetsvärdet kan bli positivt om sly städas bort . Tänk även på grannsämjan om det är en bra granne, det betyder mycket när man bor på landsbygden Lycka till
Nu var väl mitt sly kanske bara positivt därnere iof 🙃 Jag får ju se till sommaren hur det blir när det kommer löv hur mkt skugga det blir och om det blir någon skugga alls. Jag har bara 4 st björkar i mitten på fältet och det räcker inte så långt. Vet inte vad som växer fort som man kan plantera? Energiskog? 😅

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M
V Värmdö4 skrev:
Vår granne fällde två träd på vår fastighet utan vårt medgivande. Även om avverkningen inte medförde någon nämnvärd påverkan på fastighetens värde eller användning, ledde händelsen till en rättslig tvist som prövades av tingsrätten.

Utfallet av processen resulterade i en förlikning, där motparten ålades att betala ett skadestånd om 200 000 kronor samt stå för samtliga advokat- och rättegångskostnader.

Processen pågick i ett års tid och krävde betydande energi. Jag kan därför inte annat än starkt avråda från att driva en liknande tvist om det på något sätt kan undvikas. Vad gäller grannsämjan är det knappast värt att nämna.
Jag förstår att många kanske bara svarar på första inlägget men det har aldrig varit tal om någon tvist och är inget som kommer tas till tingsrätten. Sånt skulle jag inte orka med. Tråkigt med dina träd. Hur kommer det sig att du drog det till tingsrätten?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
M Marrebarre1 skrev:
Jag tänkte att jag kunde få 5 st av grannens stora björkar som fortfarande står upp och så kan man ta ner ett i taget. Finns ingen möjlighet att jag får plats med mer ved just nu för det är redan fullt.
Det är väl inte orimligt i sig, men är det inte lättare att bara få pengar om det avverkade ändå ska säljas? Eller har du inte mer skog än att du behöver fylla på från annat håll nu när dina träd är nedtagna?

Problemen med att få ta träd hos grannen är allra minst en fråga om ansvar och rätt att jobba på annans mark. Man får hugga i egen skog utan motorsågskörkort, men inte hos andra. Därtill får grannen ett säkerhetsansvar för dig om du hugger på hans mark.

Vore jag grannen skulle jag mycket hellre betala mig ur situationen om det gick, eller lova dig X kubikmeter ved om exempelvis två eller tre år.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
M Marrebarre1 skrev:
Nu var väl mitt sly kanske bara positivt därnere iof 🙃 Jag får ju se till sommaren hur det blir när det kommer löv hur mkt skugga det blir och om det blir någon skugga alls. Jag har bara 4 st björkar i mitten på fältet och det räcker inte så långt. Vet inte vad som växer fort som man kan plantera? Energiskog? 😅
Om du orkar driva processen önskar jag dig all lycka.

Mitt råd är att börja med att kontakta ditt försäkringsbolag för att undersöka om du har rättsskydd som kan täcka delar av kostnaderna. Därefter bör du konsultera en advokat med erfarenhet av fastighetsrätt och skadeståndsfrågor. Slutligen är det viktigt att anlita en värderingsman som kan bedöma värdet av de fällda träden – ja, sådana experter finns, och deras utlåtande kan vara avgörande i en rättsprocess.

I mitt fall uppgick kostnaden för värderingen till cirka 9 000 kronor. Om allt går som det ska kan du förvänta dig att få ersättning för dina utlägg inom rimlig tid.

• Arg
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M
E Emil Lundgren skrev:
Hej,

Värdering av träd kan vara ganska så hög :)

[länk]
Nu är det iof inte tal om någon havsutsikt i Hovås här 😆 Kan tänka mig att huset ökade rejält i värde där. Något liknande hände väl i Halmstad?

Vi har tagit ner flera av våra träd så att en annan granne kunde få morgonsol och eftersom dom träden inte gav någon skugga mer än åt grannen så var det inte tal om att låta dom stå kvar. Men träd som kan utgöra skugga åt djuren på sommaren vill jag gärna behålla helst.

• Gilla
Polyester och 3 till
  • Laddar…
M Marrebarre1 skrev:
Jag förstår att många kanske bara svarar på första inlägget men det har aldrig varit tal om någon tvist och är inget som kommer tas till tingsrätten. Sånt skulle jag inte orka med. Tråkigt med dina träd. Hur kommer det sig att du drog det till tingsrätten?
Han frågade innan och jag svarade nej. En vecka senare var träden borta.

• Ledsen
  • Gilla
  • Wow
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
M Marrebarre1 skrev:
Se till att han planterar lärkträd växer jättesnabbt när dom kommer igång kan bli årsskott på 70-80 cm björk kommer av självföryngring

• Gilla
Marrebarre1
  • Laddar…
Lärk. Världens. Fulaste. Träd.

• Älska
Nissens
  • Laddar…
M
Tyckte energiskog lät bra? Vad händer om man låter dom stå kvar? Man behöver tydligen inte så om heller.

Energiskog, skog som odlas på åkermark för utvinning av energi.

Energiskogsodlingar består i Sverige oftast av buskformiga pilar av släktet Salix (salixodling). Träden skördas normalt 3–5 år efter planteringen, då de har blivit cirka 5–7 meter höga. Därefter mals de till flis för att användas som bränsle i ett värme- eller värmekraftverk. De kan även vidareförädlas, exempelvis till etanol.

Energiskog har också den fördelen att den kan rena jordbruksmarken från tungmetaller, som kadmium. Salix är bra på att ta upp kadmiumet som sedan lagras i biomassan. Efter förbränningen kan det urskiljas ur askan.

Energiskog som odlas vid vattendrag i närheten av åkrar har funktionen att de bland annat tar upp kväve. På så sätt växer energiskogen bättre och kvävet kommer inte ut till havet eller sjön, vilket hade kunnat leda till övergödning.

M Marrebarre1 skrev:
Nu är det iof inte tal om någon havsutsikt i Hovås här 😆 Kan tänka mig att huset ökade rejält i värde där. Något liknande hände väl i Halmstad?

Vi har tagit ner flera av våra träd så att en annan granne kunde få morgonsol och eftersom dom träden inte gav någon skugga mer än åt grannen så var det inte tal om att låta dom stå kvar. Men träd som kan utgöra skugga åt djuren på sommaren vill jag gärna behålla helst.
Du måste tänka över om det är ett problem eller inte att träden försvann.

Du skriver att du gärna helst vill behålla träden för skugga. Men den möjligheten finns ju inte efter avverkningen. Tåget, eller motorsågen, har gått utan att du visste om det.

Alla här skriver alltifrån en flaska whiskey till 200 lakan. Men bara du vet värdet av det du förlorat.

• Gilla
Marrebarre1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.